BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Dag 2020, halllo 2021! 5 heilzame ochtendrituelen om het nieuwe jaar mee in te luiden

Body
ochtendrituelen

Geen betere manier om aan een nieuw jaar te beginnen dan met een heilzaam ritueel. We hebben 5 ochtendrituelen voor je op een rijtje gezet. Ze allemaal achter elkaar uitvoeren hoeft niet. Kies vooral het ritueel dat het beste bij je past. Des te makkelijker is het om er een vaste gewoonte van te maken.

5 heilzame ochtendrituelen om 2021 mee in te luiden

1. Sta op voor de zon opkomt

Yogi’s noemen het uur voor zonsopgang ook wel ‘de tijd van Brahma (de schepper)’ vanwege de scheppende kracht van de natuur die dan ontwaakt. Bij zonsopkomst is er extra veel kosmische energie (prana) in de lucht. Open zodra je wakker wordt het raam en haal een paar keer diep adem. Met een beetje geluk hoor je vogels fluiten. Op deze manier begin je jouw dag in verbinding met de natuur.

2. Schraap je tong en drink lauwwarm water

Volgens de Ayurveda is het reinigen van je tong net zo belangrijk als het poetsen van je tanden. Als je ‘s ochtends je bed uitkomt, check dan niet eerst Instagram, maar je tong. Daar word je een stuk wijzer van. Is je tong mooi roze en ligt er geen laagje op? Good job en niks aan de hand. Maar als er beslag op zit, dan is het een idee om je tong te schrapen. En het liefst met een roestvrijstalen exemplaar. Door te schrapen verwijder je bacteriën die zich gedurende de nacht op je tong hebben verzameld. Begin van achter naar voren en herhaal dit 5 – 10 keer. Drink pas daarna water. Anders spoel je de bacteriën die je lichaam via je tong kwijt wil gewoon weer in je maag. Over water gesproken: drink bij voorkeur lauwwarm water, koud water blust je spijsverteringsuur. Voeg wat vers citroensap toe aan het water. Dit herstelt direct de vochtbalans. Ook helpt warm water bij het op gang brengen van je bloedsomloop naar je spijsvertering waardoor voedingsstoffen afkomstig uit je ontbijt beter worden opgenomen. Citroen is goed voor je pH-balans en heeft een ontgiftende werking.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

3. Koud af douchen

In Amerika zeggen ze dat een koude douche als koffie is voor je lichaam. So true! Een koude douche (met een watertemperatuur van 10 – 12 graden celcius) maakt je direct scherp en alert. Hoewel je in eerste instantie vast niet vrolijk wordt van de gedachte aan een koude douche, zijn er aanwijzingen dat koud douchen zelfs een depressie kan verminderen. Als je 2 tot 3 minuten onder een koude straal staat, ontvangen je hersenen via de koude sensoren in de huid namelijk zoveel elektrische signalen dat je brein een soort reset krijgt. Ook worden er meer endorfines in het bloed gemeten. Dit komt doordat het sympathische zenuwstelsel geactiveerd wordt. Wel is het verstandig de duur op te bouwen. Begin met 20 seconden, de dag erna 30 seconden en bouw het langzaam op naar 2 tot 3 minuten. Let wel goed op je ademhaling. Je bent vaak geneigd om te verkrampen en daardoor je adem in te houden. Probeer goed te blijven ademhalen, ook al voelt dit onnatuurlijk. En onthoud; hoe groter de weerstand van je lichaam, hoe groter de positieve effecten! Voor mensen met hartproblemen is koud af douchen niet aan te raden.

4. Warm ontbijten (zeker in de winter!)

Hartje winter is er niets fijner dan de dag starten met een warme kom comfort food. Ayurveda-technisch gezien is warm ontbijten met volwaardige koolhydraten zelfs een zeer slimme zet. Volgens Ayurvedisch therapeut Jeroen Mei is een warm ontbijt het beste om je lichaam te geven in de vroege morgen. “Het spijsverteringsvuur, ofwel ‘agni’ moet op gang komen. Dat doe je door het vuurtje letterlijk op te stoken door warm eten. Koud eten – zoals een acaï bowl of yoghurt met fruit – verzwakt juist het spijsverteringsvuur.” Kies liever voor een kom warme havermout. Waarom het eten van 70 gram havermout per dag reuze gezond is, lees je hier.

5. Beoefen de Vijf Tibetanen

De Vijf Tibetanen is een serie van 5 eenvoudige yoga oefeningen afkomstig van Tibetaanse monniken uit het Himalaya gebergte. De oefeningen hebben een vitaliserende werking op zowel je lichamelijke als je mentale conditie. Ze worden daarom ook wel de vijf verjongingsrituelen genoemd. Het fijne aan de Vijf Tibetanen is dat de oefeningen makkelijk zijn te onthouden én weinig tijd in beslag nemen. Binnen 10 minuten zit je dagelijkse verjongingsritueel er weer op en kun je aan een nieuwe dag beginnen. Hoe je de oefeningen uitvoert lees je hier.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.