Overgewicht bij kinderen: 10 holistische tips voor jou als ouder

Body
kinderen overgewicht
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
02.10.2019

Als ouder wil je het allerbeste voor je kind. Je wilt dat het lekker in z’n vel zit en zich zorgeloos kan voortbewegen. Wanneer je merkt dat je kind wat zwaarder is of een moeizame relatie heeft met eten of z’n lichaam kan dit lastig zijn en voor veel onzekerheid zorgen bij zowel je kind als bij jou zelf. Want in de maatschappij waarin wij leven is gewicht een gevoelig onderwerp, zéker onder kinderen en pubers. Hoe jij jouw kind kunt ondersteunen als het  gaat om gewicht weet holistisch health coach Anita Mulderij.

Overgewicht bij kinderen: 10 holistische tips voor jou als ouder

Anita: Het verlangen om slank te zijn ontstaat op steeds jongere leeftijd. Steeds vaker zien we dat kinderen vanaf 6 jaar al bezig zijn met hoe ze eruit zien en bang zijn om aan te komen. Regelmatig krijg ik dan ook vragen van ouders die hun kinderen willen helpen gezonder te eten en lekker in hun vel te zitten. Ik vind het een spannend onderwerp dat veel voorzichtigheid en zachtheid vraagt. Hoe je hiermee om gaat kan enorm van invloed zijn op de rest van het leven van een kind.

Enorm veel impact

Je herinnert je misschien wel een moment van vroeger waarop iets tegen jou gezegd werd over je lichaam of over hoe je at. Veel vrouwen die ik ondersteun in het proces om op een gezonde manier gewicht te verliezen en weer liefdevol met hun lichaam om te gaan herinneren zich dat moment nog precies. Ze dragen dit – zowel bewust als onbewust – járen met zich mee en vaak heeft het ‘t contact met hun lichaam enorm beïnvloed. Overtuigingen van ouders, opvoeders, docenten… Ze gaan in je systeem zitten. Wat je tegen je kinderen zegt over hun lichaam, gewicht of eetgedrag heeft dus enorm veel impact en vraagt om een liefdevolle benadering.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

10 Tips om je kind te ondersteunen bij overgewicht

Als je ziet dat je kind onzeker is en zwaarder wordt denk je misschien als eerste dat er gewoon gezonder gegeten moet worden. En hoewel gezond eten voor ieder kind erg belangrijk is kan het vooral ook heel waardevol zijn om je kind te leren hoe het met zichzelf en zijn of haar lichaam om kan gaan.  Hoe eerder je daarmee begint des te meer profijt het er later van heeft en hoe meer zelfvertrouwen het krijgt. Deze 10 tips helpen je erbij:

1) Moedig je kind aan om te praten over gevoelens

Wees open en leer je kind dat het belangrijk is om te delen wat het voelt en ervaart. Vraag het ook om te delen hoe het naar z’n lichaam kijkt en hoe het erover denkt. Je helpt je kind door zelf over je lichaam te vertellen en te laten zien hoe dankbaar je bent voor alles wat je lichaam voor je doet. Wees aandachtig aanwezig bij wat je kind met je deelt en verwelkom samen alle gevoelens en gedachten die er zijn. Vertel dat ieder lichaam anders en uniek is en mooi zoals het is en dat het geweldig en bijzonder is dat iedereen een ander lichaam heeft. Laat je kind weten dat je ongelofelijk veel van hem of haar houdt en dat zijn lichaam perfect is zoals het is.

2) Laat commentaar achterwege

Misschien kan je je van vroeger zelf nog herinneren dat iemand een keer iets gezegd heeft over hoe je er uit zag. Een opmerking die waarschijnlijk zonder bijbedoelingen gemaakt is maar die je je hele leven bij is gebleven. Ontvang je kind in alles wat hij of zij zegt en laat je mening of (negatief) commentaar altijd achterwege. Geef het goede voorbeeld door positief over en tegen je lichaam te praten en laat diëten achterwege. Kies ervoor om gezond te eten en jezelf en jullie als gezin te voeden met gezond en natuurlijk eten.

3) Leer je kind contact te maken met het lichaam

In de laatste paar generaties is er bij de meeste mensen weinig aandacht geweest voor het “voelen” en ervaren vanuit het lichaam waardoor we veel leven vanuit ons hoofd. Je kunt je kind leren om te luisteren naar de signalen die het lichaam ze geeft. Leer het echt te voelen en daarbij de aandacht te brengen naar het lichaam. Vraag waar hij of zij iets voelt en leer je kind dat het zijn handen op de plek kan leggen waar het wat voelt en het lichaam de vraag kan stellen wat het gevoel wilt vertellen en dat het lichaam alles weet. Zo leer je jouw kind op een hele prettige manier communiceren met zijn of haar lijf. Leer je kind ook bewust te worden van de signalen die het lichaam geeft als het trek heeft. Je kind leert zo dat er veel wijsheid opgeslagen ligt in het lichaam en dat het daar naar mag luisteren.

4) Leer je kind hoe het goed voor zijn of haar lichaam kan zorgen

Doe dit speels en op een kindvriendelijke manier. Vertel je kind dat het lichaam z’n beste vriend is waar ze hun hele leven mee samen zijn en onderzoek samen wat het nodig heeft om zich goed te voelen. Denk aan bewegen, maar ook lekker insmeren, aanraken, er positief mee en tegen praten én er goed voor zorgen door gezond te eten.

5) Onderneem actie met het hele gezin

Kinderen leren heel snel. Vooral als je ze het goede voorbeeld geeft. Ze willen graag zo zijn als hun ouders want dat zijn de belangrijkste personen op aarde voor een kind. Als je ziet dat je kind zwaarder wordt en merkt dat het zich veel focust op ongezond eten praat daar dan niet teveel over maar pas jullie leefstijl aan. Maak er geen ding van maar maak het zo makkelijk mogelijk voor je kind om gezond te eten. Zorg dat er altijd gezonde voeding klaar staat en geef het gezonde snacks en water mee. Een kind past zich heel snel aan. Beperk de tijd waarop je kind televisie kijkt of achter de computer zit maar doe samen leuke activiteiten. Wandel, voetbal in de tuin, ga een rondje fietsen of naar het bos. Kinderen vinden al snel iets leuk als ze aandacht krijgen en lekker kunnen bewegen.

6) Team up met je partner

Zorg dat jij en je partner dezelfde richtlijnen aanhouden rondom eten, gewicht en bewegen. Als je beiden wat anders communiceert en doet kan dat voor verwarring zorgen bij je kind.

7) Focus op gezondheid boven gewicht

Laat de weegschaal achterwege en focus je op de gezondheid van je kind. Als je als gezin gezonder gaat eten, meer gaat bewegen en minder tijd spendeert achter de televisie zal je dat terug gaan zien aan je kind. Omdat je kind in de groei is zal zijn of haar gewicht verminderen als er gezonder gegeten wordt en meer wordt bewogen. Het lichaam verandert vanzelf mee met de veranderende gewoonten. Dit hoeft niet snel te gaan. Neem er de tijd voor om de veranderingen in jullie leefstijl door te voeren. Je kind heeft hier z’n hele leven profijt van. Je zal zien dat het meer zelfvertrouwen krijgt. Doordat de eetgewoonten aangepast zijn zal het gewicht er ook afblijven en hij of zij op een gezonde manier verder groeien zonder overgewicht. Geef je kind gerust een compliment als het ervoor kiest om lekker buiten te spelen in plaats van achter de Ipad te zitten.

8) Beweeg

Laat je kind verschillende manieren van bewegen uitproberen. Denk aan dansen, voetbal, tennis, zwemmen, yoga of vechtsport. Het is hierbij belangrijk dat het kind voor een manier van bewegen kiest waar het écht plezier aan beleeft.

9) Wat doe je als je kind zichzelf dik vindt?

Vraag je kind hoe het daarbij komt en onderzoek waar het vandaan komt. Is het tegen ze gezegd? Vinden ze het zelf? Voelen ze zich dik omdat kleding niet lekker zit? Of omdat bepaalde oefeningen tijdens de gymles niet lekker zijn gegaan? Praat er over met ze en geef ruimte aan de frustraties die ze hierover voelen. Leer ze dat deze welkom zijn en steun je kind hierin.

10) Als je kind echt te zwaar is

Zie je dat je kind erg zwaar en ongelukkig is en lukt het niet er zelf verandering in aan te brengen? Dan doe je er goed aan om hier hulp bij te vragen en aan de slag te gaan met een (holistisch) kindercoach en/of voedingsdeskundige die jullie hierbij kan begeleiden.

Meer lezen van Anita Mulderij

Déze 3 emoties veroorzaken emotioneel overgewicht 
Hoogsensitief? Dan zijn deze ayurvedische (voedings-)adviezen voor jou
Zo blijf je fit, vrolijk en gezond na je 40e
Zo accepteer je het lichaam dat je van nature hebt gekregen
Overgewicht hebben en toch gelukkig zijn, gaat dat samen? 

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link