Toe aan downtime? 30 tips voor een fysieke, mentale én emotionele break

Heart + Soul
downtime tips
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
03.08.2021

Als je er doorheen zit en dringend een break nodig hebt, wil je waarschijnlijk gewoon op de bank ploffen en Netflixen. Toch kun je je rustmomenten heel wat creatiever invullen dan dat. Bovendien doe je jezelf er een plezier mee als je ze gedurende je dag inplant. Hieronder vind je 30 simpele tips waarmee je je fysieke, emotionele én mentale batterij opgeladen houdt. 

Toe aan downtime? 30 tips voor een fysieke, mentale én emotionele break

Een fysieke break

1. Slaap iets langer. Al ga je maar een half uurtje eerder naar bed of zet je je wekker 15 minuten later.
2. Skip een keer een workout (zonder schuldgevoel) of vervang ‘m door een kalme yoga flow of rustige wandeling.
3. Neem eens een keer de lift of roltrap in plaats van de trap. Soms is het oké om de makkelijkste weg te kiezen.
4. Ga lekker in de sauna of het stoombad om alle afvalstoffen je lijf uit te zweten.
5. Drink een tijdje geen alcohol, laat bewerkt voedsel staan en eet geen suiker. Daar doe je je stofwisseling een groot plezier mee.
6. Neem een massage om te ontspannen, je bloedcirculatie te stimuleren en je spieren los te maken.
7. Neem een lang, heet bad om je gewrichten en spieren te kalmeren.
8. Let op je houding, vooral als je zit, en neem op tijd even een (werk)pauze om te wandelen en stretchen. Let ook op je ademhaling; verdiep en vertraag deze zo vaak als je kunt.

Holistik Zomerbox

Een mentale break

9. Mediteer even, al is het maar 5 minuten. Volg je ademhaling of doe een korte body scan.
10. Adem gedurende een paar minuten 4 tellen in en 4 tellen uit. Om je zenuwstelsel nog meer te kalmeren kun je je uitademing verder verlengen tot 8 tellen.
11. Reserveer tijd om speels en ‘kinderlijk’ te zijn. Wat zou je innerlijke kind nu het liefste doen? Vingerverven, stoeien, rennen, een tekenfilm kijken? Je kunt ook met je partner een ‘innerlijk kind date’ inplannen en deze samen creatief invullen.
12. Laat je creativiteit stromen op een manier die voor jou goed voelt: door te zingen, dansen, tekenen, schrijven. Het is moeilijk om gestrest te zijn als je speels en expressief bezig bent.
13. Dompel jezelf onder in de natuur, het liefst op blote voeten. Probeer al je zintuigen wakker te maken. Steeds als je verdwijnt in je gedachten, kom dan terug naar wat je ziet, hoort, voelt en ruikt.
14. Sta jezelf een hele dag niet toe om te multitasken. Sluit alle openstaande tabbladen in je browser, pak je telefoon er alleen op gereserveerde momenten bij. Doe alles met je volledige aandacht.
15. Kies een van je guilty pleasures uit en geniet er vol overgave van. Kijk een oppervlakkige serie, ga shoppen, sla je favoriete chique hapjes in bij die dure traiteur of ga juist eens langs bij een oncharmante snackbar.
16. Neem vandaag een break van iedereen die je energie kost, zelfs als het mensen zijn van wie je houdt. Morgen kun je er weer voor ze zijn.
17. Doe een tijdje helemaal niets. Ga gewoon zitten, met je ogen open en je rug recht, en kijk wat er omhoog komt (zet een timer als je al nerveus wordt van het idee.)

Een emotionele break

18. Schrijf al je negatieve emoties en gedachten op en verbrand het papier.
19. Ga op je rug liggen. Span alle spieren in je gezicht aan, en ontspan ze dan volledig. Werk zo alle spiergroepen tot je tenen af. Blijf vervolgens even liggen voor een full body relaxation.
20. Maak een lijstje van dingen die goed gaan, doelen die je bereikt hebt en je mooiste eigenschappen. Hang het op en vertel jezelf hoe trots je bent op jezelf (zonder ‘maar’!).
21. Steeds als je denkt aan dingen die je had moeten doen, verschuif dan je perspectief naar alles wat je nog wilt doen en wat je nu kunt doen. Het is veel meer empowering en een stuk minder vermoeiend.
22. Creëer een worry window. Reserveer bijvoorbeeld 10 minuten in de ochtend en 10 minuten in de avond waarin je je zorgen de vrije loop mag laten. Waar ben je bang voor? Waar pieker je over? Als je op een ander moment begint met piekeren, stop dan en herinner jezelf eraan dat je je zorgen voor later bewaart.

Holistik Cards of Kindness

Bestel nu: Cards of Kindness

Een luxe bewaardoosje met 30 XL wenskaarten, ofwel lichtpuntjes om te versturen of in te lijsten
Bekijk de cards!
Holistik Cards of Kindness

23. Las een labelvrije dag in. Steeds wanneer je een situatie, persoon of gevoel labelt met ‘slecht’ of ‘niet goed genoeg’, visualiseer dan dat je je oordeel uitwist en laat dingen zijn zoals ze zijn.
24. Huil wanneer je wilt, voor hoe lang je wilt, hoe luid je wilt.
25. Maak een lijstje van dingen waar je dankbaar voor bent – inmiddels een ware cliché, maar oh zo effectief!
26. Haal een dag (of langer!) het woord ‘moeten’ uit je vocabulaire. Steeds als je denkt dat je iets moet maak er dan ‘wil’ of ‘kan’ van en voel hoe dat een compleet andere energie opwekt. Als je merkt dat je vindt dat bepaalde dingen anders zouden moeten zijn, trek dan weer geduldig het label van de situatie af en laat de realiteit zijn zoals ze is.

Een break van technologie

27. Houd het eerste deel van je ochtend en het laatste deel van je avond techvrij.
28. Houd je smartphone eens in je tas als je op weg bent ergens naartoe. Kijk naar buiten, lees een boek of schrijf ideeën op in je notitieboekje.
29. Check je email (en eventueel ook je whatsappjes en andere notificaties) één of twee keer per dag, op vaste momenten.
30. Berg je apparaten een dag of avond ergens op waar je er niet makkelijk bij kunt. Elke keer dat je de impuls voelt om ze tevoorschijn te halen, onderzoek je onderliggende behoefte. Wil je kijken of mensen aan je denken en je een berichtje hebben gestuurd? Voel je je ontevreden over iets in je leven en wilde je dat gevoel onbewust voeden door op social media naar andermans highlights te kijken? Heb je simpelweg de drang om elk moment met prikkels te voeden? Wat als je de impuls voorbij laat kijken en ziet wat zich dan aandraagt?

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Bron: Tiny Buddha

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.