Op blote voeten lopen: zo brengt het je fysiek én spiritueel direct in evenwicht

Heart + Soul
blote voeten
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
19.07.2021

Wist je dat zich op elke voetzool meer dan 200.000 zenuwuiteinden bevinden? Dat zijn er zo’n 8.400 per vierkante centimeter; meer dan op elk ander stukje van je lichaam. In onze miljoenen jaren van evolutie liepen we het grootste deel van de tijd op blote voeten, en dat was niet voor niets. Contact maken met de aarde via je voetzolen heeft allerlei fysieke en spirituele voordelen. Hieronder zet voetreflextherapeute Kate Maslowska de belangrijkste voor je op een rijtje. Maak je maar alvast klaar om je schoenen uit te schoppen en er op uit te trekken… 

Op blote voeten lopen: dit is hoe het je fysiek én spiritueel direct in evenwicht brengt

Kate: ‘De voetzool is een spiegel van al onze interne organen, een kaart van het menselijk lichaam. In de reflexologie oefenen we druk uit op allerlei receptoren op de voeten om verschillende aandoeningen te behandelen. Denk aan slapeloosheid, migraine, gewrichtspijn, huidproblemen en maag- en darmklachten. Volgens de reflexologie bevinden onze interne organen zich op de middenvoet. Hier kun je zelf op inspelen door met je hiel je middenvoet te masseren – je hebt dan je maag, darmen of milt te pakken. Dagelijkse voetmassages zijn dus een stuk heilzamer dan je misschien dacht.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Verbinding met de aarde

Hetzelfde geldt voor lopen op blote voeten. Je versterkt hiermee de spieren en gewrichten in je voeten, knieën en heupen, en werkt aan je evenwicht. Het belangrijkste voordeel van (buiten) lopen op blote voeten is echter dat je verbinding maakt met het elektromagnetische energieveld van de aarde. De voet is onze basis, hieruit ontspringen je ‘energiewortels’. Volgens sommige oosterse filosofieën zijn vrouwen van nature meer verbonden met de energie van de aarde. Via hun voetzolen stroomt deze energie door hun hele lichaam en geeft ze haar een ‘aardingskracht’. Ze wordt zo een soort magnetisch middelpunt waar bijvoorbeeld gezinsleden automatisch naartoe trekken. Vandaar dat – energetisch gezien – een moeder of vrouwelijke verzorger vaak het centrum van een familie zou zijn.

Evenwicht

Het is voor iedereen enorm heilzaam om zo vaak mogelijk bewust contact te maken met de krachtige energie van de aarde. Vooral op stressvolle momenten. Als je je focust op je benen en voeten kun je indringende gedachten dempen en terug in evenwicht komen. En volgens Dr. Richard Brown van de afdeling Menselijke Fysiologie aan de Universiteit van Oregon hebben de elektronen die je lichaam binnenstromen als je op blote voeten loopt uitstekende antioxiderende eigenschappen, versterken ze je immuunsysteem en stimuleren ze je hersenen. Lopen op blote voeten herinnert je er bovendien aan dat je altijd gedragen wordt door deze planeet, die ons voedt en in leven houdt. Als je er een dagelijks (of zelfs wekelijks) ritueel van maakt zullen je stressniveaus en je bewustzijn verhogen. Je zult je tegelijk vrij en geaard voelen. Zonder contact met de aarde en haar energetische informatieveld weten we niet helemaal wie we zijn, kunnen we de realiteit van het leven niet onder ogen zien. We ontwikkelen dan een probleem met balanceren, of dat nu fysiek, mentaal, emotioneel of spiritueel is.

Een aantal tips

Hoe meer en bewuster je buiten op blote voeten loopt, hoe beter je het zelfhelend vermogen van je lichaam zult stimuleren. Begin langzaam; sessies van 5-15 minuten kunnen je voeten en enkels geleidelijk voorbereiden om terug te keren naar hun natuurlijke kracht. Kies zorgvuldig het oppervlak waarop je gaat lopen. Een strand, weiland of zachte bosbodem zijn perfect om je dagelijkse dosis helende elektronen op te vangen.

Oefening

De volgende aardende oefening is fijn om voor, tijdens of direct na je wandeling te doen. Ga staan zonder dat je je knieën op slot zet. Ontspan en grond jezelf zo groot en breed mogelijk. Centreer jezelf door met je ademhaling en aandacht naar je onderbuik te gaan. Roep gevoelens op van stevigheid, stabiliteit en verbinding op. Herhaal in jezelf ‘ik ben hier, ik sta stevig’. Ga met je aandacht naar je voeten en stel je voor dat je door de magnetische werking van de aarde naar beneden wordt getrokken. Zak als het ware in de grond en word één met de aarde. Als je goed gegrond en gecentreerd bent, kun je proberen met je ogen dicht op één been blijven staan zonder te bewegen. Doe hetzelfde met je andere been en rond de oefening rustig en langzaam af.’ Kijk voor meer informatie over Kate op haar website, reflextherapievoetspoor.nl

Meer lezen

Dagelijks je voeten masseren: waarom al je organen er baat bij hebben
Voetreflexologie: je voeten als poort naar de gezondheid van je héle lijf
Voetreflexologie & depressie: dit verklappen je voeten over jouw sombere kant
Voetreflex & burn-out: waarom je voeten de toegangspoort zijn naar heling
Ben je hooggevoelig? Dit is waarom juist voetreflexologie zo heilzaam is
Voel je je niet goed geaard? Deze 5 tips geven energetische gronding

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.