Last van stress? Dit is hoe een uurtje sporten jouw gespannen geest kalmeert

Body

Als je last hebt van stress kan alleen al de gedachte aan sporten spanning opleveren. Je moet immers al zoveel ballen hoog houden… Toch knap je van een uurtje sporten meer op dan je denkt. Niet alleen fysiek, maar juist ook mentaal. Sterker nog: matig intensief bewegen is misschien wel de beste manier om een gespannen geest te kalmeren.

Last van stress? Dit is hoe sporten jouw gespannen geest kalmeert

Een verbouwing, een verhuizing, de deadline van ons boek en, oh ja, ook nog een kerst fair… De afgelopen maanden begon zo’n beetje elke dag met een to do lijst waar geen einde aan leek te komen. Toch is het me gelukt om minstens twee keer per week te blijven sporten. Al moest ik tot op de bodem van een verhuisdoos speuren naar een schone sport bh. Wat ik zelf heb ervaren, wordt ook bevestigd door de wetenschap: sporten – en dan heb ik het over matig intensief bewegen – voelt misschien als de zoveelste bal die je hoog moet houden. En toch is het je beste bondgenoot in tijden van stress. Fysieke inspanning leidt volgens onderzoekers aan de universiteit van Princeton namelijk tot neurogenese, ofwel de aanmaak van nieuwe hersencellen. En uit beweging voortgekomen neuronen vertonen veel minder snel stressreacties dan oude hersencellen. Maar er is meer goed nieuws uit de wetenschappelijke hoek…

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Depressie en burn-out

Wetenschappers van de Tel Aviv University (TAU) en de University of Haifa deden jaren lang intensief onderzoek naar het verband tussen lichaamsbeweging het ontstaan van een burn-out. Ze analyseerden de fysieke en mentale gesteldheid van ruim 1.600 mensen. Deze proefpersonen werden in 4 groepen onderverdeeld:

  • Niet-sporters
  • 75 – 150 minuten sport per week
  • 150 – 240 minuten sport per week
  • Meer dan 240 minuten sport per week

De testpersonen werden gedurende 9 jaar gevolgd en periodiek gecontroleerd. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat mensen die ten minste 4 uur per week sporten (matig intensieve lichaamsbeweging) het minst vaak te kampen krijgen met burn-outs. Onder niet-sporters kwamen burn-outs juist het meest voor. Nu is 4 uur sporten per week misschien lastig in te plannen (zelf red ik dat ook niet), maar tweeënhalf uur sporten per week blijkt ook al een aanzienlijk positief effect te hebben op je mentale gezondheid.

Endorfine

Maar wat gebeurt er dan precies in je lijf als je gaat sporten? Er komen twee belangrijke stofjes vrij bij matig intensief bewegen: endorfine (een natuurlijke feel good drug) en BDNF (Brain Derived Neurotrofic Factor). Beide stofjes ondersteunen de hippocampus. De hippocampus is een gebied in je hersenen dat een belangrijke rol speelt bij de opslag van informatie in je geheugen, je ruimtelijke oriëntatie en het controleren van gedrag dat van belang is voor de overleving. Daarnaast heeft de hippocampus een remmend effect op de aanmaak van het stresshormoon cortisol. En precies daar zit de crux als het gaat om het stress verminderende effect van sporten.

Fysieke burn-out

Er is één manier waarop sport écht niet goed voor je is: dat is als je zo intensief traint dat je lichaam de kans niet krijgt om te herstellen. Cortisol krijgt de overhand en je pleegt roofbouw op je lijf. Uiteindelijk kan dat leiden tot een fysieke burn-out waarbij her sprake is van langdurige emotionele en fysieke uitputting, verminderde prestaties en de sport niet langer leuk vinden of waarderen. Bij topsporters die te fanatiek zijn komt dat weleens voor. De meesten van ons hoeven zich daar geen zorgen over te maken. Het blijft goed om meer te bewegen en zo je weerbaarheid tegen stress te verbeteren.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link