De kracht van cocoonen: 7 overwinter tips voor thuis

Heart + Soul
cocoonen

Nu de winter voor de deur staat brengen we meer tijd binnenshuis door. Hoogste tijd om de kracht van cocoonen te onderzoeken. In je cocon verdwijnen kan enorm helend zijn. Míts je een fijne omgeving voor jezelf weet te creëren (en je de uren niet wegscrollt op social media…). Hoe je die avonden op de bank extra fijn maakt? Hieronder hebben we 7 tips op een rijtje gezet. 

De kracht van cocoonen: 7 over wintertips voor thuis

De term ‘cocoonen’ komt trendvoorspeller en marketing goeroe Faith Popcorn, die bedacht ‘m al in 1981. Je zou cocoonen kunnen vertalen als een knus nest maken van je huis. Onderstaande 7 tips helpen je op weg. En voor je ‘t weet wil je niet meer weg uit je cocon…

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

1) Ruim je huis op

Oké, we beginnen met de minst leuke tip. Trek zo veel tijd uit als nodig is om je hele huis lekker op te ruimen en schoon te maken. Cocoonen met een beetje gezellige rommel om je heen kan heerlijk zijn. Maar in je schone pyjama op de bank ploffen tussen verdwaalde kledingstukken, stapels papierwerk of vergeten snacks? No thanks. Nu je zoveel thuis bent is het ook handig om elke dag één kort opruimmoment in te plannen, zodat de rommel zich niet kan ophopen. Het kan zelfs helpen om een timer op je telefoon te zetten, zo weet je zeker dat je geen seconde langer kwijt bent dan je van plan was. Je zult je verbazen hoe veel je in 10 minuutjes kunt rechttrekken in huis.

2) Maak een cocooning bucketlist

Ja, echt, een cocooning bucketlist. Want waarom zou je elke avond Netflixen als je ook een taart kunt bakken, mandala’s in kunt kleuren, kunt schrijven, leren schaken, lezen, dansen, breien, of een handstand kunt leren?

3) Zorg voor (heel veel) sfeer

Met wat kleine aanpassingen kun je de sfeer in je huis al flink verhogen. Zorg bijvoorbeeld dat je huis aangenaam verlicht is: warm en zacht licht werkt het meest ontspannend. Met deze tips kun je de sfeer in huis op donkere dagen extra verhogen:

  • Reinig je huis met witte salie
  • Creëer in elke ruimte hoekjes met persoonlijke versieringen zoals kristallen, planten, mooie kaarsen, lijstjes, etc.
  • Maak je eigen huisaltaar
  • Zorg voor een fijne geur in huis. Zet een aromadiffuser aan (essentiële sinaasappelolie is heerlijk voor deze tijd van het jaar!) of brand je favoriete geurkaars

4) Zachte stoffen, winterse kleuren en een warmtekussen

Stoffen en kleuren kunnen veel doen om je een comfortabel, knus gevoel te geven. Overweeg eens om een zachte sprei over je bank te gooien. Zijn je kussens toe aan nieuwe winterproof kussenslopen? Olijfgroen, mosterdgeel en donkerpaars zijn typische winterkleuren.  Kijk ook of je van je bed een aangenamere plek kunt maken door meer textuur, zachte stoffen (flanel!) en warme kleuren toe te voegen. Het laatste wat je wilt is na een knusse avond cocoonen in een koud bed met ruwe lakens glijden.

5) Neem een douche en kleed je om

Heb je de hele dag in je kloffie thuisgewerkt? Dan is het tóch een goed idee om je even om te kleden nadat je je laptop hebt dichtgeklapt. Hou daarbij vooral tip 4 in gedachten en kleed je lekker warm en knus aan. Als je zin en tijd hebt, neem dan eerst even een bad of douche. Smeer jezelf lekker in met huidolie en was je make-up van je gezicht. Zo voel je je niet alleen een stuk frisser als je eenmaal op de bank gaat zitten. Je geeft jezelf ook de tijd om even rustig van je werkmodus naar een ruststand over te schakelen.

6) Maak je favoriete drankje

Een avondje (of dag…) cocoonen is niet compleet zonder verwarmende drankjes. Voeg eens wat kaneel en honing toe aan je lievelingsthee; kaneel werkt ontspannend en honing is goed voor je keel. Zin in een drankje met iets meer body? Probeer dan deze moon milk, golden milk of deze winterproof godinnendrank.

7) Beweeg

Deze tip kun je het beste toepassen vóórdat je gaat cocoonen. Ken je dat kriebelige gevoel in je spieren als je van je bureau naar de bank bent verplaatst? Je voelt je in chill mode een stuk rustiger als je overdag voldoende hebt bewogen. Een wandeling doet al wonderen. Plan ‘m in je lunchpauze in of na het avondeten om je vertering te stimuleren. Is je dagelijkse rondje wandelen of fietsen erbij ingeschoten? Begin je cocooning routine dan vooral met een dynamische yogaflow, een leuke YouTube dans-/cardioworkout of een simpele reeks buikspieroefeningen. Laat je bloed even lekker stromen voordat je in zenmodus gaat.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bronnen: happlify

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.