Last van verstoppingen? 5 mogelijke oorzaken én oplossingen

Body
verstoppingen
Djalma Taihuttu

Djalma Taihuttu
15.11.2021

Iedereen heeft een ander ontlastingspatroon. Sommige mensen gaan drie keer per dag naar het toilet en anderen drie keer per week. Wanneer je stoelgang moeizaam verloopt en je minder dan 3 keer per week kan poepen, spreken we van verstopping. In dit artikel bespreken we 5 oorzaken en geven we enkele tips om dit tegen te gaan.

Last van verstoppingen? Dit zijn 5 mogelijke oorzaken

Verstopping, ook wel obstipatie of constipatie genoemd, ontstaat wanneer ontlasting te lang in de dikke darm blijft zitten. In de dikke darm wordt vocht uit de ontlasting gehaald. Hoe langer de ontlasting in de dikke darm zit, hoe harder en droger het wordt. Wanneer je last hebt van verstopping, kun je dit herkennen aan bepaalde klachten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Harde, droge ontlasting
  • Moeite met poepen; inspanning bij het persen
  • Pijn bij het poepen
  • Buikkrampen of buikpijn
  • Harde, opgezette buik
  • Winderigheid

5 oorzaken van verstopping

Verstopping kan meerdere oorzaken hebben, variërend van lichamelijk tot mentaal. We zetten hier de 5 meest voorkomende oorzaken op een rijtje:

1. Te weinig vezels in de voeding

Voedingsvezels zijn een essentieel onderdeel voor een gezonde spijsvertering en soepele ontlasting. Vezels werken als een soort spons en houden vocht vast. Hierdoor blijft de ontlasting zacht en soepel. In groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, peulvruchten en noten zitten veel voedingsvezels. Zorg er dus voor dat je genoeg vezels binnen krijgt. De aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag.

2. Te weinig drinken

Genoeg water drinken is heel belangrijk voor een goede darmwerking. Water zorgt er namelijk voor dat je spijsvertering gemakkelijker afvalstoffen afvoert via je urine en ontlasting. Als je extra vezels gaat gebruiken is het nog belangrijker om voldoende water te drinken. Vezels hebben namelijk voldoende vocht nodig omdat ze dit opnemen. Als je te weinig vocht binnenkrijgt wordt de ontlasting droger waardoor de stoelgang lastiger en pijnlijker wordt. Het advies is om ongeveer 2 liter water per dag te drinken.

3. Het uitstellen van naar de wc gaan

Door het gevoel van aandrang te negeren en niet op tijd naar de wc te gaan, blijft je ontlasting langer in de dikke darm zitten. Hier wordt het hard en droog waardoor de stoelgang moeilijker verloopt. Het is daarom dus erg belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam en je gehoor te geven aan de signalen van je lichaam.

4. Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Als je lijdt aan het Prikkelbare Darm Syndroom is er sprake van een verstoring van de functie van het maag-darmkanaal (met name de dikke darm). Bij PDS maakt de darm te veel of juist te weinig bewegingen. Hierdoor kunnen diarree of juist verstoppingen ontstaan.

5. Psychische factoren zoals stress en spanning

Ook stress kan een boosdoener zijn bij verstopping. Je darmen en hersenen werken namelijk nauw samen doordat ze met elkaar in verbinding staan. Hierdoor kun je psychische klachten krijgen wanneer je darmen niet goed werken, maar kun je door stress ook spijsverteringsklachten krijgen.

Wat kun je doen bij verstopping?

Er zijn een aantal dingen die je zou kunnen proberen om verstopping te verhelpen of tegen te gaan.

  • Eet genoeg vezels en drink genoeg lauwwarm water. Kruidenthee (zoethout, venkel, anijs en kamille) kalmeert de darmen en kan je de hele dag door drinken.
  • Beweeg voldoende. Door lichaamsbeweging wordt de darmbeweging gestimuleerd. Probeer daarom minstens 30 minuten per dag te bewegen.
  • Eet niet te snel. Als je te snel eet moeten je darmen namelijk grotere hoeveelheden voedsel verwerken. Dit duurt een stuk langer en kan dus obstipatie veroorzaken. Door bewust te eten, zonder afleiding van bijvoorbeeld televisie of je mobiel, kun je jezelf aanleren om langzamer te eten en beter te kauwen.
  • Neem mangnesiumcitraat. Magnesium trekt niet alleen vocht aan, het zorgt er ook voor dat vocht beter vastgehouden wordt in de darmen. Hierdoor verloopt de stoelgang makkelijker.
  • Experimenteer met psylliumvezels. Meng een afgestreken eetlepel psylliumvezels (vlozaad) met 200 ml water. Er ontstaat er binnen enkele minuten een volumineuze, geurloze gel. Op weg naar buiten neemt deze natuurlijke gel rommel mee die zich in de loop van de tijd in de plooien van je darmen hebben genesteld.

Wanneer moet je naar de huisarts?

Meestal gaat verstopping vanzelf weer over zodra je de nodige aanpassingen maakt aan je leef- en voedingspatroon. Wanneer de obstipatie echter langer aanhoudt is het raadzaam om langs de huisarts te gaan. Blijf hier niet te lang mee rondlopen, want dit kan de klachten alleen maar verergeren. Als je klachten langer dan twee weken aanhouden is het goed om aan de bel te trekken. Heb je naast verstopping ook last van bloed bij de ontlasting, gewichtsverlies en/of koorts? Ook dan is het een goed idee om direct langs je huisarts te gaan.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.