Conscious aging: pleeg geen roofbouw op je lijf na je 40e

Body
conscious aging

Bij de één gebeurt het wat eerder dan bij de ander, maar rond je 40e begint je lichaam een fundamentele verandering door te maken. Zo verloopt je stofwisseling trager, neemt je spiermassa af en verliest je huid haar stevigheid. Niets om van in paniek te raken, maar het kan geen kwaad om je er bewust van te zijn. En er naar te handelen. Als je vanaf je 40e nét wat beter voor jezelf zorgt, blijf je tot op hoge leeftijd stralen. Conscious aging noemen ze dat. Hoe ik het in mijn eigen leven toepas lees je hier.

Conscious aging: pleeg geen roofbouw op je lijf na je 40e

Vandaag vier ik mijn 42e verjaardag. Het is een leeftijd waar ik bewust bij stil sta. Een paar jaar geleden overleed Denny, een lieve vriendin van mij die niet ouder mocht worden dan 42 jaar en 17 dagen. Dat terwijl ze dolgraag langer had willen leven. Haar dood was een turning point in mijn leven. Het deed me beseffen dat elk kaarsje dat je uit mag blazen een geschenk is. En dat je lichaam een tempel is waar je goed voor moet zorgen. Zeker als je de 40 bent gepasseerd.

Conscious aging

Conscious aging klinkt misschien als iets waar je op je 60e eens over gaat nadenken, maar voor mij voelt het goed om me nu al bewust te zijn van het feit dat een goede gezondheid niet vanzelfsprekend is. Dat betekent echter niet dat ik leef als een monnik. Ik geloof in de 70/30 regel. Ik probeer om 70 procent van de tijd gezond te leven. En het 30 procent niet zo nauw te nemen. Kijk dus niet gek op als je me een stuk appeltaart met slagroom ziet eten. Voor mij zit de balans ‘m in die 30 procent wisselgeld. Doordat ik mezelf toesta om af en toe ‘buiten de lijntjes te kleuren’ voelt de gezonde 70 procent niet als een opgave.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Conscious aging – 5 leefregels

Benieuwd hoe ik conscious aging toepas in mijn eigen leven? Hieronder vind je 5 leefregels waar ik me zo goed en zo kwaad aan probeer te houden. Waar het in hoofdlijnen op neerkomt is dat ik a) bewust probeer om geen roofbouw op mezelf te plegen en b) heb besloten om mijn gezondheid wat beter te monitoren.

1) Houd je spiermassa in tact

conscious agingIk heb vrijwel nooit zin om te gaan sporten. Toch sleep ik mezelf minstens 2 keer per week naar de sportschool. Niet om een sixpack te krijgen (dat station is al lang gepasseerd) maar wel om mijn spiermassa in tact te houden. Als je op de bank blijft zitten verlies je tussen je 30e en 60e jaar zo’n 7,5 kilo aan spiermassa. Zonder dat je het weet pleeg je daarmee roofbouw op je lichaam. Spieren hebben namelijk allerlei belangrijke functies. Ze dienen als schokbrekers die je gewrichten beschermen, vormen een verstevigend korset rondom je rug, fungeren als opslagplaats voor belangrijke eiwitten én zijn een verbrandingsoven voor vet en glucose. Denk daar maar aan tijdens het kettlebel swingen;-).

2) Stop met roken

Geloof het of niet, maar ik heb bijna 20 jaar gerookt als een ketter. Voor een pakje per dag draaide ik mijn hand niet om. Op mijn 32e slaagde ik er – na 5 mislukte pogingen – in om te stoppen. Cold turkey. De beste beslissing ooit anders had ik er nu nooit zo fris en fruitig bij gelopen. Hoor jij bij de 2,7 miljoen rokende Nederlanders en wil je graag stoppen? Knoop dan in je oren dat één enkele sigaret genoeg is om het hele verslavingscircus (weer) in gang te zetten. DOE HET NIET. 1 sigaret = 10.000 sigaretten. En ik kan het weten. Benieuwd hoe het mij is gelukt om te stoppen? Lees dan dit artikel met 3 holistische tips.

3) Zet 10.000 stappen per dag

De gemiddelde Nederlander zet zo’n 5000 stappen per dag. Dat terwijl je pas met 10.000 stappen per dag genoeg beweegt voor je gezondheid. Zet je tussen de 14.000 en 16.000 stappen dan help je je lichaam om meer te verbranden, sterker en energieker te worden. Uit onderzoek blijkt echter dat vrouwen rond 40 opeens een stuk minder gaan bewegen. Als gevolg van hormonale veranderingen neemt de behoefte af en word je passiever dan goed voor je is. Om jezelf toch te motiveren kan een activity tracker helpen. Zelf heb ik dag en nacht een Polar Ignite om mijn pols. Dit fitness horloge helpt me niet alleen om stappen bij te houden, maar monitort mijn hele gezondheid. Van de kwaliteit van mijn slaap tot de mate waarin mijn zenuwstelsel zich gedurende de nacht herstelt. Denk je dat dit horloge jou helpt om van de bank af te komen? Doe dan mee aan de winactie van deze week. Polar geeft 2 fitness horloges weg, één voor jou en één voor je lief.

4) Doe rustig aan met alcohol

Zodra je de 40 bent gepasseerd kan het geen kwaad om het (een stuk) rustig aan te doen met alcohol. Zelf ben ik geen geheelonthouder en ik kan heus genieten van een goed glas wijn. Maar de glazen alcohol die ik in een maand drink zijn op één hand te tellen. De negatieve effecten van alcohol op je gezondheid liegen er namelijk niet om. Zo is er een direct verband tussen alcohol en (borst)kanker, vernietigt alcohol hersencellen en verziekt alcohol je lever. Net zoals sigaretten kan alcohol op geen enkele manier bijdragen aan je gezondheid. Alcohol is een giftige en potentieel verslavende stof verpakt in een aangename verhulling. Je wil het waarschijnlijk niet horen, maar met elk glas dat je drinkt pleeg je roofbouw op je lijf. Nog niet overtuigd? Lees dan het boek Op je gezondheid, over de effecten van alcohol geschreven voor professor Kahn. Een samenvatting van Kahn’s bevindingen vind je hier.

5) Laat je bloed testen

‘Voor je 40e zorgt je lichaam voor jou. Na je 40e moet jij voor je lichaam gaan zorgen.’ Voor mij is het een levensmotto dat ik met het klimmen der jaren steeds iets serieuzer neem. Ik heb nog zoveel dromen die ik wil verwezenlijken. En dat lukt me alleen als ik me fit en energiek blijf voelen. Hoewel ik dankzij de 70-30 regel overwegend gezond leef, was ik benieuwd of mijn lijf dat ook zo ervaart. En daarom heb ik mijn bloed onlangs laten testen. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat alle waarden dik in orde zouden zijn. Dat bleek toch niet helemaal het geval te zijn. Uit een vetzuren test kwam naar voren dat ik teveel omega 6 vetzuren in mijn cellen heb. En te weinig omega 3 vetzuren. Dit maakt me vatbaar voor laaggradige ontstekingen. Om de balans te herstellen heb ik mijn eetpatroon aangepast en slik ik een hoog gedoseerd omega 3 supplement.

Vitamine D tekort

Uit een andere bloedtest bleek dat ik een vitamine D tekort heb. Ook dat zag ik niet aankomen. Dat terwijl vitamine D ontzettend belangrijk is voor je gezondheid. Een bekende eigenschap van vitamine D is dat het je botten en tanden versterkt. Daarbij is het goed voor de opname van calcium uit voeding, verhoogt het je vruchtbaarheid en zijn er onderzoeken die aantonen dat vitamine D beschermt tegen hart- en vaatziekten. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen voor een verband tussen je stemming en vitamine D. Zo blijkt dat mensen die voldoende vitamine D binnen krijgen minder vaak last van depressieve klachten dan mensen die weinig van deze belangrijke vitamine hebben. Vermoedelijk verlaagt een vitamine D-tekort het serotoninegehalte, een stofje in de hersenen dat belangrijk is voor je geluksgevoel. Je snapt dat ik snel naar de drogist ben gefietst voor een potje vitamine D.

Stralend oud

Voelt conscious aging als iets dat past bij jouw leven? Neem deze 5 leefregels dan niet klakkeloos over (daar krijg je alleen maar stress van), maar pas toe wat resoneert bij jou. Heb je één regel min of meer onder de knie, zet dan pas de volgende stap. Zo worden we samen stralend oud:-).

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link