Chiazaad: 5 goede redenen om het ‘goud van de Azteken’ vaker te eten

Body
chiazaad gezondheid

In het westen leken chia zaadjes ineens uit de lucht te komen vallen. Dat terwijl de Maya’s en Azteken de zaden al eeuwenlang als krachtvoer én medicijn gebruiken. Zo kregen krijgers van de Azteken een buidel chiazaad mee als ze op jacht gingen, om hun uithoudingsvermogen te vergroten. Gelukkig kunnen we het ‘goud van de Azteken’ ook gewoon hier kopen en zijn er allerlei creatieve manieren om de zaadjes in je voeding te verwerken. Hieronder vind je 5 verrekt goede redenen om dat regelmatig te doen.

Chiazaad: 5 verrekt goede redenen om het ‘goud van de Azteken’ vaker te eten

De Chiaplant is een plant in de muntfamilie en wordt voornamelijk in Zuid-Amerika verbouwd. De zaadjes worden daar al eeuwenlang als krachtvoer gebruikt. Voordat de Spaanse kolonisten Midden- en Zuid-Amerika bezetten waren chia zaden een van de belangrijkste voedselbronnen van de inheemse bevolking, naast maïs en bonen. De Azteken beschouwden chiazaad zelfs als waardevoller dan goud. Ze gebruikten de zaden daarom niet alleen als voedselbron, maar ook als betaalmiddel, offer voor de goden én als medicijn. Als je chiazaad zo’n 10 minuten in water laat weken ontstaat er een soort gelei die je op allerlei manieren kunt gebruiken. Bijvoorbeeld om wondjes sneller te laten genezen of om klachten als keelpijn en verkoudheid te bestrijden. Super veelzijdig dus, die kleine zaadjes! We vertellen je hieronder wat ze precies voor je gezondheid doen als je ze regelmatig consumeert.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1) Hulp bij afvallen

Chiazaad zit bomvol voedingsvezels: 28 gram chiazaad bevat maar liefst 11 gram voedingsvezels, een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen. Dit zorgt ervoor dat de zaadjes je lang een verzadigd gevoel geven. Dat effect wordt versterkt als je ze in water laat weken voordat je ze eet. Uit onderzoek blijkt dat chia zaden tot 27 keer hun eigen gewicht aan water kunnen opnemen. De geleiachtige substantie die hierdoor ontstaat kan een snack attack helpen voorkomen. Daarnaast kan deze gelei de omzetting van koolhydraten naar suikers in je lichaam vertragen. Daardoor maakt je lichaam minder insuline aan, waardoor je bloedsuikerspiegel beter in balans blijft en je makkelijker gewicht verliest.

2) Bron van eiwitten

Chiazaad is een goede bron van plantaardige eiwitten. Het bevat alle essentiële aminozuren en is daarom een goede aanvulling op een veganistisch of vegetarisch dieet, vooral voor sporters. Een portie chiazaad van rond de 30 gram bevat zo’n 4,5 gram eiwitten – een perfecte toevoeging aan een voedzaam ontbijt.

3) Verbetering bij diabetes type 2

Door hun bloedddrukverlagende effect kunnen chiazaden verbetering brengen bij, en beschermen tegen, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Chiazaad bevat ook alfa-linoleenzuur. Uit onderzoek is gebleken dat (een hoge inname van) dit omega 3-vetzuur de kans op diabetes type 2 verkleint.

4) Bevordering van de absorptie van calcium

Hoe ouder je wordt, hoe belangrijker het is om goed voor je botten te zorgen. Het mineraal calcium speelt een belangrijke rol in de gezondheid van je botten, spieren en zenuwstelsel. Chiazaad is zelf een goede bron van calcium (631 mg per 100 gram) én zorgt ervoor dat je lichaam calcium beter opneemt. Dit in tegenstelling tot melk, wat juist calcium onttrekt aan je botten. Chiazaadjes kunnen dus (beter dan melk!) bijdragen aan de bescherming van je botten tegen botontkalking en osteoporose.

5) Bron van antioxidanten

Tenslotte zit chiazaad bomvol antioxidanten. Het is zelfs één van de rijkste antioxidantbronnen die Moeder Natuur te bieden heeft. Antioxidanten hebben allerlei positieve effecten op je gezondheid. Ze werken ontstekingsremmend en ruimen vrije radicalen op. Vrije radicalen veroorzaken schade aan cellen en weefsels en spelen daarmee een belangrijke rol in het verouderingsproces. Chiazaad kan je dus ook nog eens helpen je huid jong en soepel te houden. Het is met andere woorden een perfect 40+ supplement.

In de koelkast bewaren

Chia zaden kun je het beste gemalen of gebroken eten om optimaal te profiteren van alle gezonde voedingsstoffen die er in zitten. Vanwege het hoge vetgehalte is het slim om de zaden in de koelkast te bewaren. Hiermee voorkom je dat ze ranzig worden.

Bijwerkingen van chiazaad

Als je niet zeker weet hoe je lichaam reageert op chiazaad, begin dan met kleine porties en eet het niet elke dag. Door de grote hoeveelheid vezels kan het namelijk zijn dat je last krijgt van een opgeblazen gevoel, buikpijn of misselijkheid. Verder heeft chiazaad een bloeddrukverlagende en bloedverdunnende werking. Als je medicijnen slikt, check dan even bij je huisarts of het veilig is om chiazaad toe te voegen aan je dieet.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: happyhealthy.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link