Soep: 7 gezonde redenen om elke dag een kommetje te eten

Body
soep gezond
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.10.2022

Niks zo troostend en verwarmend als een kommetje soep. Het fijne is bovendien dat je alle kanten op kunt met de smaken en textuur. Een kom soep eten is ook een uitstekende manier om een hele hoop vitamines binnen te krijgen. Hieronder lees je 7 redenen waarom elke dag soep eten een goed idee is én doe je inspiratie op voor lekkere recepten.

Soep: 7 gezonde redenen om elke dag een kommetje te eten

Wij houden van soep. Om de hoek van ons kantoor zit Soup En Zo. Een biologische Amsterdamse keten waar je heerlijke soepen en salades kunt kopen. Je begrijpt dat wij voor de lunch dus maar al te graag in de rij gaan staan om daar een voedzaam maaltje te halen. Vooral nu het kouder wordt. Dit zijn 7 redenen waarom elke dag een kommetje soep eten voor iedereen een goed idee is.

1. Groenten, groenten & nog eens groenten

Soep is een uitstekende manier om genoeg groenten beginnen te krijgen. Natuurlijk ligt het een beetje aan de soort soep die je eet. Als je gaat voor een kippensoep, krijgt je waarschijnlijk minder groenten binnen dan wanneer je pompoensoep kiest. (Waarom pompoensoep altijd een goed idee is, lees je hier.) Met een kom gezonde groentesoep (minstens 80 g groenten per 200 ml) neem je ongeveer een vierde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten in! Dat is nog eens makkelijk jezelf voeden.

2. Keeps you hydrated! 

Denk je eraan dat je genoeg drinkt? Soms kan dat lastig zijn. Als je een kommetje soep leeglepelt, krijg je ook vocht binnen. Scheelt weer een glas water. Met een kom gezonde soep (200 ml) neem je ongeveer één achtste van de dagelijkse aanbevolen 1,5 liter water binnen.

3. Voor de grote én de kleine honger

Soep is er voor de grote en kleine honger. Je kunt hem heel licht maken door alleen maar groenten te gebruiken. Dit is een soep die kan dienen als voorgerecht, of als tussendoortje. Je hebt dan een kommetje gevuld met weinig calorieën, maar wel veel vitamines en vezels. Wil je een kom soep die als volledige maaltijd dient? Voeg dan koolhydraten en eiwitten toe. Koolydraten waarvoor je zou kunnen gaan zijn zoete aardappelen, rijst of pasta. Als je eiwit toe wilt voegen, zou je vis, peulvruchten, vlees of ei kunnen toevoegen. Voeg ook altijd wat goede vetten toe.

4. Varieren

Met soep is het ontzettend makkelijk om te variëren. En laat variatie in je voeding nou eens zó belangrijk zijn voor je gezondheid. Als je net als wij fan bent van koken met seizoensgroenten, kun je je daardoor laten leiden. In de herfst is een pompoensoep een uitstekende manier om met het seizoen mee te eten. Je kunt tijdens de koude maanden ook experimenteren door pastinaak, prei, spruitjes, schorseneren en witloof toe te voegen. In de lente en zomer is er een groot aanbod van asperges, aubergines, bloemkool en courgette. Nog een leuke manier om je soep elke keer anders te maken: ga los met kruiden! Naast een heerlijke smaak, helpen de meeste kruiden je gezondheid een handje. Denk bijvoorbeeld aan kurkuma of basilicum.

5. Alle vitamines blijven binnenboord

Als je groenten te lang kookt kunnen hun vitamines verloren gaan. Bij soep heb je dit probleem echter niet. De vitamines die ‘verloren’ gaan blijven namelijk achter in het water. Je pureert het water inclusief vitamines samen met de groente tot een smeuïge substantie.  Tip van ons: kook de groente liever met te weinig water dan met te veel water. Zo voorkom je dat je water (inclusief de vitamines) weg moet gooien. Als je de soep toch dunner wilt, kun je later altijd nog meer vocht toevoegen.

6. Perfecte kliekjesgerecht

Verschrompelde wortels onder in de koelkastlade, een half blikje kokosmelk, een verdwaalde ui… Allemaal restjes die samen een voedzame soep kunnen worden. Speur dus wat vaker je koelkast af naar voeding die bijna gaat bederven en gooi alles in de pan. Voeg lekkere kruiden toe en voilà: je smult van een heerlijk voedzaam kommetje soep. Mooi meegenomen: het is uitstekende manier om voedselverspilling te voorkomen en je uitgaves in de toom te houden.

7. Snel & makkelijk!

Als je met een rammelende maag om zes uur uit je werk thuis komt, heb je dikwijls geen zin om nog uren te kokkerellen. Maar waarschijnlijk wél behoefte aan een voedzame maaltijd. Tegenwoordig vind je bij bijna iedere supermarkt gesneden soeppakketten. Is dat even makkelijk, dan hoef jij niet met messen in de weer. Terwijl de pan op het vuur staat kun je nog even op je laatste appjes reageren en daarna lekker onder een dekentje op de bank met een kom verse soep.

En dan nog even dit…

Soep kun je prima voor meerdere dagen maken. Laat de soep dan wel zo snel mogelijk afkoelen. Dat kun je doen door de pan in koud water te zetten (au bain marie). Bewaar de soep het liefst in plastic potten, in de koelkast of vriezer. Warm alleen de benodigde hoeveelheid op als je ‘m gaat eten. Want hoe vaker je eten opwarmt, hoe groter de kans is dat zich bacteriën ontwikkelen. Tip van ons: haal de ingevroren soep de dag voordat je hem wilt eten uit je vriezer en zet hem in de koelkast. Zo help je je koelkast om koud te blijven en bespaar je energie!

Probeer deze eens te maken…

Dat soep gezond is weet je nu wel. Dat zo een voedzame kom ook nog eens heerlijk is, blijkt wel uit deze onderstaande recepten. Laat je vooral inspireren. Veel plezier met koken!

Mungbonensoep speciaal voor jouw Ayurvedische mind/body-type

Vegan venkelsoep met linzen en zeewier

Fluweelzachte soep van bloemkool, courgette en pastinaak

Maïssoep met prei en koriander

Rode linzensoep met bumbu pepesan, paksoi en yoghurt

Verwarmende gele bietensoep met mais

Zoete aardappelsoep met kokos en cashewnoten

Aardende pompoensoep met zelfgemaakte walnoot pesto

Oer-Hollandse kippensoep waar je à la minute van opknapt

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.