Suze Retera emoties, loskoppelen, je lichaam

Body
yoga suze retera
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
28.05.2019

Het verwerken van stressvolle of traumatische gebeurtenissen schuiven we liever onder het tapijt. Logisch. Het zijn ook niet de leukste klusjes om mee aan de slag te gaan. Toch is het belangrijk om hier wél bij stil te staan. Doe je dit niet? Dan kan het op langere termijn schadelijke gevolgen hebben voor je fysieke en mentale gezondheid. Suze is therapeut en gespecialiseerd in traumaverwerking. Volgens haar ligt de sleutel tot heling in het herstellen van het contact met je lichaam. Want als er iemand een wijze raadgever is en jou al jaar en dag kent… is het je lieve lijf. 

Trauma- en stress expert legt uit: dit is waarom jezelf loskoppelen van je emoties en je lichaam schadelijk is voor je welzijn

Suze: ‘Sommige ervaringen zijn zo intens dat je er het liefst aan zou willen ontsnappen. Dissociatie heet dat en gebeurt onbewust. Het betekent dat je je loskoppelt in een moeilijke situatie van je emoties en je lichaam. Je checkt als het ware uit. Het is een primaire respons van je zenuwstelsel met als doel; zelfbehoud. De keerzijde is echter dat je het contact met je lichaam (deels) verliest en daarmee de verbinding met de wereld om je heen. Daarnaast slaat het lichaam de spanning op om het op een later moment te ontladen. Zo kan het alsnog in alle rust de spannende ervaring verwerken. Misschien herken jij je wel in één of een aantal van de volgende klachten? Ze kunnen een gevolg zijn van dissociëren en een gebrek aan verbinding met je lijf: een continu gevoel van spanning en stress, kwakkelen met je gezondheid, slapeloosheid, spanning in de kaken, nek, schouders, heupen, spijsverteringsproblemen, moeite met diep ademhalen, piekeren en concentratieproblemen en verminderde sociale verbinding. Maar ook het ontwikkelen van serieuze en soms chronische gezondheidsproblemen kan op de lange termijn bij de gevolgen van dissociëren horen. Denk hierbij aan diabetes, auto-immuunziekten, bepaalde vormen van kanker, chronisch vermoeidheid syndroom en depressie.

Je lichaam als huis van de ziel

Je lichaam is het huis van je ziel. Net als het huis waarin je woont, is het van levensbelang dat dit een veilige plek is waar je tot rust komt, fijne ervaringen creëert (met andere mensen) en je beschermd bent voor invloeden van buitenaf. Deze veilige thuishaven bevordert je welzijn én stimuleert je vermogen om veerkrachtig in het leven te staan. Voelt je lichaam als een onveilige plek? Dan is de kans groot dat er van alles misgaat in je leven. Je ervaart bijvoorbeeld onrust op je werk en in je relaties en je kwakkelt met je gezondheid. Weet dat je de wereld via je lichaam waarneemt. Dankzij de signalen die jouw lijf uitzend, geef je betekenis aan bepaalde gebeurtenissen. Het is dan ook niet vreemd dat traumatische en/of stressvolle ervaringen zich niet alleen in je mentale herinnering nestelen, maar ook in je lichaam. Hierdoor kan het gebeuren dat je lichaam niet langer meer als veilig voelt, en dat heeft gevolgen voor je perceptie van de wereld, je sociale verbindingen, lichaamsbeeld en gezondheid.

Trauma en stress als kans om te groeien

Stress is iets dat de meesten van ons regelmatig ervaren en ook trauma blijft nagenoeg niemand bespaard. Omdat beiden onontkoombaar zijn, is ons lichaam uitgerust met een ingenieus systeem; je zenuwstelsel. Dit heeft niet alleen de uitrusting om stress en trauma te doorstaan, maar het kan er ook door groeien. Sterker nog, zonder stress zou je niet overleven of je leren aanpassen aan je leefomgeving. Of een ervaring traumatiserend is of juist uitpakt als groeimoment, hangt af van hoe jouw zenuwstelsel is geprogrammeerd. Maar ook de tools die je tot je beschikking hebt om een traumatische gebeurtenis te verwerken via je zenuwstelsel speelt een grote rol in het weer kunnen bewonen van je lichaam.

Overweldigd zenuwstelsel

Doordat je continu wordt blootgesteld aan prettige en minder prettige ervaringen, activeert je autonome zenuwstelsel allerlei processen in je lichaam waardoor hormonen en neurotransmitters losgelaten worden. Zo ben je in staat om adequaat te reageren. Dit systeem functioneert goed zolang de reactie van je lichaam passend is voor de situatie en de ervaring tot een goed einde kan brengen; inclusief hersteltijd om na de stresspiek weer in balans (homeostase) te komen. Er ontstaan pas problemen wanneer een ervaring dermate intens is dat het je overweldigd. De normale reacties van je lichaam op stress volstaan dan niet meer. Je koppelt je los van de fysieke sensaties die je lichaam afgeeft. Ze zijn simpelweg te groot om te voelen.

Aandacht voor de herstelfase

Onze drukke levensstijl biedt weinig ruimte voor deze herstellende fase. En dat terwijl dit eigenlijk een vast onderdeel zou moeten zijn van je dagelijks leven, in het bijzonder in periodes die meer van je vragen. Het is namelijk precies in deze herstelfase dat je de kans krijgt om bepaalde ervaring te integreren, tot nieuwe inzichten komt en groeit. In dat laatste schuilt het verborgen cadeau. Want diep verstopt in alle moeilijkheden die bij het leven horen, schuilt jouw sleutel tot groei naar een nog stralendere versie van jezelf. Zo draagt het overwinnen van de vele obstakels – als individu én als veerkrachtige samenleving – in the end bij aan het creëren van een mooiere wereld.

7 dingen die helpen meer aanwezig te zijn in je lichaam

Ervaar je veel spanning in je lijf? Vind je het moeilijk om je lichaam te voelen? Of lukt het je maar niet om in de herstelfase te komen? Deze 7 dingen helpen om ruimte te creëren voor alle ervaringen in je leven; de mooie en de minder mooie. Ze maken je tot een volledige bewoner van je lijf, en daarmee de bestuurder van jouw eigen leven.

1. Yoga Nidra

Yoga Nidra is een voor iedereen toegankelijke vorm van een geleide meditatie. Je luistert naar een docent (of opname) en wordt door verschillende stappen geleid die je in een staat van diepe rust brengen. Je hersengolven bereiken in deze staat een frequentie die precies tussen wakker zijn en slaap in zit. Op deze frequentie is en onderbewuste actief en komt het rationele brein even tot rust. In deze staat kunnen ervaringen makkelijk worden verwerkt, nieuwe inzichten worden verkregen, en krijgen zowel je lichaam als je brein de kans om uit te rusten en te herstellen.

2. Meditatie

Tien minuten per dag mediteren heeft al een heel positief effect op je stemming en je welzijn. Je traint jezelf om aanwezig te blijven. Als je makkelijk dissocieert, kun je tijdens de meditatie focussen op het ervaren van je lichaam.

3. Ademhaling

Alles begint bij de ademhaling. Om die reden zijn er dan ook heel veel verschillende ademhalingstechnieken te vinden. Voor het kalmeren van je zenuwstelsel en het gronden in je lichaam is de diafragma-ademhaling belangrijk. Het diafragma bevindt zich tussen je onderste ribben en loopt langs je wervels naar je onderrug. Het scheidt je longen van de organen in je buik. Op de inademing beweegt het diafragma zich naar beneden en in je onderrug naar buiten. Focus je met het inademen op het naar beneden ademen in de buik en de flanken van je onderrug (in plaats van omhoog in de borst). Laat je buik vrij uitzetten. Op de uitademing beweegt het diafragma zich weer omhoog, slinkt de buik en legen de longen zich.

4. Dagboek

Hou een dagboek bij en reflecteer op je ervaringen van die dag. Door aan het einde van de dag je ervaringen op te schrijven, train je jezelf gedurende de dag meer aanwezig te zijn en bewust te registreren wat je doet en wat je meemaakt.

5. Bewegen en dansen

De snelste manier om in je lichaam te komen en het weer volledig te voelen, is door te bewegen. Veel van onze bewegingen zijn gestructureerd en herhalen we dagelijks. We voeren ze uit zonder enig bewustzijn. Breek daarom uit je routine en beweeg vrij, dans in je huiskamer en stretch je lichaam. Doe dat laatste een keer zonder een vaste serie houding te volgen. Ga vooral af op wat goed voelt in je lijf. Of boek eens een sportlesje van iets dat je normaal nooit doet.

6. Zingen

Zingen maakt je blij, stimuleert de vagus nervus, kalmeert het autonome zenuwstelsel en helpt je om spanning te ontladen. Dus zet je favoriete nummer op en zing uit volle borst mee. Durf je niet? Neuriën heeft hetzelfde effect en wie weet stap je op een dag vanzelf schaamteloos over op the real deal.

7. Trauma Release Exercises (TRE)

TRE is een vorm van spanning ontladen via het lichaam. Een TRE-therapeut begeleidt je tijdens een sessie door de verschillende houdingen met als doel; het trilmechanisme van je lichaam activeren. Zo kun je in een staat van ontspanning je zenuwstelsel zichzelf laten ontdoen van opgebouwde spanning. Kies er altijd voor om aan de slag te gaan met een gecertificeerde therapeut. Na een aantal sessie kun je zelfstandig verder gaan met de practice en de TRE toepassen wanneer jij daar behoefte aan hebt’.

Dissociatie: wat is het precies?

Dissociatie is een brede term die gebruikt wordt voor verschillende niveaus van onthechting van je omgeving en/of van een fysieke en emotionele ervaring. Net als in een staat van rust is je hartslag vaak laag als je dissocieert, evenals je bloeddruk. Je kunt zelfs ontspannen ogen. Je ademhaling is echter meestal oppervlakkig in deze staat van zijn en je bent niet echt aanwezig, wat ook in de sociale interactie merkbaar is.

Over Suze Retera

Suze is psycholoog en heeft een passie voor zelfontwikkeling en zelfheling. Ze combineert in haar praktijk specialisaties als TRE® (Trauma Release Exercises), Yoga, FRC® (Functional Range Conditioning), orthomoleculair advies en gesprekstherapie. In haar één-op-één sessies, workshops en trainingen brengt ze deze facetten samen en dat maakt haar tot een holistisch therapeut. Veelvoorkomende klachten waar Suze mee werkt zijn auto-immuun problemen, hormonale disbalans, lichamelijke en mentale klachten (gerelateerd aan trauma en stress), depressie en burn-out. Kijk voor meer info en het boeken van een sessie op suzeretera.com.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.