Suiker eten: 4 manieren waarop het jouw mentale gezondheid beïnvloedt

Body
suiker mentale gezondheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
13.01.2022

We weten allemaal dat te veel suikers binnenkrijgen niet goed is voor onze fysieke gezondheid. Naar de schadelijke en verslavende effecten ervan wordt steeds meer onderzoek gedaan. Maar wist je ook dat suiker wat met je geestelijke welzijn doet? Healthblogger Annemiek Shrestha vertelt je hieronder meer.

Dit is de invloed van suiker op je mentale gezondheid

De inwerking van suiker op onze tanden, gewicht, suikerspiegel en afweersysteem is bekend. Genoeg reden om er minder van binnen te willen krijgen. Toch is de invloed van suiker op onze mentale gezondheid eveneens een reden om producten met veel suiker te laten staan. Dit zijn 4 manieren waarop suiker onze mentale gezondheid beïnvloedt.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

1. Je kunt minder goed met stress omgaan

Dat je – als je stress hebt – naar snoep, koekjes of iets anders grijpt, is geen toeval. De toegevoegde suiker hiervan kan namelijk tijdelijk verlichting geeft bij stress. Suiker verlaagt de productie van het stresshormoon cortisol en onderdrukt de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as (HPA-as) in je hersenen. Daardoor voel je je minder angstig en gespannen. Dat is de reden dat het (tijdelijk) goed voelt om de snoepla in te duiken als je gestrest bent. We gebruiken suiker dus onbewust als een vorm van zelfmedicatie. Wat we niet in de gaten hebben, is dat onze afhankelijkheid van suiker in tijden van stress hierdoor toeneemt. Hierdoor ontneemt het ons de kans om met stressvolle situaties om te leren gaan.

2. Suiker kan je humeur beïnvloeden

Heb je tijdens een lange dag soms een onstilbare trek in een snoepreep of iets anders zoets? Suiker kan je tijdelijk een boost geven, maar het blijkt geen positief effect op je humeur te hebben. Integendeel. Na verloop van tijd kan suiker je humeur juist negatief beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat een eetpatroon dat rijk is aan suiker kan leiden tot stemmingsstoornissen. Een ander onderzoek toont aan dat regelmatig gebruik van suiker zelfs kan leiden tot angst. Dat was tenminste het geval bij zestigjarigen die aan het onderzoek deelnamen.

3. Vermindert de werking van je brein

Een eetpatroon met veel suikers kan de werking van je brein verminderen. Zo blijkt uit onderzoek bij dieren dat een excessief frisdrankgebruik leidt tot een slechter beslissingsvermogen en geheugen. Onderzoek onder mensen laat hetzelfde beeld zien. Toen twintig deelnemers aan een onderzoek zeven dagen lang veel producten met toegevoegde suikers aten, scoorden ze slechter op geheugentests en hadden ze eveneens moeite om hun eetlust onder controle te houden.

4. Je hebt meer kans op depressie

Na een zware dag verlang je misschien naar wat comfort food. Maar als je je emoties onder controle probeert te krijgen met suiker, dan kan dat juist leiden tot een vermoeid of hopeloos gevoel. Als je te veel suiker binnenkrijgt, dan heeft dat namelijk een effect op de chemische stoffen in je hersenen. Deze kunnen uit balans raken, waardoor een depressie op de loer ligt. Dat blijkt onder andere uit onderzoek bij mannen. Het onderzoek toont aan dat mannen die meer dan 60 gram suiker per dag binnenkrijgen, ruim 20 procent meer kans hebben om een depressie te ontwikkelen. Ook bij vrouwen is onderzoek gedaan naar de link tussen suiker en depressie. Uit deze studie blijkt eveneens een duidelijk verband tussen suiker en neerslachtige gevoelens.

Wat kun je eten bij zoete trek?

Als je wil voorkomen dat suiker invloed op je fysieke en mentale gezondheid heeft, dan is het goed om te weten dat je zoete trek prima op een andere manier kunt stillen. Denk aan lekkers als rauwe honing en vers en gedroogd fruit. Honing en andere natuurlijke, ongeraffineerde zoetstoffen kun je gebruiken om gebak mee te zoeten. Ook specerijen als kaneel en vanille voegen een natuurlijk zoete smaak toe. Als je op zoek bent naar zoete baksels zonder toegevoegde suikers, dan zijn hier vijf heerlijke en gezonde recepten:

  1. Havermout uit de oven met wortel en rood fruit
  2. Toast met fluweelzachte kokosspread, nectarines en amandel
  3. Cheesecake met sensuele passievrucht
  4. Gezond vegan bosbessen-bananenbrood
  5. Bramengalette

Een eetpatroon zonder toegevoegde suikers is dus heel goed mogelijk. Er zijn immers voldoende gezonde alternatieven voor als je eens zoete trek hebt. Het mooie is dat deze natuurlijke producten vaak bol staan van de gezonde voedingsstoffen. Je geniet dus niet alleen van een zoete smaak, maar krijgt ook nog eens gezonde vezels, vitamines en mineralen binnen.

Over Annemiek

Annemiek Shrestha (1975) is als moeder van twee kinderen altijd bezig met gezonde voeding. Zo maakt ze iedere dag verse smoothies en sappen en bakt ze haar eigen zuurdesembrood. Daarnaast houd ze van schrijven en is ze gepassioneerd om kennis over gezonde voeding te delen met anderen. Als healthblogger voor PuurFiguur kan ze deze passie volop leven.

Roots Meditatiepakket & Dossier

Alles wat je nodig hebt voor de belangrijkste missie van je leven: het helen van (oude) pijn uit de familielijn.
Ja, dat wil ik!Holistik Roots Dossier
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.