Endometriose: dit is hoe voeding kan helpen bij het verlichten van jouw klachten

Body
endometriose
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
03.02.2020

Voor de meeste vrouwen is de menstruatie niet iets om naar uit te zien. Uit onderzoek (Nieboer, 2019) blijkt dat 1 op de 3 vrouwen teveel (pijn)klachten heeft om normaal te kunnen functioneren. Vrouwen met endometriose kunnen daar zeker over meepraten. Maar er is hoop. In dit artikel lees je wat endometriose is en legt auteur van het boek Endometriose en menstruatieklachten te lijf Stephanie van Hulst hoe je klachten op een natuurlijke manier kunt verminderen met voeding.

Endometriose: dit is hoe voeding kan helpen bij het verlichten van je klachten

Endometriose is weefsel dat lijkt op baarmoederslijmvlies (endometrium). Het vormt zich echter op de verkeerde plek in je lichaam: buiten je baarmoeder. Meestal zit het weefsel in de buurt van je baarmoeder, zoals bij de baarmoedermond, de eileiders en eierstokken, de blaas en bij de darmen. Maar er zijn ook vrouwen bij wie het weefsel bij de navel, het middenrif, bij een kiezersnede-litteken of zelfs bij de longen zit. En dit weefsel kan aardig wat pijnlijke klachten veroorzaken.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Endometrioseklachten

De meest gehoorde klachten zijn heftige menstruatiepijn, ovulatiepijn en chronische buikpijn die uitstraalt over de benen en naar de rug. Ook kun je pijn ervaren bij de stoelgang of bij het plassen als je ongesteld bent. Pijn tijdens of na het vrijen is ook een typische endometriose klacht.

Verschillende oorzaken van endometriose

Volgens de reguliere geneeskunde is de oorzaak nog niet bekend maar er zijn verschillende theorieën. Het is zeer waarschijnlijk dat er bepaalde genen verband houden met deze ziekte. Vrouwen van wie de moeder, oma of tantes ook endometriose hebben, hebben een groter risico dat zij ook endometriose krijgen. Volgens de Chinese geneeswijze is de oorzaak van endometriose dat je onvoldoende energie en doorstroming van bloed in het bekken hebt. Het kan zijn dat je daar al aanleg voor had, maar het kan óók komen omdat je niet de juiste voeding binnenkrijgt.

De 3 pijlers van het endometriosedieet

Herken jij jezelf in endometriose klachten? Neem dan vooral contact op met je huisarts. Daarnaast kun je zelf aan de slag gaan met het aanpassen van je voeding. Het endometriosedieet is gebaseerd op 3 pijlers en combineert het beste uit de Chinese- en westerse voedingsleer. Dit dieet wordt aanbevolen door de Endometriosestichting en diverse gynaecologen.

 Pijler 1: Eet voeding die jouw lichaam versterkt zodat er voldoende energie en doorstroming van bloed in het bekken komt

Je kunt alle soorten groente en fruit en peulvruchten blijven eten. Kleine hoeveelheden vlees, vis en ei maken het dieet compleet. Met dit dieet eet je gevarieerd en vooral ook smakelijk. Ook mag je alle soorten granen eten met uitzondering van tarwe. Brood in de vorm van speltbrood is  dus prima. Doordat je wel speltbrood mag, is het dieet voor de meeste vrouwen goed vol te houden. Waarom je tarwe beter kunt vermijden lees je bij de derde pijler.

 Pijler 2: Verminder je endometrioseklachten door slim gebruik te maken van het ritme van je cyclus

Je menstruatiecyclus bestaat uit vier fases. En elk van die fases vraagt om een eigen aanpak qua voeding. Want je klachten variëren immers ook per fase. Zo gebruik je je voeding als medicijn. Linzensoep boordevol groente stilt de beruchte snaaihonger voor de menstruatie en gemberthee helpt bij menstruatiepijn. Als je geen cyclus meer hebt omdat je hormoonmedicatie gebruikt, sla je deze stap over en ga je naar pijler 3.

Pijler 3: Vermijd voeding die klachten juist verergeren

Er is een aantal voedingsmiddelen dat je beter kunnen vermijden. Je las al dat tarwe buiten het endometriosedieet valt. Tarwe bevat van alle graansoorten de meeste gluten en fytinezuur. Gluten zijn eiwitten die ontstekingsreacties kunnen geven in het darmslijmvlies. Als je endometriose hebt bij of in de darmen ben je daar extra gevoelig voor. Vooral rondom de menstruatie krijg je dan vaak meer moeite of pijn bij je stoelgang. Fytinezuur is een stof die ook wel een ‘anti-nutriënt’ wordt genoemd. Fytinezuur vormt namelijk een onoplosbare verbinding met ijzer, zink, magnesium, koper en calcium waardoor deze mineralen niet of nauwelijks door het lichaam opgenomen kunnen worden. Dat is zonde! Dit is vooral van belang als je een kinderwens hebt of veel bloed verliest tijdens de menstruatie want juist dan heb je deze mineralen extra nodig om te herstellen of om je ongeboren kindje te voeden. Gelukkig hoef je niet alle gluten te laten staan. Alle andere granen mag je wel blijven eten. Zo houd je het dieet ook vol.

8 Voedingstips voor tijdens de menstruatie als je endometriose hebt

1. Vermijd zwaar verteerbaar, gefrituurd voedsel om menstruatiepijn te voorkomen.
2. Laat koud voedsel (zoals yoghurt) en koude dranken (zoals smoothies) achterwege; je lijf heeft warmte nodig tijdens de menstruatie.
3. Kies voor een warm ontbijt zoals warme rijstpap zonder zuivel, met verwarmende kruiden als kaneel en kardemom.
4. Kies voor licht verteerbare maaltijden om menstruatiepijn als gevolg van endometriose te voorkomen zoals (maaltijd)soepen, gekookte rijst met gestoomde groente en een klein beetje gestoofde vis of vlees. Of probeer eens dit bietjesrecept. Bietjes zorgen voor minder menstruatiepijn en zijn goed voor je als je veel bloed verliest.
5. Verwerk wat gember en kurkuma in je maaltijden. Deze kruiden staan erom bekend dat ze menstruatiepijn kunnen verminderen.
6. Je spijsvertering werkt het best tot ongeveer 14.00 uur. Maak gebruik van die wetenschap en neem de zwaarste maaltijd van de dag rond lunchtijd. Menstrueren kost al genoeg energie.
7. Lunchen op het werk? Laat salade en brood staan en neem in plaats daarvan een thermosfles maaltijdsoep mee van huis.
8. Vermijd brood met gist. Gist zorgt er niet alleen voor dat brood rijst/zwelt maar ook jouw buik. Dus ben je gevoelig voor een opgeblazen buik tijdens de menstruatie vermijd dan zeker gist want dit laat jouw buik nog meer zwellen wat meer pijn geeft. Bovendien bevat brood wat bereid is zonder gist minder fytinezuur wat gunstig is voor de opname van eerder genoemde mineralen.

Meer weten over wat voeding voor je als vrouw kan betekenen? Lees het boek Edometriose-en menstruatieklachten te lijf uitsluitend verkrijgbaar via endometriosetelijf.nl

[nieuwbrief]

Tekst: Stephanie van Hulst

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link