Nachtzweten: 5 tips om overmatig transpireren tijdens je slaap te stoppen

Body
nachtzweten

Transpireren is misschien niet leuk, maar wel heel nuttig. Door te zweten wordt je lichaamstemperatuur op een natuurlijke manier constant gehouden. Hierdoor raak je niet oververhit. Tot zover het goede nieuws over transpireren. Het kan namelijk óók gebeuren dat je zweetklieren ‘s nachts overuren maken waardoor jij je bed uit drijft. Bijvoorbeeld op een tropische warme zomerdag als vandaag. Gelukkig zijn er manieren om nachtzweten tot een minimum te beperken. Onze 5 beste tips vind je hier. 

Nachtzweten: 3 tips om overmatig transpireren tijdens je slaap te stoppen

Een gezonde lichaamstemperatuur ligt tussen de 35,5 graden celsius en 37,5 graden celsius. Bepaalde processen in je lichaam werken het beste tussen deze temperatuur. Denk bijvoorbeeld aan je celdeling en je metabolisme. Bij hogere of lagere temperaturen raken deze processen verstoord. Stijgt je lichaamstemperatuur richting de 38 graden dan geven zenuwuiteinden in je huid een seintje aan de hypothalamus. Dit is het gedeelte van je hersenen dat de temperatuur reguleert. Je hersenen sturen vervolgens zenuwimpulsen naar je ongeveer 3 miljoen zweetklieren die je lijf rijk is. Deze worden gestimuleerd om zweet af te scheiden. Zweet verdampt op je huid waardoor je afkoelt en je lichaamstemperatuur weer daalt.

Zweten tijdens de nacht

Hoewel je overdag het meest transpireert, zijn je zweetklieren ook ‘s nachts actief. Per nacht verlies je gemiddeld 1 liter vocht. Dat is niks om je zorgen over te maken. Maar het kan ook gebeuren dat je zweetklieren ‘s nachts in overdrive raken en je midden in de nacht klam of zelfs badend in het zweet wakker wordt. Je spreekt dan van nachtzweten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan stress, hormonale schommelingen (al dan niet veroorzaakt door de overgang) en temperatuur. Omdat het de komende dagen tropisch warm wordt zoomen we in dit artikel in op de factor temperatuur.

De temperatuur in je slaapkamer

De temperatuur in je slaapkamer is belangrijker voor je gezondheid dan je denkt. Volgens wetenschappers bestaat er zelfs zoiets als een ideale slaapkamertemperatuur. In een kamer met een gemiddelde temperatuur van 18 graden Celsius slaap je over het algemeen het beste. Een paar graden warmer is geen probleem, maar zodra de temperatuur boven de 22 graden Celsius komt, kan dat nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Als je de warmte niet kwijt kan, komen je hersenen niet goed in de slaapstand. Met alle gevolgen van dien. Zo duurt het langer om in slaap te vallen en wordt je ‘s nachts vaker wakker. Daarnaast transpireer je overmatig waardoor je uitgedroogd kunt raken. Dehydratie als gevolg van nachtzweten kan hoofdpijn, vermoeidheid, spierkramp, een lange bloeddruk, hartkloppingen en verwardheid tot gevolg hebben. Gelukkig kun je zelf iets doen om nachtzweren te voorkomen. Kijk maar eens naar de 5 tips hieronder.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

5 tips tegen nachtzweten

1) Doe ’s avonds rustig aan

Bouw je activiteiten stapsgewijs af naar het moment dat je naar bed gaat. Een avondritueel zonder zware fysieke inspanningen beperkt de mate waarin je lichaam ’s nachts actief blijft. Het is niet erg om ’s avonds te sporten, maar liever niet vlak voordat wilt gaan slapen. Probeer dat dus relatief vroeg op de avond te doen. Neem vervolgens een douche die aan het begin warm is en aan het einde steeds iets koeler wordt.

2) Let op wat je ‘s avonds eet en drinkt

Het eten van sterk gekruide of pittige maaltijden is op tropische warme dagen geen aanrader. Zeker als je dit vlak voor bedtijd doet. Dit heeft namelijk effect op de hoeveelheid zweet die je aanmaakt tijdens de nacht. Ook koffie en alcohol kun je beter vermijden. Probeer ‘s avonds sowieso niet te veel te drinken, maar verdeel je vochtinname over de hele dag.

3) Koel je slaapkamer

De ideale slaapkamertemperatuur ligt rond de 18 graden Celsius. Om je slaapkamer lekker koel te houden kun jouw oude vertrouwde ventilator van wat extra power voorzien. Vul een paar plastic flessen met water en leg ze in de vriezer (niet helemaal vol anders barsten ze). Plaats de flessen bevroren water vervolgens voor de ventilator, in een plastic bak. De lucht van de ventilator blaast op deze manier extra koele lucht je kamer in. Tip: houd ramen en deuren gesloten.

3) Dek jezelf toe met wit

Kies op warme dagen voor wit beddengoed. Binnen de Oosterse geneeskunde staat de keur wit voor ruimte, licht, puur, koud, koel en fris. Wit neemt geen warmte op en straalt ook geen warmte uit. Qua materialen zit je goed met linnen of katoen. Dit zijn materialen die van nature koel zijn en goed ademen. Satijn en flanel zijn geen goed idee.

5) Koel je voeten

Te warme voeten kunnen er voor zorgen dat je niet in slaap komt. Een veel gehoorde tip is je bed in stappen met een paar natte, koude sokken aan je voeten. Zodra het water uit de sokken verdampt wordt je huid gekoeld. Hierdoor koelt je hele lijf af. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het dragen van natte sokken nog niet heb uitgeprobeerd. Het idee om met natte voeten te gaan slapen staat me toch een beetje tegen. Wat ik zelf doe, is een fles met bevroren water in een handdoek wikkelen en aan mijn voeteneinde leggen. Heerlijk koel!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link