PRE-ORDER NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Dansen: 5 goede redenen waarom het super gezond is voor je lichaam én geest

Body
dansen gezond
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
13.07.2020

Met dansen doe je je lichaam en geest een groter plezier dan je denkt. Dansen heeft namelijk een heel positieve impact op je gezondheid. Zo is het een effectief middel tegen stress en kan het angst en depressie verminderen. Welke voordelen dansen nog meer heeft weet Eva Spigt van Back to Nature hikes

Dansen: 5 goede redenen waarom het super gezond is voor je lichaam én geest

1. Dansen maakt gelukkig

Je hebt het vast weleens meegemaakt, zodra je een lekker muziekje opzet en begint te bewegen, voel je je meteen beter. Dat is niet voor niets, want dansen zorgt er als niets anders voor dat je lekker in je vel gaat zitten. Door ritmisch te bewegen en creatief bezig te zijn, wordt je hoofd leeg en kan je je beter ontspannen. Bovendien komt het stofje endorfine vrij; dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit stofje is onder andere betrokken bij het beloningssysteem in de hersenen. Endorfine zit ook in suiker, vandaar dat chocola zo verslavend is. In plaats van te grijpen naar een reep Tony voor een shot endorfine, kan je dus ook gaan dansen. Net zo lekker en een stuk beter voor je! Iemand die minstens één keer per week danst, heeft zelfs een grotere kans op een gelukkig en evenwichtig leven, blijkt uit onderzoek van psychologe Cynthia Quiroga Murcia. Bovendien is dansen ook het ideale middel tegen stress. Het stresshormoon cortisol neemt namelijk af wanneer je danst.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

2. De ideale workout

Naast een geluksbooster, is dansen ook de ideale work-out en een goede vervanging van fitness. Met fitness focus je je op drie punten: kracht, lenigheid en uithoudingsvermogen. Dansen als work-out heeft een groot voordeel, want met deze sport focus je op alle drie de punten tegelijk. Je traint niet een of twee spiergroepen zoals met fitness, maar meerdere in een keer. Zo gebruik je bijvoorbeeld je buik- en rugspieren bij de meeste bewegingen en ook je armen tijdens de danspassen. Voor getrainde billen en benen is dansen ook een aanrader. Veel dansmoves focussen op je onderlichaam, wat zorgt voor gespierdere dijen en hamstrings. Bovendien verbrand je met een half uurtje dansen tussen de 130-250 calorieën. Dat is bijna evenveel als met een half uurtje rustig joggen. Do we need to say more?

3. Dansen is goed voor de hersenen

Wist je dat je met dansen zelfs het proces van ouder worden kunt vertragen? Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Uit resultaten van een Duits onderzoek zijn twee soorten bewegingen onderzocht: duurtraining en dansen. Allebei de bewegingen vergroten de hersengebieden die achteruitgaan als we ouder worden (bijvoorbeeld de hippocampus) maar… dansen gaf het meeste resultaat. Deelnemers die anderhalf uur per week hadden gedanst voor 18 maanden lang, merkten verbetering in het geheugen en balans. Overigens moeten we hier wel bij zeggen dat het niet om vrij bewegen ging maar om het leren van choreografieën. Toch maar die salsalessen boeken dan?

4. Dansen vermindert angst en depressies

Je gaat natuurlijk eerder dansen als je lekker in je vel zit. Maar als je somber bent, is dansen juist een fijne manier om een sombere stemming te doorbreken. De Amerikaanse psycholoog William James vertelt: ‘Je gevoel is te manipuleren met bewegingen. Bij sombere gevoelens helpen ‘high arousal‘-bewegingen: snelle repetitieve ritmische bewegingen. Bij angst en stress helpt het juist om langzame bewegingen te maken. Het lichaam is het klankbord van het gevoel. Als je danst, ervaar je meer levenslust en dat kan een enorme kracht geven.’ Zit je dus in een stressvolle periode? Zet dan je favoriete nummer op en dans!

5. Boost je creativiteit

Peter Lovatt, directeur van het Dance Psychology Lab van de Universiteit van Hertfordshire, heeft een onderzoek uitgevoerd waarin wordt bevestigd dat dansen de hersenen helpt om nieuwe manieren van denken te vinden en nieuwe neurale circuits te creëren. Door te dansen worden er andere impulsen en connecties in je hersenen gemaakt. Hierdoor kan je op een andere manier naar situaties kijken en op een creatieve wijze reageren. Loop je dus vast in iets? Laat je lichaam meevoeren op de muziek en laat je geest de vrije loop. Door beter in contact te staan met je lichaam, kan je je spontaniteit en creativiteit aanspreken. Bovendien kan je met dansen niet alleen contact maken met jezelf maar ook met anderen. Dansen verenigt door middel van muziek en ritme mensen van alle leeftijden, ongeacht waar ze vandaan komen en welke taal ze spreken.

Dansen én wandelen met Back to Nature Hikes

Wil jij ook een killerbody waar JLO jaloers van wordt, een jonge geest en gierende gelukshormonen door je lijf? Ga een keer mee wandelen én dansen met Eva en Nicola van Backtonaturehikes. Deze zomer organiseren ze regelmatig een Hike & Beach Rave. Ze nemen je mee naar het wilde IJmuiden waar je geniet van een wandeling om het Kennemermeer en een silent disco in een oude schuur. Enne… met mooi weer kan je op je cowboy boots het terrein verkennen, ga je mee op avontuur?

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.