videocam Bijna uitverkocht: Holistik Jubileum Box! Bestel 'm nu voor €69,95

Sporten in de ochtend: 7 gezonde voordelen voor je lichaam én geest

Body
sporten ochtend

Lichaamsbeweging is een onmisbaar onderdeel van elke gezonde leefstijl. Maar wist je dat het extra gezond is om in de ochtend te bewegen? Je kunt kiezen voor een intense work-out, maar een ochtendwandeling doet ook wonderen voor je lichaam en geest. Dit is waarom.

’s Ochtends sporten: 7 gezonde voordelen voor je lichaam & geest

1. Energieboost (én betere nachtrust)

Maak ’s ochtends voordat je naar een kop koffie grijpt eerst eens een wandeling. Onderzoek laat namelijk zien dat een matig intensieve wandeling van slechts 20 minuten al voor een gevoel van vitaliteit en energie zorgt gedurende de dag. En als je een andere (kleine) studie moet geloven, sla je daarna die cappuccino misschien zelfs wel helemaal over. Voor vrouwen die last hadden van een slaaptekort gaf 10 minuten traplopen meer energie dan een kop koffie. Grappig genoeg zorgt wandelen als de dag begint er ook voor dat je ’s avonds beter slaapt. Een ochtendwandeling reguleert namelijk je dag- en nachtritme. Hierdoor slaap je makkelijk in én door en verbetert de kwaliteit van je slaap.

2. Verbeterde concentratie

Uit onderzoek uit 2019 bleek dat ’s ochtends sporten leidde tot verbeterde cognitieve functies, zoals concentratie en besluitvaardigheid, gedurende de rest van de dag. Een extra goede reden dus om vóórdat je begint met werken even in beweging te komen. Als is het maar een half uurtje.

3. Consistentie

Als je de gewoonte ontwikkelt om ’s ochtends te bewegen is het een stuk makkelijker om je routine vast te houden. Waarom? Als je je work-outs voor het einde van de dag bewaart is de kans een stuk groter dat er iets tussenkomt, dat je te moe bent of dat je simpelweg geen zin meer hebt. De meeste ochtenden beginnen met lichaamsbeweging geeft overzicht en helderheid en maakt het makkelijker om consistent te blijven.

4. Goed voor je humeur

ochtend sporten

Als je ’s ochtends buiten gaat sporten doe je je humeur en gezondheid een enorm plezier. Allerlei processen in ons lichaam worden aangestuurd door de zon. Een belangrijk voorbeeld daarvan is je slaap-waakritme. Fel licht in de ochtend werkt in feite als een soort schakelaar die je lichaam in de ‘dag-stand’ brengt: je lijf weet daardoor dat de nacht voorbij is en dat het tijd is om actief te worden. De productie van het hormoon melatonine (waarvan je ook slaperig wordt) stopt en begint pas weer ’s avonds als het gaat schemeren. Maar daglicht stimuleert bijvoorbeeld ook de aanmaak van de neurotransmitter serotonine, waar we blij door worden, en de aanmaak van vitamine D (belangrijk voor o.a. sterke tanden en botten), de productie van extra testosteron en zelfs je eetlust. Buiten sporten of wandelen als de zon net op is is dus een perfect idee.

5. Gezondere voedingskeuzes en een actiever leven

Onderzoek uit 2018 liet zien dat mensen die 3 keer per week 30 minuten ’s ochtends sporten gedurende de dag gezondere voedingskeuzes maakten. Lichaamsbeweging kan ook je eetlust verminderen omdat het de aanmaak van ghreline, het ‘hongerhormoon’, vermindert. Het stimuleert juist de aanmaak van hormonen die voor een verzadigd gevoel zorgen. Mensen die ’s ochtends sporten zijn de rest van de dag bovendien actiever. Na een ochtendwandeling van 45 minuten lieten deelnemers van dit onderzoek in de volgende 24 uur een toename in fysieke activiteit zien.

6. Stimuleert de vetverbranding

Uit een klein onderzoek onder jonge mannen bleek dat de vetverbranding van de deelnemers het hoogst was als zij ’s ochtends voor het ontbijt gingen sporten, in vergelijking tot een work-out in de middag of avond.

7. Minder stress gedurende de dag

Bij matig intensief bewegen komen er 2 belangrijke stofjes vrij: endorfine (een natuurlijke feel good drug) en BDNF (Brain Derived Neurotrofic Factor, een belangrijke bouwsteen voor je brein). Beide stofjes ondersteunen de hippocampus. De hippocampus is een gebied in je hersenen dat  een remmend effect heeft op de aanmaak van cortisol. Als je jouw dag begint met een matig intensieve work-out krijgt dit stresshormoon gedurende de dag minder kans om de overhand te nemen.

5 Tibetanen pakket

• 5 woonkamer oefeningen
• 10 minuten per dag
• voor eeuwig jong
E-boek + instructievideo
Bestel nu voor €9,95

Bron: healthline.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Gratis e-book en 10 minuten magic moon music.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
NIEUWSBRIEF We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.