Downtime: dit is waarom herstellen dé grootste wellbeing trend van 2020 is

Body
downtime

De wereld transformeert in een razend tempo en het lijkt wel of alle veranderingen steeds sneller op ons afkomen. Je telkens aanpassen kost een berg energie en veel mensen voelen zich dan ook overprikkeld. Het is dus niet zo gek dat ‘het rustiger aan doen’ één van de grootste wellbeing trends van 2020 is. In het nieuwe jaar is ‘downtime’ een sleutelwoord en nemen we het herstel van lichaam en geest serieuzer dan ooit. Aanbeland in een nieuw decennium heb je de mogelijkheid om daar de hulp van een hightech snufje bij in te schakelen, maar daarover later meer. 

Downtime: dit is waarom herstellen dé grootste wellbeing trend van 2020 is

Alle grote trendwatchers zijn het er over eens: in het nieuwe jaar zijn we alle prikkels beu en snakken we naar downtime. Volgens de Amerikaanse arts en auteur van de bestseller Burnout, the secret to unlocking the stress cycle Amelia Nagoski is het de hoogste tijd om uitrusten en het herstellen van ons lichaam in ere te herstellen: “We must replace the toxic view of resting as laziness with the understanding that when we celebrate rest for ourselves and others we make the world a healthier place.” Dat we ‘uitrusten’ in ons hoofd niet automatisch koppelen aan ‘luiheid’ is volgens Nagoski van levensbelang: “We need to prioritize downtime because the current amount of stress in our lives is going to kill us. Literally, the physical impact of living in a world of unmeetable goals and unceasing demands is slowly destroying our bodies.” Nu denk je misschien dat het zo’n vaart niet zal lopen. Maar dat een groeiend aantal mensen stress ervaart door een wereld die steeds meer prikkels op ons afvuurt valt niet te ontkennen. Het is niet voor niets dat er vorig jaar in Amerika voor het eerst meer (zelfhulp)boeken zijn verkocht over geestelijke gezondheid dan over dieeten en afvallen.

De impact van stress op je lichaam

Maar wat doet stress dan precies met ons lichaam? Om dat te begrijpen is het belangrijk om te snappen wat het effect is van cortisol. Cortisol is één van de belangrijkste – en in potentie gevaarlijkste – stresshormonen. Het stofje wordt aangemaakt in je bijnieren. Normaal gesproken volgt je lichaam daarbij het dag- en nachtritme. ‘s Ochtends bij het opstaan is de cortisolwaarde het hoogst. In de oertijd was dat het moment dat je – in een relatief gevaarlijke omgeving – op zoek moest gaan naar voedsel en dus extra alert moest zijn. Gedurende de dag wordt er steeds minder cortisol geproduceerd. Rond 22.00 uur heeft je cortisolspiegel een dieptepunt bereikt. Je lichaam en geest zijn dan tot rust gekomen en maken zich op om te gaan slapen. Problemen ontstaan als je cortisolspiegel niet daalt, maar permanent hoog blijft door een overkill aan prikkels. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Van stress op je werk en in de file staan tot relatieproblemen en overmatig trainen. Telkens als jij stress ervaart, maken je bijnieren cortisol aan. Door een overdosis cortisol voel je je opgejaagd en kun je niet meer goed slapen. En dat leidt vaak tot nog meer stress…

Maak tijd voor downtime

Helaas zal het aantal prikkels dat we te verwerken krijgen de komende decennia niet verminderen. Dat maakt het des te belangrijker om uitrusten een prominente plek te geven in je leven en je daar vooral niet schuldig over te voelen. Zorg dat je overdag voldoende rustmomenten creëert. Je kunt deze momenten op allerlei manieren invullen, thuis op een meditatiekussen, met een kop kruidenthee op de bank of tijdens een wandeling in het park. Maak ook van een goede nachtrust een prioriteit want je lichaam heeft slaap hard nodig om te herstellen van de belasting van de voorgaande dag.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Het meten van herstel

polar igniteBen je benieuwd hoe goed jouw lichaam zich gedurende de nacht heeft hersteld? Dan is de Polar Ignite echt iets voor jou. Dit fitness horloge is de enige in zijn soort met een Nightly Recharge functie. Dit is een meting van je herstel gedurende de nacht. Deze meting is gebaseerd op twee belangrijke indicatoren: hoe goed je autonome zenuwstelsel (AZS) tot rust is gekomen tijdens de eerste uren van je slaap (AZS-herstel) én hoe je hebt geslapen (slaapherstel).

Het herstel van je autonome zenuwstelsel

De eerste uren van je slaap zijn belangrijk voor je fysieke herstel, omdat je in die eerste uren de meeste diepe slaap hebt. Daarom meet de Polar Ignite het herstel van je autonome zenuwstelsel grofweg gedurende de eerste vier uur van je slaap. Het horloge verzamelt informatie over je hartslag, hartslagvariabiliteit en ademfrequentie. Daarna worden deze 3 parameters gecombineerd tot één waarde: je AZS-herstel.

Slaapherstel

Maar dit is pas de helft van het verhaal. Het horloge meet namelijk óók hoe je geslapen hebt (slaapherstel). Om dit te kunnen bepalen monitort het horloge onder andere de hoeveelheid slaap en de slaapstabiliteit. De hoeveelheid slaap geeft aan hoe lang je hebt geslapen. Je slaapstabiliteit geeft de kwaliteit van je slaap aan op basis vaan het aantal onderbrekingen in je slaap en het patroon daarvan. Begint het je een beetje te duizelen? Geen paniek. De Ignite doet namelijk al het rekenwerk. Het enige wat jij hoeft te doen is het horloge gedurende minimaal 28 nachten om je pols dragen. Zodra je wakker wordt kun je zien wat jouw Nightly Recharge status is: zeer slecht – slecht – matig – voldoende – goed of zeer goed. Deze status wordt bepaald door het vergelijken van je laatste nacht met de waarden van de afgelopen 28 dagen.

Persoonlijke tips

Je kunt je Nightly Recharge status bekijken op je horloge en in de Polar Flow app. Op basis van wat het horloge bij jou heeft gemeten, krijg je in deze app gepersonaliseerde dagelijkse tips voor beweging, voor slapen en het reguleren van je energieniveau. De Nightly Recharge functie helpt je met andere woorden om in je dagelijkse leven optimale keuzes te maken om je goed te blijven voelen door van herstellen je prioriteit te maken.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Polar. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Ben je benieuwd naar deze visie en wil je weten hoe wij een eerlijke boterham verdienen met Holistik? Lees dan vooral dit artikel.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link