Voeding & vermoeidheid: waarom ze alles met elkaar te maken hebben

Body
voeding vermoeidheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
22.06.2022

Zie je lichaam als een grote fabriek waarin de hele dag door allerlei belangrijke chemische processen plaatsvinden. Voor al die processen heeft je lichaam essentiële voedingsstoffen nodig zoals vitamines, mineralen, aminozuren en vetzuren. Als je niet genoeg van deze voedingsstoffen binnenkrijgt, kunnen er op verschillende gebieden haperingen ontstaan. In je stofwisseling bijvoorbeeld. Met klachten zoals vermoeidheid tot gevolg. Hieronder lees je hoe je ervoor zorgt dat je lijf voldoende brandstof krijgt voor al het harde werk dat het doet.

Voeding & vermoeidheid: waarom ze alles met elkaar te maken hebben

Als er één ding is dat vaak vermoeidheidsklachten veroorzaakt, is het (een grote hoeveelheid) suiker en geraffineerde koolhydraten. Deze zorgen voor grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Na een korte energie rush krijg je dus weer een dip. Ook op de lange termijn vormen ze een risico voor aanhoudende vermoeidheid. Als je veel en vaak toegevoegde suikers en/of geraffineerde koolhydraten eet, moet je alvleesklier veel insuline aanmaken. Dit hormoon zorgt ervoor dat de glucose uit de voeding op kan worden genomen en je lijf van energie kan voorzien. Het probleem ontstaat als je bloedsuikerspiegel vaak en langdurig hoog is. Je cellen worden dan steeds minder gevoelig voor insuline, er ontstaat insuline resistentie. Je lichaam denkt dan dat je te weinig suiker in je lijf hebt, en stuurt je een signaaltje dat je er meer van moet eten. Zo beland je in een vicieuze cirkel.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

5 x voedingsmiddelen die energie geven bij vermoeidheid

Om vermoeidheid te voorkomen is het dus belangrijk dat je je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk houdt én dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Hieronder vind je 5 voedingsmiddelen die je zeker op het menu wilt zetten in jouw reis naar een energieker leven.

1. Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten worden langzaam verteerd door het lichaam. Zo ontstaat er een gelijkmatige afgifte van glucose aan het bloed. Bronnen van langzame koolhydraten zijn bijvoorbeeld zoete aardappel, bruine rijst, volkoren pasta, volkoren brood, havermout, quinoa, en groenten. Snelle koolhydraten zoals witte rijst, witte pasta, wit brood, gebakken aardappelen en patat, snoep, koek, en frisdrank wil je juist vermijden.

2. Omega 3-vetzuren

Je lijf heeft voldoende omega 3-vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren en energiek te blijven. Je vindt omega 3 vetzuren in vette vissoorten zoals zalm, sardientjes, haring en makreel, in noten, avocado’s, en olijfolie. Daarnaast zou je een omega 3 supplement kunnen gebruiken.

3. Eiwitten

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Er zijn 22 aminozuren, waarvan er 9 essentieel zijn. Deze essentiële aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken. Je lichaam heeft deze onder andere nodig bij voor je hormoonhuishouding en je energiehuishouding. Indien je voldoende dierlijke eiwitbronnen zoals vlees, gevogelte, zuivel en eieren eet, dan hoef je je geen zorgen te maken over essentiële aminozuren. Als je plantaardig eet is het raadzaam om bijvoorbeeld hennepzaad of spirulina in je eetschema op te nemen. Deze bevatten als één van de weinige plantaardige eiwitbronnen alle essentiële aminozuren.

4. B-vitamines

B-vitamines spelen een cruciale rol in je energiehuishouding. Een tekort aan B-vitamines kan ervoor zorgen dat er geen biochemische reacties meer plaatsvinden die voedsel omzetten in energie. Berucht hierbij is een tekort aan vitamine B12, wat vooral vaak voorkomt bij mensen die geen vlees eten. Als je veel last hebt van vermoeidheid, is het raadzaam om een vitamine B-complex te nemen.

5. Magnesium

Magnesium is het belangrijkste mineraal voor je lichaam. Het is betrokken bij meer dan 300 (!) stofwisselingsreacties en essentieel voor je energieproductie. Je kunt magnesium nemen als supplement of kiezen voor magnesiumrijke voeding, zoals noten, avocado, peulvruchten, zaden, volkoren granen, en bananen.

Even wennen

Ben je gewend om veel suikers te eten? Dan kan het zijn dat je even extra last krijgt van vermoeidheid als je overschakelt naar een gezonder eetpatroon. Je lichaam moet even wennen aan de afwezigheid van al die suikerpieken. Maar hang in there, want voor je het weet voel je échte energie door je lijf stromen, zonder vervolgens weer in te zakken.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

Bron: moevanvermoeidheid.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.