Je (weer) veilig voelen in je lichaam? 5 eenvoudige technieken om mee te oefenen

Body
veilig voelen lichaam

Nathalie Meertens
11.10.2022

Je veilig voelen in de externe wereld is heel belangrijk, maar een gevoel van veiligheid in je eigen lijf ervaren is misschien nóg wel belangrijker. Dit is immers het huisje dat je altijd met je meedraagt. Maar voor veel mensen is het helemaal niet vanzelfsprekend dat ze zich veilig voelen in hun lichaam. Bijvoorbeeld omdat ze trauma hebben meegemaakt. En dat is zonde, want alleen als jij je veilig voelt in je lijf kun je aanwezig zijn in het hier en nu, het leven écht beleven, en oprechte verbinding aangaan met anderen. Gelukkig zijn er allerlei simpele technieken waarmee je kunt experimenteren om je veilig(er) te gaan voelen in je eigen lichaam. Hieronder hebben we er 5 voor je op een rij gezet.

Je veilig voelen in je lichaam: 5 eenvoudige technieken om mee te oefenen

1. Voo breath

Deze simpele oefening wordt veel ingezet bij Somatic Experiencing, een vorm van lichaamsgerichte traumatherapie. Je kunt ‘m eigenlijk overal en altijd veilig doen. Adem een keer diep in en uit. Adem dan opnieuw in, en maak bij je uitademing het geluid ‘voeeeeeee’. De vibratie van deze klank activeert je nervus vagus en kan je heel snel een ontspannen gevoel geven. Herhaal de oefening zo vaak als je wilt.

2. Jezelf omhelzen

Ook deze oefening maakt een onderdeel uit van Somatic Experiencing. Hij helpt je met intense emoties om te gaan en geaard te blijven op stressvolle of angstige momenten. De oefening gaat als volgt: Leg je rechterhand onder je linkeroksel, tegen de zijkant van je borst. Sla je linkerarm om je rechterarm heen en laat je linkerhand ergens op je rechter bovenarm rusten. Je geeft jezelf nu een soort van knuffel en hebt een warme hand bij je hart gelegd. Sluit je ogen en adem een paar keer diep in en uit. Je kunt hierbij ook affirmaties gebruiken, zoals ‘ik ben hier’,’ik ben veilig’, ‘alles gaat voorbij’.

3. Verleng je uitademing

Het parasympatische deel van je zenuwstelsel is verantwoordelijk voor rust en herstel. Je activeert het onder andere door je uitademing te verlengen. Hoe simpel is dat? Adem bijvoorbeeld 3 seconden in en 6 seconden uit, of 4 seconden in en 8 seconden uit. Je kunt tellen als je dat fijn vindt, maar dat hoeft niet. Als het beter voelt om gewoon intuïtief je uitademing te verlengen werkt dat net zo goed.

4. Aarden

Goed aarden, of gronden, kan je ook helpen een gevoel van veiligheid in je lichaam te ervaren. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door te gaan staan, je ogen te sluiten en te visualiseren dat er wortels uit je voeten de aarde in schieten, die jou voeden en stevig geaard houden. Of je kunt comfortabel gaan zitten of liggen en voelen waar je lichaam de grond raakt. Sta jezelf toe om helemaal te ervaren dat je gedragen wordt door de aarde. Met elke uitademing mag je jezelf verder laten zakken in dit gevoel.

5. Observeren

Soms voelt het te overweldigend om je aandacht te richten op je lichaam of je ademhaling. In dat geval is het fijn om heel rustig en bewust je omgeving te scannen. Laat je ogen eerst maar eens vrij ronddwalen. Misschien wil je hardop of in je hoofd tegen jezelf vertellen wat je ziet. Ga vervolgens op zoek naar een object, mens, kleur, of wat dan ook, waar jij een veilig gevoel van krijgt. Dat kan van alles zijn. Observeer dat object dan een tijdje en voel wat dit met je doet. Zie het als een ankertje buiten jouzelf dat je helpt aanwezig te blijven in het hier en nu. Dit kan vooral een fijne oefening zijn om te doen als je je niet helemaal veilig voelt en langere tijd in dezelfde ruimte zal zijn. Onthoud natuurlijk ook dat je altijd op kan staan en even weg kan gaan als dat beter voelt.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Meer lezen

Bessel van der Kolk vertelt: op déze verrassende manieren kun je van trauma helen
Posttraumatische stresstoornis (PTSS): hieraan herken je de symptomen
Trauma en je lichaam: 5 tips om oude pijn te ontladen
Herstellen van trauma: deze 5 fasen doorloop je in het proces van heling
Herstellen van trauma: 5 lessen van Oprah Winfrey en psychiater Bruce Perry
Professor legt uit: deze 5 remedies helen lichaam en geest bij trauma

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.