Vegan proteine poeder kopen? Beste vegan eiwitpoeder getest

Body
vegan proteine poeder
proteine poeder


15.10.2022

Je hoort steeds vaker dat mensen vegan proteine poeder kopen. Maar de best verkochte is natuurlijk niet altijd de best geteste. Wij duiken in de wereld van veganistische eiwitpoeders en vertellen het verschil tussen protein en collageen poeder supplementen. Want ze zijn toch beide goed voor je spieren..?

Wat is proteïne?

Proteïne wordt ook wel eiwit genoemd en is opgebouwd uit meerdere kleine eenheden die aminozuren heten. In het lichaam zijn 20 verschillende aminozuren te vinden en deze hebben een rol in diverse lichaamsprocessen. Enkele van deze aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, en voor andere aminozuren geldt dat je deze uit voedsel moet halen. Dit worden ook wel de essentiële aminozuren genoemd.

Wat is het nut van eiwitten?

Eiwitten spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het herstel van je spieren. Wanneer je intensief sport kunnen deze spieren bijvoorbeeld beschadigd raken. Dan wordt het bestaande spierweefsel voor een deel afgebroken om daarna weer een nieuw en sterker spierweefsel aan te maken. Hoe zwaarder je traint, hoe meer je spieren beschadiging kunnen oplopen, maar het lichaam kan dit gelukkig goed zelf repareren.

Aminozuren: bouwstenen van je spieren

Voor de reparaties van je spierweefsel zijn aminozuren nodig die je bijvoorbeeld vindt in eiwit poeders: het worden dan ook de bouwstenen van je spieren genoemd. Daarnaast heb je koolhydraten nodig om je lichaam genoeg energie te geven om de aminozuren ook weer naar de juiste plek te kunnen transporteren.

Top 5 veganistische proteïne bronnen

  1. Edelgist: 50 gram eiwitten per 100 gram.
  2. Sojabonen: 35 gram eiwitten per 100 gram.
  3. Hennepzaad: 33 gram eiwitten per 100 gram.
  4. Quinoa: 14 gram eiwitten per 100 gram.
  5. Linzen: 9 gram eiwitten per 100 gram.

Beste vegan proteïne poeder kopen

Vegan proteine poeders kopen kan bij veel webshops, waarbij de samenstelling van het supplement zeer sterk kan verschillen. Wij hebben gekeken naar de beste vegan poeders die in onze ogen kwalitatieve ingrediënten en een goed proteïnegehalte bevatten. Eiwitdrankpoeder van Action en Kruidvat hebben we daarom in onze test buiten beschouwing gelaten.

Beste vegan proteine  Proteïne gehalte  Kopen vanaf
1. Herbolist (best getest) 24,7 gram per portie vanaf €29,95
2. Orangefit 20,1 gram per portie vanaf €33,90
3. PureProtein 19,8 gram per portie vanaf €36,90
4. Garden of Life 22,1 gram per portie vanaf €39,95
5. Body & Fit 20,0 gram per portie vanaf €32,50

Zijn vegan proteïne poeders gezond?

De vegan proteine poeders uit onze test voldoen aan onze voedingsbehoeften, zijn veilig en kunnen als gezond worden beschouwd wanneer deze op de juiste wijze worden gebruikt. Als je jouw vegan supplement in één van de grote Nederlandse webshops zoals Vitamines.com koopt, kun je er vanuit gaan dat dit een gezond product betreft. Vegan eiwitpoeders zijn overigens geen maaltijdvervangers, gebruik ze alleen als aanvulling van je eiwitbehoefte.

beste vegan proteïne poeder kopen

Krijgen veganisten snel een proteine tekort?

De meeste veganisten zullen waarschijnlijk niet snel een proteine tekort hebben, moeten ze gewoon wel iets meer aandacht besteden aan het kiezen van eiwitrijk plantaardig voedsel dat zij in hun maaltijden kunnen opnemen. Hoewel veganisten vlees, zuivel, eieren en andere traditionele dierlijke eiwitbronnen vermijden, zijn er (gelukkig!) heel veel andere plantaardige eiwitbronnen en supplementen om toch aan je dagelijke proteine behoefte te kunnen komen.

Welke vegan poeders hebben de beste smaak?

Vooropgesteld (of een disclaimer zoals je wilt) proteïnepoeder smaken zijn persoonlijk. We zijn daarom met 10 vegans blind gaan proeven. Het is dus zeker geen officiële smaaktest waar +1.000 mensen aan mee hebben gedaan, maar vaak is een simpele test vaak voldoende om een duidelijke winnaar qua smaak aan te wijzen.

De meeste mensen willen vanille proteine kopen.

Omdat de meeste mensen vanille proteine willen kopen – omdat de meeste mensen vanille dat de lekkerste smaak vinden – hebben we ons gefocust op de vanille supplementen van de geteste merken.

Vegan eiwit poeders

Hieronder vind je de beste vegan eiwit poeders (rangorde op lekkerste smaak) volgens ons smaakpanel.

#1 Herbolist vanille: best geteste smaak

Er zal een reden zijn dat Herbolist veruit het meest gekocht wordt door vegans. Een zachte vanille smaak die niet overheerst, maar wel erg lekker is om je eiwitshake niet alleen functioneel te nemen, maar ook om er even van te kunnen genieten. 7 van de 10 panelleden vond Herbolist het best qua smaak.

#2 Body & Fit vanille

Het veganpoeder van Body & Fit komt redelijk in de buurt van Herbolist. De vanille smaak is echter een stuk meer overheersend, waar je van moet houden. Als je van heftigere smaken houdt is Body & Fit zeker een optie.

#3 Orangefit vanille

Slechts twee panelleden vond Orangefit lekker. Het is poeder smaakt niet supervies ofzo, maar de vanille smaak lijkt niet echt op vanille, was een veelgehoorde conclusie in de test. Misschien is dit de reden dat Orangefit iets minder uit de test komt.

Is collageen hetzelfde als eiwit poeder?

Zowel proteine als collageen zijn beide eiwitten, maar wel met een verschillende werking. Collageen kun je simpelweg zien als een variant op proteïne. Er zit een wel een klein verschil tussen beide supplementen. Zo helpt proteïne beter bij spierherstel en het sneller opbouwen van spiermassa. Dit is waarom de meeste sporters en atleten kiezen voor proteinepoeders of een eiwitreep.

veganistisch eiwitpoeder

Collageen daarentegen helpt je aan gezonde gewrichten en bindweefsels, maar staat vooral bekend als ideaal supplement voor een jeugdige uitstraling. Zo helpt collageen bij het verkrijgen van een elastische, zachte huid en mooi, glanzend haar

Hoe belangrijk is voeding?

Heel belangrijk! Want om jouw supplement optimaal te kunnen laten functioneren heeft je lichaam uiteraard ook energie en andere voedingsstoffen nodig. In je darmen worden deze voedingsstoffen uit het voedsel dat we eten gehaald.

Onder gezonde voeding verstaan we, naast eiwitten, vitamines en mineralen, onverzadigde vetten, koolhydraten en vezels. Ze zijn allemaal belangrijke stoffen voor een energiek, sterk en gezond lijf en dus onmisbaar bij je training. Niet voor niets wordt ook gezegd dat gezonde voeding de basis is, en vegan protein powder net het ‘extraatje’ kan geven.

(Te weinig) gezonde voedingsstoffen

Wanneer je voeding te weinig gezonde voedingsstoffen bevat (maar bijvoorbeeld wel veel te veel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en zout) spreken we van ongezonde voeding. Inderdaad, McDonalds staat dus idealiter niet op je menu, maar daar had je als vegan sowieso al niets te zoeken ;-). Hun menus hebben een lage voedingswaarde, maar bevatten wel erg veel calorieën.

Gezonde voeding behoeft geen superlange lijst met ingrediënten, maar bestaat vaak uit één of slechts een aantal ingrediënten met juist veel voedingsstoffen. Producten waar geen stoffen aan zijn toegevoegd (of eruit zijn gehaald) zijn en die veel gezonde voedingsstoffen bevatten, worden ook wel volwaardige voeding genoemd.

Gezonde voeding is voeding met veel voedingsstoffen.

Veel bewerkte fabrieksproducten zorgen er helaas regelmatig voor dat je lichaam teveel eet maar te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Dit wordt dan ook wel onvolwaardige voeding genoemd. Veel van die producten bevatten voornamelijk lege calorieën, veel geconcentreerde suikers en zoetstoffen, schadelijke transvetten, ‘slechte’ e-nummers en bevatten erg weinig of zelfs geen vitaminen, mineralen, vezels en goede vetten. Ze dragen dan dus niet bij aan je gezondheid en maken het trainen extra lastig.

Wetenschappers over voeding en gezondheid

Gelukkig is er de afgelopen 100 jaar al veel onderzoek gedaan naar voeding en gezondheid. Wetenschappers en onderzoekers verschillen uiteraard nog wel eens van mening over bepaalde voeding en producten, maar ook zijn er adviezen waar iedereen het wel mee eens is. Om je lichaam in optimale gezondheid te houden, consumeer je:

  • Zoveel mogelijk echte, natuurlijke, onbewerkte producten
  • Veel (groene) groenten, knollen, bollen
  • Elke dag voldoende fruit
  • Noten, pitten, zaden en andere gezonde vetten
  • Genoeg (plantaardige) eiwitten
  • Dagelijks voldoende vezels, vitaminen en mineralen
  • Genoeg water

Bovenstaande tips werken zeer goed voor je gezondheid, weerstand en energieniveaus. Dit zou daarom ook voor iedereen de basis moeten zijn als gezonde leefstijl. Natuurlijk, heel af en toe kun je best wel iets ‘ongezonds’ eten, maar focus je direct daarna weer op een gezonde basis voeding. Een veganistisch eiwitpoeder kan daarnaast helpen je eiwitniveau snel aan te vullen wanneer je een keertje net te weinig eiwitrijke voeding hebt geconsumeerd.

Wat zijn de nadelen van vegan eiwitshakes?

Een bekend gezegde luidt: alles waar tè voor staat is slecht, behalve tequila. En dit gezegde gaat ook op voor vegan eiwitshakes. Volgens een eiwitonderzoek kunnen teveel eiwitten belastend voor je lever en nieren zijn. Gelukkig kom je niet snel aan een ‘proteine overdosis’, maar het gezegde ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat zeker niet op voor proteinesupplementen.

veganistische-proteïnepoeder

Eiwitshakes kun je op vele plekken krijgen: Action, Kruidvat, noem maar een winkel op en ze hebben het. Helaas bestaan lang niet alle eiwitshakes uit goede ingrediënten, zeker bij de goedkopere supplementen. Dan doelen we op onnodige smaakstoffen, vulstoffen of kleurstoffen. Maar ook geraffineerde suikers of ingrediënten die de hormonen in je lichaam kunnen beïnvloeden. Goedkoop is dus duurkoop.

Is een veganistisch eiwitpoeder slecht voor je huid?

Een goedkoop veganistisch eiwitpoeder kan slechter voor je huid dan duurdere en dus kwalitatievere veganistische poeders. Sowieso komen er gelukkig weinig klachten en symptomen voor bij deze supplementen, maar zeker bij de goedkopere producten worden soms deze klachten gesignaleerd:

  • Acne of huiduitslag
  • Spijsverteringsproblemen
  • Onregelmatige menstruatie

In uitzonderlijke gevallen zo de hormoonhuishouding uit balans kunnen raken door goedkope eiwitrijke poeder supplementen. De boosdoeners zijn vaak de goedkope ingrediënten in het supplement. Kijk dus goed uit voor toegevoegde geraffineerde suikers, smaakstoffen of kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam die soms in een goedkoop eiwitpoeder verwerkt zijn.

Hoeveel vegan proteïne poeder heb je nodig?

Sommige fabrikanten en bepaalde ‘health’ influencers laten ons geloven dat je wel 1 tot 3 eiwitshakes per dag nodig hebt. Vaak is dit natuurlijk een marketingtruc om maar zoveel mogelijk te verkopen: hoe meer je gebruikt, hoe sneller jouw potje leegraakt zodat je weer sneller een nieuwe pot veganistische proteinepoeder moet bestellen.

Om uit te rekenen hoeveel proteine je nodig hebt ter aanvulling op je dieet, moet je eerst weten hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt voor spierbehoud of spieropbouw. De berekening hiervoor is simpel: 2 tot 2,5 gram proteine X je lichaamsgewicht.

Voorbeeld: Weeg je 75 kg? Dan is de berekening: 75 kg x 2 gram = 150 gram proteïne per dag.

Het aanvullen middels een eiwitdrankpoeder kan dus nuttig zijn voor mensen die intensief sporten, streven naar de opbouw van spiermassa en als aanvulling op hun voeding op een gemakkelijke manier extra eiwitten binnen willen krijgen. Sport je gemiddeld twee keer per week, zonder heel hoge doelstellingen en eet je meestal gezond en gevarieerd, dan haal je waarschijnlijk al genoeg eiwitten uit je voeding en zijn extra supplementen op dit gebied eigenlijk niet nodig.

Proteïne poeder

Meer informatie over proteïnepoeders vind je in andere blogposts van Holistik. Deze blogpost krijgt tags zoals vegetarisch hennep en pompoen naast plantforce producten en bloedsuikerspiegel en bodylab. Ook soy protein is een ding naast banaan collagen wat naast green vanilla, pindakaas en chocolate een populaire smaak is in de dagelijkse lekkere muesli of shake voor veel energieverbruik of spieropbouw.

vegan protein

Plantaardig vanille poeder met protein en erwten
  • Eiwitrijke poeder
  • Erwtenproteïne
  • Eiwitmelange

Daarnaast is creatine een veelgehoorde term naast carnitine, magnesium en andere plantaardige eiwitten van gezonde plantaardige bronnen en eiwitrepen die passen in een gezonde sportvoeding.

vegan eiwitrijke poeder

Soms eten mensen ook pannenkoeken of Whey Isolaat die handige shakebekers hebben. Vergeet ook niet peulvruchten te consumeren en vegan eiwitpoeder van Herbolist, de best geteste in onze test als je vegetarisch bent maar toch voldoende eiwitten wilt consumeren zoals proteïnedranken.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.