Hoe voelt een overprikkeld brein?

Artikelen
overprikkeld brein
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.01.2022

Als je hersenen meer prikkels ‘binnenkrijgen’ dan ze kunnen verwerken, kun je overprikkeld raken. De ene persoon raakt veel sneller overprikkeld dan de ander. Hoogsensitieve mensen, en mensen met hersenletsel, ADHD, ADD en autisme bijvoorbeeld hebben over het algemeen meer moeite met prikkelverwerking. Prikkels komen bij hen harder binnen en/of hun hersenen kunnen minder veel, goed of snel prikkels verwerken. Overprikkeld zijn voelt voor iedereen ook weer net anders, maar we kunnen je wel ongeveer vertellen hoe een overprikkeld brein voelt.

Hoe voelt een overprikkeld brein?

Als je overprikkeld bent kun je last krijgen van verschillende emotionele, mentale en fysieke klachten. Emotionele en mentale klachten die bij overprikkeling kunnen horen zijn:

  • Woede-uitbarstingen
  • Huilbuien
  • Prikkelbaarheid
  • Angst en paniek
  • Indringende, razende gedachten
  • Concentratieproblemen
  • Hersenmist
  • Afgemat of gedissocieerd raken

Fysieke klachten die kunnen opspelen als je overprikkeld bent zijn:

  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Zweten
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Spierspanning
  • Verminderde werking van bepaalde zintuigen
  • Slaapproblemen
  • Oorsuizen

Tot rust komen als je overprikkeld bent

Iedereen ervaart net weer een andere combinatie van klachten bij overprikkeling. Wat je precies ervaart als je overprikkeld bent kan ook per keer verschillen. Belangrijk is in ieder geval om te luisteren naar je lichaam als je (denkt dat je) overprikkeld bent. Je lichaam verkeert dan immers in een staat van stress en overweldiging. Als je vaker overprikkeld bent weet je waarschijnlijk wat je nodig hebt om tot rust te komen en is het vooral een kwestie van je grenzen aangeven en naar je behoeften luisteren. Is dit een nieuwe ervaring voor jou, probeer dan in ieder geval zo veel mogelijk zintuigen rust te geven totdat je lichaam is gekalmeerd. Als dat betekent dat je je afzondert of een activiteit eerder stopt, probeer dan gewoon die ruimte in te nemen. Je lichaam heeft je nodig! Probeer ook te achterhalen wat de trigger was voor de overprikkeling. Was het de situatie waarin je verkeerde, of was je misschien zelf extra kwetsbaar? Of allebei? Als je slecht hebt geslapen of ziek bent is de kans groter dat je overprikkeld raakt. Ook in een erg drukke periode kan het zijn dat je minder prikkels kunt hebben.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.