videocam Heb jij de Healthy Spring Box 2024 al bemachtigd?

Strandwandeling: zo werkt het als natuurlijk anti-stress medicijn

Body
strandwandeling stress

Talloze onderzoeken tonen aan dat iets simpels als wandelen stress aanzienlijk kan verminderen. Maar het maakt nogal wat uit wáár je dan gaat lopen. Gespannen zenuwen hebben het meeste baat bij wandelen aan het strand. Het opsnuiven van frisse zeelucht en zien van een horizon heeft namelijk een kalmerend effect op je hersenen. Hoe dat precies zit lees je hier.

Strandwandeling: zo werkt het als anti-stress medicijn

Hoezeer mensen ook van elkaar kunnen verschillen, er is één plek waar bijna iedereen zich prettig voelt: aan het strand. Het is alsof al onze zintuigen opgelucht ademhalen bij het zien van de zee. Stel je zou 100 mensen vragen of ze zich beter of slechter voelen na het maken van een strandwandeling, dan laat het antwoord zich raden. In feite is er geen beter anti-stress medicijn dan lopen aan zee. Maar waarom knappen we er dan zo van op? Hoofdrollen in dit verhaal zijn weggelegd voor negatieve ionen en het zien van een horizon.

1. Blootstelling aan negatieve ionen

Zodra je in de buurt van de kust komt, merk je dat de lucht daar anders aanvoelt. Dit komt omdat zeelucht rijk is aan negatieve ionen. Dit zijn moleculen die elektrisch geladen zijn en van nature voorkomen in omgevingen zoals watervallen, bossen en dus aan zee. Negatieve ionen hebben een aantal voordelen voor je fysieke én mentale gezondheid. Ze verbeteren de  luchtkwaliteit door stof, pollen en andere verontreinigende stoffen te verminderen. Negatieve ionen trekken namelijk andere deeltjes in de lucht aan en gaan zich hechten. Zo hechten ze zich bijvoorbeeld aan stofdeeltjes en vormen clusters. Deze clusters worden vervolgens te zwaar om in de lucht te zweven en vallen naar beneden. Dit is waarom mensen die kampen met allergieën of ademhalingsproblemen vrijer kunnen ademen aan de kust. Rond dwarrelende stofjes zijn naar de grond getrokken door negatieve ionen.

Serotonine

Daarnaast helpen negatieve ionen je lichaam om meer serotonine vrij te maken. Serotonine staat ook wel bekend als het ‘gelukshormoon’. Het is een neurotransmitter die een cruciale rol speelt bij het verminderen van stress. Serotonine helpt namelijk om je stemming te reguleren en bevordert gevoelens van kalmte.

2. Het zien van een horizon

Als je de horizon ergens goed kan zien, dan is het aan de kust. Wat niet veel mensen weten, maar onbewust wel registreren is dat onze hersenen het prettig vinden om een horizon te zien. Het heeft namelijk een rustgevend effect op onze geest. Een horizon is een natuurlijke begrenzing en helpt je om de angst die grenzeloosheid (in denken, voelen en emoties) met zich meebrengt te kalmeren. Op een bankje zitten met uitzicht over zee doet wonderen als je geest overuren maakt. Het kijken naar een horizon stimuleert bovendien je verbeelding en creativiteit, omdat het uitnodigt om te fantaseren over wat er achter die grens ligt. 

Hoe lang moet je wandelen aan zee om stress te verminderen?

Zoals je ziet is een strandwandeling een krachtig middel tegen stress. Hoe langer je loopt, hoe beter de negatieve ionen en horizon hun werk doen. Maar met een wandeling van 30 minuten is jouw gespannen geest je ook als dankbaar. Dus de volgende keer dat je stress voelt opkomen, trek je schoenen aan en ga naar de kust. Je zult versteld staan ​​van de diepe ontspanning die je zult ervaren.

Zelfhypnose Package

Tijdens zelfhypnose ga je in trance en krijg je toegang tot je onderbewustzijn.
Bestel voor €19,95!
Koop nu! Holistik Zelfhypnose Pakket

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.