First night effect: waarom je slecht slaapt in een vreemde omgeving

Body
slecht slapen omgeving, first night effect

Nathalie Meertens
17.08.2021

Je kent het vast: de eerste nacht in een hotel, airbnb of bij een nieuwe partner slaap je slecht. Hoe blij je ook bent om er te zijn. Dit fenomeen, ook wel het first night effect genoemd, komt zo vaak voor dat slaaponderzoekers vaak de data van de eerste nacht van een deelnemer niet eens bekijken. Ze voorzien dat deze ongewoon en onbetrouwbaar zal zijn. Waar het first night effect vandaan komt en hoe je er het beste mee om kunt gaan, lees je in dit artikel. 

First night effect: waarom je slecht slaapt in een vreemde omgeving

Amerikaanse onderzoekers aan de universiteit van Rhode Island verdiepten zich in de wetenschap achter het first night effect. Uit hun metingen bleek dat de linkerhelft van het brein gedurende die rommelige eerste nacht een stuk minder slaperig was dan de rechterhelft. Hoe groter deze asymmetrie tussen de twee hersenhelften was, hoe langer het duurde voordat de proefpersonen in slaap vielen. Een tweede onderdeel van het experiment liet zien dat de linker hersenhelft gevoeliger was voor geluid terwijl de deelnemer sliep. Het brein produceerde niet alleen een grotere reactie op een willekeurig geluid, de kans was ook groter dat de deelnemer wakker werd. In de tweede nacht waren deze gevoeligheden in de linker hersenhelft verdwenen.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Unihemisferische slow wave slaap

Het zal je niet verbazen, maar het first night effect is er natuurlijk niet voor niets. Daar is het menselijk lichaam veel te slim voor. Dat geldt niet alleen voor ons, trouwens. Zeezoogdieren en sommige vogels slapen ook met de helft van hun brein in alerte stand. Vogels kunnen zelfs een oog open houden terwijl ze slapen! Deze zogeheten unihemisferische slow wave slaap zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk ready for action bent als er gevaar dreigt. Om dit idee verder te onderbouwen, vroeg het team van de Amerikaanse onderzoekers of de deelnemers zachtjes met hun vingers wilde tikken als ze een geluid hoorden terwijl ze sliepen. Vergeleken met de tweede nacht was de kans tijdens de eerste nacht groter dat de deelnemers reageerden. En als ze dat deden, gebeurde het ook nog eens veel sneller.

Wat kun je eraan doen?

Waar de wetenschap helaas nog niet zo’n duidelijk antwoord op heeft, is wat je kunt doen om het first night effect te omzeilen. Hoe vaker je op nieuwe plekken slaapt, hoe minder last je er waarschijnlijk van zult hebben. Dat wel. Maar juist als je een of twee keer per jaar op die vakantie gaat waar je zo lang naar hebt uitgekeken, wil je het liefst meteen slapen als een roos. Het kan helpen om je eigen kussen mee te nemen en met oordoppen te slapen. Is er een room spray of essentiële olie die je thuis graag ‘s avonds gebruikt? Stop die dan zeker ook in je koffer.

Bedank je brein

Zorg verder voor een goede slaaphygiëne zoals je dat normaal ook zou doen. Een koele, donkere kamer, comfortabele pyjama (of juist niet), op tijd je smartphone weg, en geen stimulerende drank en voeding voor het slapen gaan. En profiteer tenslotte vooral van het feit dat je nu begrijpt wat er in je brein gebeurt. Bedank het voor zijn beschermende, intelligente alertheid. Spreek geruststellende affirmaties uit voor je in slaap valt: ‘wat een groot voorrecht om in dit heerlijke bed, in een veilige omgeving in slaap te mogen vallen’, ‘ik ga heerlijk slapen’, ‘ik vertrouw erop dat ik een onverstoorde nacht zal hebben’. Sleep tight!

Meer lezen over een goede nachtrust

Deze 10 slaaptips van een yogi brengen rust in stressvolle tijden
Een chronisch slaaptekort? Je herkent het aan déze 9 (verborgen) symptomen
Waarom je slaap kunt zien als spirituele versneller
Slaap je slecht? Dan zijn deze taoïstische tips voor jou
Feng Shui: 3 tips voor een positieve flow in jouw slaapkamer
De 3 grootste slaapverstoorders & orthomoleculaire tips die helpen

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bron: Medical News Today

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.