10 voedingstips bij oververmoeidheid en een burn-out

Body
voeding tips burn out
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
02.11.2021

Uit cijfers van onderzoeksinstituut TNO blijkt dat 16% van alle Nederlanders kampt met burn-out klachten. Dit komt neer op meer dan een miljoen mensen. Je kunt dus wel stellen dat er sprake is van een burn-outepidemie. Typische klachten die gepaard gaan met een burn-out zijn onder meer uitputting, depressie, en overprikkeling. Minder ernstig maar net zo vervelend is oververmoeidheid; een klacht die in de moderne digitaliserende maatschappij voor veel mensen constant op de loer ligt. Herstel van oververmoeidheid en een burn-out kost tijd en vraagt om een holistische aanpak. Onderstaande 10 voedingstips kunnen helpen. 

10 voedingstips bij oververmoeidheid en een burnout

Stress en vermoeidheid kunnen alle aspecten van je gezondheid beïnvloeden, dus is het belangrijk om deze klachten ook vanuit verschillende hoeken aan te pakken. Kleine veranderingen in je dieet kunnen een waardevol onderdeel van je holistische herstelplan zijn. Onderstaande 10 tips helpen je op weg.

10 x voedingstips bij burn-out en vermoeidheid

1. Vermijd alcohol en koffie

Alcohol en koffie werken stress in de hand. Ze verhogen cortisol (stresshormoon) en verstoren de aanmaak en het functioneren van melatonine (slaaphormoon) waardoor je minder uitrust. Ook belasten alcohol en koffie je lever, waardoor stresshormonen minder snel worden afgebroken. Dus ook al ben je moe of heb je moeite met ontspannen: laat koffie en alcohol staan in tijden van stress!

2. Kies voor hartig

Houd je bloedsuikerspiegel gedurende de dag stabiel door vooral voor hartig te kiezen. Probeer ook op vaste tijden te eten. Zorg dat je zo veel mogelijk voedingsstoffen bij je drie hoofdmaaltijden binnenkrijgt en eet gezonde snacks wanneer nodig, het liefst voordat je te veel trek hebt gekregen.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

3. Kies verwarmende voeding

Vermijd sterk ‘verkoelende’ producten zoals grote hoeveelheden vruchtensap, rauwkost, salade en koemelkproducten. Deze kunnen bij overmatig gebruik, vooral in de winter, ‘de accu’ van je lijf langzaam doen leeglopen. Kies liever voor verwarmende voeding zoals havermout, stamppotten, soep, gekookte seizoensgroenten, en verwarmende kruiden zoals kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum.

4. Eet volle granen

Kies elke dag voor volle granen. Denk hierbij aan rogge, haver, spelt, zilvervliesrijst, amarant en quinoa. Volle granen bevatten veel vitamine B, die je volop nodig hebt als je herstelt van oververmoeidheid of een burn-out.

5. Ga voor biologisch vlees

In biologisch vlees zitten ook veel B-vitaminen die gemakkelijk worden opgenomen. Als biologisch vlees niet in je budget past, dan kun je beter minder vaak vlees eten en wel biologisch kiezen, dan elke dag niet-biologisch vlees kopen. Eet je liever vis? Zalm is een goede bron van B-vitamines. Vegetarisch of vegan? Groene bladgroenten scoren ook hoog!

6. Kies de juiste eiwitten

Je lichaam heeft voldoende eiwitten nodig om aan te sterken. De volgende eiwitten kunnen je energievoorraad goed bijvullen: ei, lamsvlees, wild, vis (garnalen en zoetwatervis zoals karper, meerval, nijlbaars en paling), oesters en peulvruchten (adukibonen, nierbonen, zwarte bonen en kikkererwten) en zaadjes en pitjes.

7. Eet bittere groente

Er is geen chemische fabriek op deze planeet zo ingenieus als je eigen lever. Dit orgaan doet niks anders dan het filteren van bloed, het elimineren van giftige stoffen en het opruimen van afvalstoffen. Ontgiften is misschien wel de belangrijkste functie van je lever. Zorg tijdens een burn-out extra goed voor je lever door elke dag bittere groenten te eten zoals asperges, witlof, spruitjes, kool of artisjok.

8. Lage glycemische index

Kies regelmatig voor fruit met een lage glycemische index. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabieler en levert langer energie. Denk aan zwarte bessen, bosbessen, bramen en frambozen. Fruit zoals banaan, ananas en mango heeft juist een hogere glycemische index.

9. Bouillon

Veel mensen zweren erbij om vleesbouillon en bottenbouillon te drinken. Het kan je eigen botten versterken, je darmwand herstellen, ontstekingsremmend werken, je immuunsysteem versterken en je nachtrust verbeteren. Echt powerfood dus. Maak het liefst je eigen vlees- of bottenbouillon. Op internet zijn talloze supersimpele recepten te vinden.

10. Medicinale thee

Tenslotte kan kruidenthee bijdragen aan je herstel. Muntthee, valeriaanthee en kamillethee kunnen ontspannend werken.  Gemberthee, kardemomthee en zoethoutthee kunnen je weerstand versterken en zijn heerlijk herfst-proof. Brandnetelthee werkt bloedzuiverend en kan vermoeidheid verminderen.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bron: natuurdietisten.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.