Dit is hoe meditatie kan helpen bij het herstel (en voorkomen) van een burn-out

Body
meditatie burn out
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.05.2021

Jaarlijks ervaart 17% van de beroepsbevolking in Nederland burn-out klachten. Dit komt neer op circa 1,3 miljoen mensen. Het arsenaal aan behandelmethodes om te herstellen van een burn-out groeit dan ook gestaag. Een element dat je daar regelmatig in terug ziet komen is meditatie. En dat is niet voor niets. In dit artikel vertelt coach Magda de Muijnck waarom meditatie je beste vriend is als je wilt genezen van een burn-out of op het randje van opbranden zit. Ook lees je welke rol de wijsheid van Zwitserse psychiater Carl Jung (1875 – 1961) speelt in dit verhaal. 

Dit is hoe meditatie kan helpen bij het herstel (en voorkomen) van een burn-out

magda meditatie burn-out

Magda: ‘Meditatie heeft bij mij een sleutelrol gehad in het herstel van mijn burn-out. Ik volg de Rinzai-traditie binnen het Japanse Zenboeddhisme. In deze traditie is zelfreflectie de toegang tot een bevrijd leven. Dagelijks mediteren geeft me rust en overzicht. Geen ochtend is hetzelfde: de ene keer word ik rustig, de andere keer heel creatief en dan is er weer een dag dat ik nauwelijks stil kan blijven zitten. Ik ga ook regelmatig op sesshin, een meditatieretraite van een weekend of week. We mediteren dan 15 keer per dag zo’n 25 minuten met 5 minuten loopmeditatie ertussen. Ongemak, pijntjes en onrust komen regelmatig voorbij. Dat betekent niet dat het mediteren niet goed gaat – de oefening zit ‘m er juist in dat je met die ‘ruis’ om kunt gaan. Gewoon blijven zitten, niet oordelen, er is geen goede of foute meditatiesessie.

Alles perfect willen doen

Voor mensen met een burn-out is het vaak een hele uitdaging om hun oordelen over hun practice los te laten, want zij zijn vaak perfectionistisch en prestatiegericht. Juist voor hen is het zo helend om te steeds opnieuw de stilte in te gaan. Het trainen van je geest door gewoon te blijven zitten helpt je om jezelf beter te leren kennen. Een burn-out gaat vaak niet over hard werken, maar over waarden die je jezelf oplegt. Alles perfect willen doen, de beste willen zijn, je punt willen maken, heeft in een diepere laag te maken met gezien willen worden en bang zijn voor afwijzing. Als je langer mediteert, wordt de stem van je innerlijke criticus steeds wat zachter. Mediteren vergroot je lichaamsbewustzijn en brengt je in verbinding met je behoeften. Je lichaam is veel wijzer dan je gedachten ooit kunnen zijn.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Inzicht krijgen in je complexen

Meditatie kan je ook inzicht geven in je complexen. Dit is een waardevol concept ontwikkeld door de psychiater Carl Jung. In ons onbewuste is van alles aanwezig wat we verdrongen hebben of nog niet weten, zegt Jung. Deze herinneringen of onontdekte talenten noemt hij je schaduwen. Zij vormen samen complexen die door middel van emoties naar buiten komen. Je komt erachter wat je complexen zijn door jezelf af te vragen waar je boos of verdrietig van wordt. Waar je emotioneel op reageert. Als je dan eerlijk bent naar jezelf, heeft dat vaak meer te maken met jou dan met de ander. Je complexen liggen vaak ten grondslag aan de thema’s die je steeds weer tegenkomt in je leven. Mijn thema is bijvoorbeeld dat ik als 4e in het gezin kwam, ruim na de rest. Ik was het nakomertje dat tevergeefs met de anderen probeerde mee te praten en op het laatst maar gewoon haar mond hield. Ook in mijn latere leven vond ik het moeilijk om het woord te nemen. En ik ergerde mij eraan als anderen dat wel deden. Deze ergernis kenmerkt Jung als projectie van mijn eigen complex op het acteren van de ander: ‘jij neemt altijd het woord en geeft mij geen kans’.

Terugval voorkomen

Als je een dagelijkse meditatie practice opbouwt, ga je bepaalde patronen in je gedachten zien. En ook in het dagelijkse leven wordt het steeds makkelijker om je hier bewust van te worden. Onbewuste stukjes van je geest vinden door de stiltemeditatie hun weg naar het bewuste en kunnen verwerkt worden. Grote kans dat je uiteindelijk precies die complexen tegenkomt die bij hebben gedragen aan het ontstaan van je burn-out. Dit inzicht helpt je niet alleen beter te herstellen, maar ook te voorkomen dat je later in je leven weer opnieuw opbrandt.

Animus en anima

Tenslotte is er een ander stukje theorie van Jung dat je kan helpen in het herstel van een burn-out. Jung ontdekte tijdens zijn onderzoeken dat er een mannelijk deel in de vrouw zit (animus) en een vrouwelijk deel in de man (anima). Je kunt hier ook de bekende Chinese begrippen Yin (vrouwelijk) en Yang (mannelijk) aan koppelen. Jung stelt dat het voor elk mens cruciaal is dat zijn of haar mannelijke en vrouwelijke delen ontwikkeld worden en in balans zijn. Mannelijke eigenschappen zijn actie, succes, naar buiten treden, het verstand gebruiken. Vrouwelijke eigenschappen zijn rust, verbinding, naar binnen gaan en naar het gevoel luisteren.

Disbalans

Je raadt het al: een disbalans ligt in de huidige maatschappij op de loer. Helaas is er nog steeds vaak meer waardering voor mannelijke eigenschappen, zowel op sociaal, cultureel als politiek vlak. En de moderne economie is er een die 24/7 draait en streeft naar eindeloze groei en productiviteit. Voor zowel mannen als vrouwen ligt een onderontwikkeling in hun vrouwelijke kant op de loer. Mannen kijken dan alleen maar naar resultaat en streven naar eindeloze groei. Omdat deze houding heel normaal is in de huidige maatschappij, vooral in de zakelijke wereld, hebben veel vrouwen dit gedrag gekopieerd. Vrouwen worden daar bovenop vaak ook nog eens extra hard voor zichzelf.

Vrouwelijke energie

Gelukkig beseffen steeds meer mensen dat het absoluut onhaalbaar is om alleen op de yang-kant te teren. Stiltemeditatie kan mannen én vrouwen helpen te onderzoeken hoe het ervoor staat met hun vrouwelijke energie. En natuurlijk helpt het je te oefenen met niets doen, rusten, loslaten. Onmisbare ingrediënten in de genezing van een burn-out, en cruciale skills die je helpen voorkomen dat je (weer) opbrandt.’

Over Magda de Muijnck

Magda begon vijf jaar geleden met meditatie. Ze is nu meditatieleraar en combineert dit werk met de psychologie van Jung. Magda geeft meditatietraining en coaching. Kijk voor meer informatie op haar website.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.