Gynaecoloog over urineverlies: met deze behandeling boekt 85% succes

Body
urineverlies
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
10.04.2021

Met gekruiste benen niezen, voorzichtig lachen en niet meer kunnen rennen en springen. Het zijn voorzorgsmaatregelen die vrouwen nemen bij urine-incontinentie, dat komt voor bij 40-60% van de vrouwen boven de 50. Jongere vrouwen hebben voornamelijk last van urineverlies tegen het eind van een zwangerschap (zo’n 80%). In veel gevallen is dit probleem gelukkig op te lossen, weet gynaecoloog Ginny Chamorro. Dat kan soms al in 15 minuten! 

Gynaecoloog over urineverlies: met deze behandeling boekt 85% succes

Ginny: ‘Urine-incontinentie zie ik als klacht vaak terugkomen op mijn spreekuur. Het zijn meestal dames tussen de 40 en 60 jaar die het niet meer meer willen accepteren. Hun kwaliteit van leven staat voorop en daar hoort urine-incontinentie niet bij. Gelukkig wordt het taboe op urineverlies steeds meer doorbroken. Want vaak is er echt wat aan te doen. Laatst had ik een vitale sprankelende vrouw van 40 jaar. Ik plaatste een urine-incontinentie bandje bij haar en ze pakte eindelijk haar hardlopen weer op. Iets dat ze enorm had gemist.

Verschillende vormen van urineverlies

Er bestaan verschillende vormen van urine-incontinentie: urge incontinentie (drangincontinentie), stressincontinentie of een gemengde vorm. Bij drangincontinentie is de prikkelbaarheid van de blaas toegenomen. Je herkent dit doordat je plotseling een onbedwingbare aandrang krijgt om te plassen. Dus bijvoorbeeld dat je je urine al laat lopen vlak voordat je naar het toilet gaat, zoals tijdens het losmaken van je riem. Stressincontinentie geeft geen gevoel van aandrang. Deze vorm kun je ook wel inspanningsincontinentie noemen. Het heeft niets te maken met stress, maar met druk. Je verliest urine als de druk in je buik tijdelijk groter is dan je bekkenbodemspieren aankunnen. Bijvoorbeeld bij het tillen, dragen, rennen en bukken, maar ook als je niest, hoest of lacht.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Zelf aan de slag

Heb je last van aandrangincontinentie? Minder van het volgende eten of drinken kan ervoor zorgen dat de aandrang vermindert:

  • Cafeïne (in koffie, energiedrankjes, cola en chocola)
  • Frisdrank, sodawater of mousserende wijn: je blaas kan geïrriteerd raken door koolzuur
  • Alcohol: is een vochtuitdrijver en kan ook het signaal verminderen naar de hersenen dat de blaas vol zit
  • Citrusfruit en fruitsappen: de zuren hiervan kunnen de blaas irriteren
  • Gekruid eten en specerijen (tabasco, wasabi, mosterd, azijn…)

Verdere leefstijltips

Indien je overgewicht hebt en het lukt je om af te vallen, dan is de kans groot dat je incontinentieklachten ook verminderen of zelfs verdwijnen. Drink ook vooral voldoende. Vaak zijn vrouwen geneigd om juist minder te gaan drinken, wat de blaas juist weer meer kan prikkelen. Wat ook goed kan helpen is het trainen van je bekkenbodemspieren. Met de volgende tips van bekkenfysiotherapeut Anouk Stuivenberg kun je meteen thuis aan de slag gaan.

Te veel spanning

Anouk: ‘Het kan voorkomen dat de bekkenbodemspieren gedurende de dag te hard werken. Je spant ze dan tijdens je dagelijkse activiteiten aan, zonder het door te hebben. Vergelijk het met het zitten achter de computer met opgetrokken schouders, als je dit te lang doet ontstaan klachten. Je kunt dit controleren door je af te vragen: hou je de hele dag je buik in? Hou je je adem weleens in tijdens dagelijkse activiteiten? Kun je je bekkenbodem meer ontspannen als je hier bewust over nadenkt? De volgende oefening kan helpen bij bewustwording en ontspanning:

  • Ga ontspannen zitten in een stoel met je voeten stevig op de grond en je handen op de onderbuik.
  • Adem nu richting je buik. Bij een inademing komt je buik naar voren en bij een uitademing zakt deze weer terug.
  • Als de bekkenbodem goed ontspannen is kun je deze voelen meebewegen met de ademhaling. Bij een inademing daalt de bekkenbodem (je voelt dan meer contact met de ondergrond waar je op zit), en bij de uitademing komt deze weer terug in de startpositie.’

Te zwak

Anouk: ‘Natuurlijk kan het ook zo zijn dat de bekkenbodem te zwak is of niet goed functioneert op het moment dat je deze nodig hebt. Probeer deze oefening voor het opvangen van de buikdruk bij hoesten, niezen of lachen:

  • Ga ontspannen zitten of staan. Span de bekkenbodemspieren aan door te doen alsof je heel nodig moet plassen en dit op wilt houden.
  • Vervolgens kuch je tijdens het aanspannen van de bekkenbodem. Ontspan vervolgens de bekkenbodem weer. Als het ontspannen lastig is, adem dan een paar keer goed diep richting je buik.

De volgende oefening kan je tenslotte helpen je bekkenbodem te versterken:

  • Ga ontspanning liggen op je rug met je handen op de buik. Voordat je begint adem je een paar keer richting de buik voor ontspanning.
  • Vervolgens span je de bekkenbodem aan, door te doen alsof je je urine of een windje ophoudt. Laat vervolgens direct weer los. Herhaal dit 10 keer, kort en krachtig. Adem dan een aantal keren naar de buik om de bekkenbodem weer goed te ontspannen. Dit kun je 3 rondes herhalen.’

Bekkenbodem Team

Ginny: ‘Liever een advies op maat? Binnen ons ‘bekkenbodem team’ in Acibadem (de kliniek waar ik werkzaam ben) werken we als gynaecologen samen met de urologen en bekkenfysiotherapeuten. Bekkenfysiotherapeuten geven onder andere oefentherapie voor de bekkenbodemspieren. Ook geven ze je adviezen met betrekking tot de ademhaling, je houding en beweging, zoals Anouk hierboven al deed. Het kan zo zijn dat jij je bekkenbodemspieren flink moet aansterken, maar ook is het mogelijk dat er bij jou een hypertone bekkenbodem wordt geconstateerd (een te hoge spanning van de bekkenbodemspieren). Dan heb je er juist baat bij als je leert hoe ze te ontspannen. Advies op maat dus.

Behandeling met 85% succes

Als laatste breng ik je graag op de hoogte van een andere behandeling voor urineverlies: het plaatsen van een ‘mid urethrale sling’. Dit is een kunststofbandje dat ik onder de plasbuis aanbreng als je last hebt van stressincontinentie. Geloof me; ik heb al heel veel vrouwen zó blij gemaakt hiermee! 85% van de vrouwen heeft na het aanbrengen van een bandje geen last meer van urineverlies. Ze kunnen dat dan niet geloven. ‘Ik kan gewoon weer mee rennen met de kids en zelfs trampoline springen’ vertelde laatst een vrouw. En dan te bedenken dat de ingreep vaak maar 15 minuten duurt. Vraag je gynaecoloog dus vooral om advies. Kortom, lieve dames: urineverlies komt heel vaak voor. Accepteer niet dat de kwaliteit van je leven hierdoor minder hoeft te worden. Praat er alsjeblieft over met elkaar, maar ook met je huisarts. De huisarts kan je dan zo nodig doorverwijzen naar de bekkenfysiotherapeut, een gynaecoloog of een uroloog. Met die verwijzing mag je dan uiteraard ook altijd een afspraak bij mij maken, ik help je graag. Bepaal zelf je koers en onderzoek of er winst te behalen is in je leefstijl.’

Online voorlichting van Ginny op 19 april

Meer leren van Ginny over dit onderwerp? Op 19 april geeft ze van 13:00 tot 13:30 online voorlichting. Aanmelden kan via events@acibademimc.com.

Meer lezen van Ginny?

1. Endometriose: gynaecoloog Ginny legt uit waarom het steeds meer vrouwen treft
2. Progesteron: aan deze symptomen merk je of dit “Zen-hormoon” uit balans is 
3. Gynaecoloog legt uit: déze hormonen maken afvallen tijdens de lockdown extra moeilijk
4. Miskraam: waardevolle inzichten van een gynaecoloog over iets dat veel vrouwen overkomt
5. Gynaecoloog legt uit: dit wil jouw lichaam je vertellen bij een cyclusstoornis

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.