videocam Heb jij de Healthy Spring Box 2024 al bemachtigd?

7 tips uit de Ayurveda voor jouw diepste slaap ooit

Body
ayurveda slaap

Holistik
14.03.2024

Een goede nachtrust is het grootste cadeau dat je jouw fysieke en mentale gezondheid kunt geven. Tijdens je slaap voert je lichaam namelijk allerlei herstelwerkzaamheden uit. Belangrijke ontgiftingsprocessen vinden plaats en beschadigde cellen worden gerepareerd. Voor veel mensen is een goede nachtrust echter allesbehalve vanzelfsprekend. We staan constant ‘aan’ en to do lijstjes spoken vaak juist als we verstillen door ons hoofd. Gelukkig zijn er manieren om je nachtrust te verbeteren. Deze tips uit de Ayurveda, de oudste holistische gezondheidsleer ter wereld, helpen je op weg.

7 tips uit de Ayurveda voor jouw diepste slaap ooit

1. Pas je voeding aan

De Ayurveda is een holistische gezondheidsleer. Als je met een probleem bij een Ayurvedische specialist komt, kijkt deze altijd naar je hele leefstijl en is er speciale aandacht voor je dieet. Een aantal Ayurvedische voedingstips die een gezonde nachtrust ondersteunen:

  1. Drink geen cafeïne meer na 14:00 of, als je gevoelig bent, na 12:00.
  2. Eet je grootste maaltijd ’s middags. Dan is je spijsverteringsvuurtje (agni) op zijn sterkst en weet je lijf wel raad met een flink bord eten. Eet ’s avonds liever een lichter maaltje om je slaap niet te verstoren. Je lichaam kan niet goed tot rust komen als het druk bezig is met verteren. Eet het liefst niks meer tot 3 uur voordat je gaat slapen (tenzij je anders niet kan slapen van de trek, natuurlijk, dan kun je een kleine snack eten).
  3. Net zo belangrijk als je fysieke voeding is de mentale en energetische voeding die je tot je neemt. Jezelf ’s avonds nog te veel blootstellen aan digitale prikkels kan Vata energie verstoren en ervoor zorgen dat je onrustig slaapt. Zet je telefoon daarom lekker op tijd op DND (do nut disturb) en ga een boek lezen, tekenen, yoga nidra doen, in bad, wandelen, muziek luisteren, mediteren of kletsen met je partner.

2. Maak een Ayurvedisch slaapmutsje

golden milk

Maak ’s avonds een lekker warm kopje amandelmelk, kokosmelk of geitenmelk voor jezelf met een vleugje nootmuskaat: nootmuskaat bevat myristicine, een natuurlijk stofje dat je zenuwstelsel kalmeert. Behoefte aan iets lichters? Ga dan voor kamillethee. Juist zin in iets meer? In een handomdraai maak je een heerlijke golden milk.

3. Ritme en regelmaat

Volgens Ayurvedische geschriften is dinacharya, dagelijkse routine, een essentiële voorwaarde voor een goede nachtrust en algehele gezondheid. Probeer daarom elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan (het liefst ook in het weekend), en ook je maaltijden rond dezelfde tijd te eten.

4. Ga voor 22:00 naar bed

Over je bedtijd gesproken: de Ayurveda leert dat elke dag verdeeld is in 2 cycli van 12 uur die elk weer uit 3 cycli van 4 uur bestaan. In deze 3 cycli van 4 uur is steeds een andere dosha dominant. Van 2-6 uur ’s nachts en ’s middags is dat Vata, van 6-10 uur ’s ochtends en ’s avonds Kapha, en van 10-2 uur ’s ochtends en ’s avonds Pitta. Vata gaat over lucht en ruimte: overdag brengt deze periode creatieve energie en ’s avonds is het een tijd om te dromen. Pitta is verbonden met het element vuur: overdag helpt dat je productief te zijn en ’s avonds komen er dan belangrijke spijsverteringsprocessen op gang. Kapha gaat over aarde en water; in deze periode kun je je meer lethargisch voelen, zowel overdag als ’s nachts.

Natuurlijk ritme

Om je te verbinden met dit natuurlijke ritme, raadt de Ayurveda aan om voor 22:00 naar bed te gaan, wanneer Pitta op het toneel verschijnt. Sta niet later dan 6:00 op, wanneer de ‘slomere’ Kapha-tijd ingaat. Als dit niet haalbaar is voor je, no stress (dan slaap je al helemaal niet lekker!): kleine stapjes maken richting dit ritme is al heel waardevol.

Yoga Nidra & Slaap pakket

  • Een 86 pagina dik dossier
  • Een uitgebreide chronotype test
  • 90 minuten Nidra meditaties
Bestel nu voor €19,95
Bereik jouw diepste slaap ooit
Slaappakket

5. Masseer je handen en voeten

Er is een oud Indiaas gezegde dat zegt: “Disease does not go near one who massages his feet before sleeping, just as snakes do not approach eagles.” Neem voordat je onder de wol kruipt dus vooral een paar minuten de tijd om je voeten met liefde aan te raken. Tip: gebruik hier magnesium olie voor. Via je voetzolen wordt magnesium supergoed en snel opgenomen. Vanwege de ontspannende effecten van dit mineraal zou het zomaar kunnen dat je je direct rustiger voelt. Bovendien zitten er op je handen en voeten belangrijke energiepunten, marma’s genoemd; vergelijkbaar met accupressuurpunten. Als je deze stimuleert, help je je systeem volgens de Ayurveda opgehoopte stress te ontladen én boost je het zelfgenezende vermogen van je lichaam en geest. Spray nog wat slaapverwekkende roomspray met lavendel, toverhazelaar en cederhout rondom je bed en je bent klaar om naar dromenland te vertrekken.

6. Pak je journal erbij

Als je een slechte slaper bent, probeer dan eens ’s avonds te journalen. Schrijf alles op wat er nog rondzweeft in je hoofd: vragen, ideeën, zorgen, plannen. Je kunt ook alvast een to do lijst maken voor de volgende dag. Creëer zo veel mogelijk rust en ruimte in je hoofd en vertel jezelf, hardop of in gedachten, dat je indien nodig later terug zal komen op bepaalde gedachten of gevoelens. Nu is het tijd om te rusten en te herstellen.

7. Wees dankbaar

Dankbaarheid is volgens de Ayurveda een satvische emotie, wat betekent dat ze licht is en lichaam en geest voedt. Dankbaarheid staat bovendien lijnrecht tegenover stress en spanning. Als je ’s avonds of ’s nachts even wakker ligt, maak dan een denkbeeldige lijst van dingen en mensen waar je dankbaar voor bent. Probeer je dankbaarheid ook écht van top tot teen te voelen. Misschien wil je zelfs visualiseren dat ze elke cel in je lichaam voedt en je langzaam in een diepe, rustige slaap wiegt…

Bonustip: Deep Sleep olie

Deep Sleep Olie

De Ayurveda kent verschillende waardevolle kruiden die de nachtrust kunnen bevorderen. In de Asmi Deep Sleep Oil zijn in de aardende basis van sesam- en amandelolie waardevolle Ayurvedische kruiden zoals Jatamansi en Night Jasmine verwerkt. Druppel voor het slapengaan een beetje olie in je handpalm en verwarm deze tussen je handen. Masseer in op je voeten, voorhoofd, slapen en kaak gedurende 3-5 minuten. Breng aan het einde van deze kleine massage je handen voor je gezicht en adem diep het rustgevende aroma van de kruiden in. En dan kun je zo op één oor vertrekken naar dromenland… Deep Sleep olie, verkrijgbaar in de Holistik webshop, €29,00.

Bron: mapi.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.