Clean eten: met déze 5 regels in je achterhoofd sta je sterker in de supermarkt

Body
provamel
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
04.10.2019

Clean eten heeft niets te maken met hoe vies of schoon je voedsel is. In dit geval betekent clean eten: kiezen voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn en geen onnodige ingrediënten bevatten. Zo natuurlijk mogelijk dus! Als je dus de keus hebt tussen aardappels van de lokale groenteboer of een pakje kant-en-klare aardappelpuree, ga je voor die aardappels. Maar deze betere keuzes zijn niet altijd makkelijk om te maken. Ingewikkelde productlabels kunnen het je knap lastig maken om te kiezen voor pure voeding. Hieronder geven wij je 5 gouden regels voor als jij meer ‘clean food’ aan je leven wil toevoegen. 

Clean eten: met deze 5 regels sta je sterker in de supermarkt

Stel je voor: je loopt op straat en plots houdt een vreemde je een volle beker voor. Kleine kans dat jij dit onbekende drankje zomaar opdrinkt, nietwaar? Want wat de boer niet kent, dat eet hij niet. En toch laden we elke dag onze boodschappenkarretjes vol, zónder naar ingrediëntenlijsten te kijken. Check de verpakkingen van de producten in jouw keukenkastje maar eens. Waarschijnlijk kom je tientallen ingrediënten tegen die alleen een biochemicus zal herkennen…

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

5 clean eating tips

Om bewuster bezig te zijn met wat je eet, hebben we deze 5 tips over clean eten voor je op een rij gezet. Zo maak je voortaan weloverwogen keuzes over hetgeen je koopt in de supermarkt.

1. Lees je labels

Dit is de ‘clean eating rule number 1′. Je hebt vast weleens te horen gekregen: eet niets waarvan je de naam niet kunt uitspreken of koop alleen producten met maximaal 5 ingrediënten. Toch zijn er uitzonderingen op deze regels. Denk aan een vette chocoladereep met 5 ingrediënten en Cyanocobalamine, wat voor voor vitamine B12 staat (en toch wel heel waardevol kan zijn!). Een andere tip is: overweeg of je de afzonderlijke ingrediënten van een product los zou kopen om te gebruiken in de keuken. Kunstmatige zoetstoffen zoals acesulfaam-K vallen dan bijvoorbeeld al af. Het is belangrijk dat je jezelf de tijd gunt om over de verschillende ingrediënten te leren. Clean eten gaat over bewust kopen en consumeren, en daar is inzicht voor nodig. Als je niet zeker weet wat iets is, zoek het dan ter plekke in de supermarkt of rustig thuis op. Maak desnoods een lijstje van ingrediënten die je vaak tegenkomt maar liever vermijdt. Uiteindelijk maak jij zelf je regels en beslis jij wat er wel of niet in je keuken belandt.

2. Ga op verkenning in de buurt

Voor lokale producten kiezen is ook onderdeel van clean eten. Het houdt niet alleen je geweten schoonmaar maakt het ook een stuk makkelijker om te achterhalen waar voedingsmiddelen vandaan komen en hoe ze wel of niet zijn behandeld. Het vraagt wat meer planning om bij verschillende adresjes te winkelen. Maar als je er even voor gaat zitten is er altijd wel een efficiënt plan op te stellen. Doe bijvoorbeeld voor zoveel mogelijk dagen in één keer boodschappen. Ook handig als je wil gaan meal preppen!

Koken is de oplossing

Michael Pollan, autoriteit op het gebied van clean eten, zegt: “Hoe meer ik me met gezonde voeding bezighoud, hoe meer ik besef dat koken de oplossing is. Zelf koken: er is geen andere stap die je kunt nemen die zoveel problemen tegelijk kan oplossen. Het is ook een politiek geladen gebaar voor de food movement: de beste manier om lokale boeren te steunen is door rauwe ingrediënten te kopen.” Als je je eten from scratch zelf maakt voorkom je bovendien dat er allerlei oliën, suikers, zout of andere toevoegingen in je maaltijd belanden. En wat is een beter excuus dan je gezondheid om die kook skills weer wat bij te spijkeren? 😉

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3. Raak vertrouwd met de juiste merken

provamelGelukkig zijn er ook genoeg merken op de markt die het ons als consument heel makkelijk maken. Neem Provamel. Sinds kort zijn hun plantaardige variaties op drinks, kwark en yoghurt in een nieuw design-jasje gestoken. Vrees dus niet als je hun vertrouwde verpakking mist. Esthetisch gaat je koelkast er sowieso op vooruit. Alles wat Provamel maakt is smaakvol, biologisch en GMO-vrij. Hun nieuwe drinkverpakkingen zijn bovendien 100% recyclebaar en gemaakt van 80% biomateriaal (ze werken er hard aan om daar 100% van te maken!). Hierdoor blijft hun ecologische voetafdruk zo laag mogelijk.

Niet perfect, wel beter!

Bij Provamel zijn ze zo transparant mogelijk over de inhoud van hun producten: het vertrouwen van de consument staat centraal. What you see is what you get, zeg maar. Ze geloven hier zo sterk in dat ze met het nieuwe design hun ingrediënten declaratie zelfs op de voorkant van hun verpakking plaatsen. Zo bevat de haverdrink bijvoorbeeld enkel een basis van haver, water, agavevezels, zonnebloemolie (afkomstig van biologische landbouw) en zeezout. Provamel gebruikt geen kunstmatige additieven, conserveringsmiddelen of kleurstoffen en zal geen onnodige ingrediënten toevoegen. Daar wordt je buik én de planeet blij van. Ze zijn nog niet perfect maar sinds het begin in 1983, streven ze naar elke dag beter.

4. Let op toegevoegde suikers

Zodra je begint met het lezen van de labels op voedingsmiddelen, merk je dat er te pas en te onpas suiker aan je voeding wordt toegevoegd. Om te beginnen is het handig om te beseffen dat suiker onder allerlei verschillende namen in producten verschijnt. Het is dus niet altijd even makkelijk om het te herkennen. Verder is het- vooral als je net begint met clean eten – niet nodig om obsessief alle toegevoegde suikers te vermijden. Alle beetjes helpen! Het kan ook zo zijn dat jij bijvoorbeeld wel oké bent met honing, maar niet met glucosefructosestroop. Onthoud, you make your own rules. 

5. Vermijd E-nummers

E-nummers zijn door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen om de eigenschappen van voedingsmiddelen te verbeteren: smaakversterkers en conserveermiddelen bijvoorbeeld. Een stof krijgt alleen een e-nummer als het niet schadelijk is voor de gezondheid. Omdat je met een clean dieet zo min mogelijk onnodige ingrediënten wilt binnenkrijgen, kun je bekijken of alle E-nummers wel nodig zijn. Hoewel sommige e-nummers uit de natuur worden gewonnen (bijvoorbeeld citroenzuur), worden er ook vele gemaakt in de fabriek. Minder clean dus. Maak voor jezelf een lijst met welke e-nummers je wel en niet terug wilt zien in je voeding en maak zo je productkeuze. Meer weten over welke E-nummers waar vandaan komen en wat ze precies doen? Hier vind je een uitgebreide lijst.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Provamel. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link