Water drinken saai? Dan ken je deze ayurvedische tips nog niet!

Body
ayurvedische water drink tips
karlijn visser

Karlijn Visser
22.04.2019

Water drinken kan in principe de hele dag door. Maar met een paar Ayurvedische water drink tips kun je jouw waterverbruik nét wat beter managen. Wist je bijvoorbeeld dat je spijsvertering op gang wordt gebracht door water te drinken dat 20 minuten heeft gekookt? En dat je beter veel water in één keer kunt drinken dan kleine beetjes de hele dag door?

Water drinken saai? Dan ken je deze ayurvedische tips nog niet!

Ayurveda wordt als 5000 jaar oud systeem wel omschreven als ‘moeder der geneeswijzen’. Je kunt Ayurveda echter ook zien als ‘kunst van het leven’ omdat het een complete benadering is voor het verzorgen van lichaam en geest. Het is een universeel systeem dat in het Westen steeds populairder wordt. Binnen de Ayurveda gaat men er van uit dat je als mens van nature gezond en gelukkig bent. Invloeden uit je omgeving en je leefwijze kunnen je echter uit balans brengen.

Het Holistik Handboek is nu te koop!

Bestel jouw exemplaar en krijg een organic blikje thee van Rituals cadeau.
Bestel nu!

Voeg hitte aan water toe

Drs. Anna M. Kruyswijk van der Heijden* gelooft in een persoonlijk voedingsplan gebaseerd op je bloedgroep en dosha (Vata, Pita of Kapha), afkomstig uit de Ayurveda. “Als we het hebben over het gebruik van water speelt de Ayurveda een rol. Vlak na het opstaan heeft je spijsvertering een boost nodig om op gang te komen. Om het vuur aan te wakkeren is Pita energie (ook wel vergelijkbaar met ‘vuur’ of de ‘tijger’) nodig. Laat water 10-20 minuten koken in een pan. Zo voeg je extra hitte toe en stimuleer je de Pita-energie in het lichaam. Hoe vaak je dit ritueel herhaalt ‘s ochtends? Doe het zolang je er aan denkt. Als we alle gezondheidsrituelen constant zouden blijven toepassen kom je niet meer aan werken toe. Het drinken van gekookt water kan overigens anytime of the day. Net wanneer jij er behoefte aan hebt. Vermijd echter het drinken van grote hoeveelheden tijdens de maaltijd. Dit verstoort de vertering. Vooral voor Vata-typen is dit een belangrijke boodschap.

Vloeibaar voedsel

Wellicht dat er een misverstand kan ontstaan in het onderscheiden van water en vloeibaar voedsel. Anna adviseert om je persoonlijke benodigde hoeveelheid vocht onder te verdelen in half puur water en half groene- of kruidenthee. Varieer met soorten kruidenthee. Denk bijvoorbeeld aan citroenmelisse thee, salie theezoethout thee of gemberthee. De kruiden hebben namelijk een ander effect op de organen. Zo laat je ze allemaal aan hun trekken komen. Daarnaast is 1 vers geperst glas groentesap aan te raden. Probeer koffie, zwarte thee en andere cafeïne houdende dranken tot 1-3 kopjes per dag te minimaliseren. En alcohol – en dan het liefst rode wijn – zelfs tot maar één paar keer per week. Melk en karnemelk ontbreken aan Anna’s lijst als het op vocht aankomt. “Ik zie deze producten als vloeibaar eten. Niet alleen als vocht voor het lichaam dus. Het drinken van 1 liter melk per dag is een grote hoeveelheid voedsel. Een gezond alternatief voor zuivel is bijvoorbeeld noten- of granenmelk”.

Bulk drinken (of kleine beetjes)

Bulk drinken betekent dat je in één keer een grote hoeveelheid water drinkt (in plaats van kleine beetjes de hele dag door). In de oertijd moesten mensen vaak een heel stuk lopen om een waterbron te vinden. Als ze eenmaal water hadden gevonden, dronken ze veel in één keer. Ons lichaam is sinds de oertijd helemaal niet zoveel veranderd en kan goed met relatief grote hoeveelheden water omgaan. Het voordeel van bulk drinken is dat je voldoende water binnen krijgt om ook tot in je huid en spieren door te dringen, tot in de kleinste vezeltjes van je lichaam. Als je steeds kleine beetjes drinkt komt het vocht niet zo ver. Overdrijf echter niet. Je hebt per 30 kilogram lichaamsgewicht ongeveer een liter water nodig per dag, met een maximum van 3 liter per dag.

Drink je wel voldoende?

Er is een simpele test waarmee je kunt checken of je wel voldoende water drinkt. Pak een huidplooi vast op de bovenkant van de rechterhand. Als het vel snel strak trekt na het loslaten van de huid drink je voldoende. Blijft de plooi staan, drink dan meer water.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

*Drs. Anna M. Kruyswijk van der Heijden is arts en oprichtster van Jouw Voeding

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link