Waarom de wintertijd gezonder is dan de zomertijd

Body
wintertijd
Djalma Taihuttu

Djalma Taihuttu
29.10.2021

Op zondag 31 oktober gaat de wintertijd in. Om 03:00 uur gaat de klok een uur terug, naar 02:00 uur. Fijn, een uurtje langer blijven liggen, zullen veel mensen denken. Maar niet iedereen is blij met de wisselingen van zomer- en wintertijd. Sommige mensen ervaren dat hun biologische klok ervan in de war raakt. Zou het misschien beter zijn als we één standaardtijd aanhielden? In dit artikel leggen we uit waarom het gunstiger zou zijn als het altijd wintertijd zou zijn.

Waarom de wintertijd gezonder is dan de zomertijd

Tegenwoordig hanteren we in Nederland twee tijden: de zomer- en wintertijd. De wintertijd is echter onze échte tijd. De zomertijd is in 1977 ingevoerd. De reden hiervoor was economisch van aard. Door de klok op de laatste zondag van de maand maart vooruit te zetten, is het ’s avonds een uur langer licht. Zo kan er meer gebruik gemaakt worden van het daglicht en wordt er minder energie verbruikt.

Waarom de wintertijd gezonder is

Vooral daglicht heeft veel invloed op het biologische ritme van de mens. In de wintertijd is het ’s ochtends eerder licht wat goed is voor onze biologische klok. Zodra het licht wordt krijgt je lichaam namelijk een seintje dat je alert moet zijn. Het stresshormoon cortisol piekt en zorgt ervoor dat je een wakker gevoel krijgt. Als onze dagelijkse activiteiten niet synchroon lopen met ons bioritme functioneert het lichaam niet zoals je dat zou willen. Dit geeft bijvoorbeeld problemen met slapen, concentratie en het reactievermogen. Het is dus het beste om een tijd in te stellen die aansluit op het natuurlijke dag- en ritme. Dat betekent een instelling waarbij de zon vroeg opkomt en we genoeg daglicht krijgen. Dit is het geval bij de wintertijd.

Wintertijd: 5 tips

Hoewel het ‘maar’ om een uur verschil gaat, hebben sommige mensen dagen of zelfs weken moeite met het wennen aan deze verandering. Onderstaande tips kunnen jou helpen om hier beter mee om te gaan:

  1. Ga de avond voordat de wintertijd ingaat een uurtje later naar bed dan je normaal zou doen. Zo wordt je zondag op je ‘normale’ wektijd wakker.
  2. Houd vast aan je huidige routine. Het aanhouden van een vaste structuur (bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd wakker worden en naar bed gaan) kan enorm helpen.
  3. Probeer overdag naar buiten te gaan om zo voldoende daglicht te krijgen. Dit gaat vermoeide gevoelens tegen en zorgt voor meer energie.
  4. Luister naar je lichaam. Ga bijvoorbeeld wat eerder naar bed als je je moe voelt.
  5. Met het ingaan van de wintertijd heb je een uur tijd ‘over’. Besteed dit uur bewust aan iets dat je graag doet: wandelen, mediteren, yoga. Zo geef je sombere gevoelens het nakijken.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.