Bodyscan meditatie: herstel de verbroken verbinding tussen je lichaam en geest

Heart + Soul
bodyscan

Als je aan mediteren denkt, is de kans groot dat je het associeert met (niet) denken, je hoofd leegmaken en misschien zelfs je lichaam overstijgen. Maar mediteren kan je óók helpen uit je hoofd te komen en opnieuw contact te maken met je lichaam. Zonder afleiding, zonder oordeel. Dat doe je met een bodyscan meditatie. Hierbij scan je de binnenkant van lichaam gedurende 10 – 30 minuten, van je voetzolen tot je kruin. In dit artikel lees wat een bodyscan is en hoe deze meditatie de verbroken verbinding tussen jouw lichaam en geest herstelt.

Bodyscan meditatie: herstel de verbroken verbinding tussen je lichaam en geest

De bodyscan komt vanuit mindfulness meditatie. Mindfulness is een levensfilosofie waarbij je met vriendelijke aandacht, dus zonder te oordelen, in het hier en nu probeert te staan. Deze opvattingen over mindfulness zijn afgeleid van denkbeelden in het Boeddhisme. In de jaren zeventig maakte minfulness grondlegger Jon Kabat-Zinn de vertaalslag naar het Westen. De bodyscan werd daarbij ontwikkeld als meditatietechniek.

Verbroken verbinding

De bodyscan meditatie wordt nog steeds veel ingezet, onder andere voor mensen met chronische ziekten en/of pijnklachten. Maar in deze digitaliserende informatiemaatschappij kan iedereen wel een dagelijkse bodyscan gebruiken. Veel mensen functioneren een groot deel van de dag namelijk op de automatische piloot: tijdens het werken, eten, douchen en lopen. Soms zelfs in een gesprek! Daarbij komt nog dat we tegelijkertijd veel van ons lichaam vragen. We willen dat het fit is, gezond, productief én het liefst nooit moe of ziek. Dat terwijl we zelden contact maken met ons lijf om te scannen hoe wat het nodig heeft. Veel gezondheidsklachten zoals overgewicht, chronische stress, spier- en gewrichtsklachten en slaapproblemen kunnen (deels) teruggeleid worden naar deze ‘verbroken verbinding’ tussen ons hoofd en de rest van ons lichaam. Je lijf verdient meer aandacht en minder oordeel dan dat het waarschijnlijk op een gewone dag krijgt. Zet die bodyscan meditatie dus maar gauw op je to do list. 

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bodyscan meditatie: stap voor stap

De bodyscan is eigenlijk heel simpel. Wil je ‘m het liefst eerst onder begeleiding proberen, volg dan een video zoals deze. Als je zelf aan de slag gaat, volg dan de 7 stappen hieronder. Je kunt beginnen met een bodyscan van zo’n 10 minuten, maar je kunt ze ook gedurende 20, 30 of 40 minuten doen. Het mooie aan deze meditatie is dat je de rustgevende effecten gedurende de dag nog op kunt wekken. Simpelweg even stoppen met werken, diep ademen en focussen op één bepaald lichaamsdeel geeft je lijf vaak net dat beetje duurzame energie dat het nodig heeft.

Zó doe je een bodyscan

  • Ga liggen of zitten in een rustige kamer waar de temperatuur aangenaam is. Zorg dat je je comfortabel voelt: trek gemakkelijke kleding aan, pak er een deken of kussen bij, steek misschien een geurkaars aan. Deze meditatie werkt trouwens ook goed als je slaapproblemen hebt; in dat geval doe je ‘m het liefst als je al in bed ligt, met de lichten uit.
  • Haal eerst een aantal keer diep adem via je buik. Leg je hand op je buik, sluit je ogen en volg de stroom van de lucht met je aandacht.
  • Zodra je je ontspannen voelt, breng je de aandacht naar je voetzolen. Hier begint je body scan. Het is belangrijk dat je geen plaatje van je eigen lichaam in je hoofd hebt en je voeten ‘voor je ziet’. Probeer echt je bewustzijn te voelen in je voetzolen.
  • Van je voetzolen laat je je aandacht naar je tenen, je gehele voet, en je enkel glijden. Probeer te voelen of je ergens spanning voelt, of tintelingen misschien. Blijf zo veel mogelijk stil liggen. Als je ergens ongemak tegenkomt, probeer er dan niet meteen op te reageren. Adem er rustig doorheen en blijf met je aandacht bij de ‘zere’ plek.
  • Doe dit bij je gehele lichaam. Je beweegt je aandacht zo langzaam van je voeten tot aan je kruin. Haast je niet en sla geen plekken over.
  • Als je afgeleid raakt, begin je gewoon weer waar je gebleven bent.
  • Misschien heb je een ‘zwakke plek’: een blessure of een ophoping van spanning of emotie die je tijdens de meditatie tegenkomt. Blijf dan wat langer bij deze plek. Zie jouw bewustzijn als een zachte hand die de plek verzorgt en heelt.

Maar eh… val je dan niet gewoon in slaap?

Misschien. Mocht dat gebeuren, dan heb je in ieder geval het belangrijkste heilzame effect van de bodyscan optimaal ervaren: het werkt enorm ontspannend. En omdat het spanning zo effectief aanpakt, kan het allerlei klachten verminderen die voortkomen uit te hoge stresslevels. Denk aan angst, concentratieproblemen, slapeloosheid en een hoge bloedsuikerspiegel. Probeer het dus vooral eens!

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link