Wil je weer mooi haar? Eet dan dit…

Body
mooi haar

In tegenstelling tot je huid kan je haar niet aangeven wanneer het teveel zon gehad heeft. Het kan dus best zijn dat jouw lokken de afgelopen maanden een flinke opdonder hebben gehad. Maar geen paniek. Door slim te eten krijgen de 100.000 haren op je hoofd een boost van binnenuit. 

Wil je mooi haar? Eet dan dit…

Als mens heb je gemiddeld zo’n 100.000 haren op je hoofd. Hoe belangrijk mooie haren ook voor je zijn, je haardos staat achterin de rij als het gaat om het opnemen van gezonde voedingsstoffen. Vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen gaan namelijk éérst naar je organen. Alleen als er iets overblijft vinden voedingsstoffen hun weg naar de uiteinden van je lichaam. Dat terwijl haar dat dof en droog is geworden door de zomerzon juist wel wat extra voedingsstoffen kan gebruiken. Aan het einde van de zomer is het dus slim om voldoende biotine en zink binnen te krijgen. Dat zijn namelijk twee key ingrediënten voor gezond haar.

Biotine

Biotine (vitamine B8) is een stofje dat een gezonde haargroei stimuleert. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het kaalheid en grijs worden tegen gaat. Volwassen hebben voldoende aan 300 microgram biotine per dag. Om genoeg biotine binnen te krijgen is het slim om proteïnerijke voeding te eten zoals (orgaan)vlees, vis en eieren (en dan vooral de dooier). Ook door het eten van noten (vooral hazelnoten, amandelen en pinda’s) kun je wat extra biotine binnen krijgen. Voor een overkill hoef je niet zo bang te zijn, een teveel aan biotine plas je namelijk uit.

Zink

Zink is een mineraal dat haaruitval kan verminderen. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor volwassen vrouwen is 7 milligram. Je krijgt zink binnen via vlees, kaas, graanproducten, noten of schaal- en schelpdieren. Vooral oesters zitten bomvol zink. Een te veel aan zink via voeding komt niet vaak voor. Maar met supplementen moet je hier wel een beetje voor oppassen. De grens ligt bij 25 milligram per dag. Kom je daarboven, dan kan een kopertekort ontstaan. Een te veel aan zink maakt de opname van koper namelijk moeilijker. Hierdoor kunnen huidpigmentatie, bloedarmoede en botontkalking optreden. En daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

Volle haardos

Met biotine en zink zou je een heel eind moeten komen. Merk toch geen of weinig verschil? Denk dan eens aan vitaminen A, B, C, D of E. Zij dragen namelijk ook bij aan een volle haardos. Wat je óók zou kunnen proberen is een Fo-Ti kuur. Chinese vrouwen zweren bij de wortel van deze klimplant en geloven zelfs dat Fo-Ti grijs haar weer zwart kan maken…

Bron: Holistic beauty from the inside out, Julie Gabriel, Seven stories press. Voedingscentrum

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link