Proteïnepoeder: do of don’t volgens de orthomoleculair therapeut?

Food
proteine poeder
Karlijn Hoebe

Karlijn Hoebe
22.01.2017

Dat proteïnepoeders hot zijn blijkt wel uit het enorme aanbod. Ze bestaan er in alle soorten en maten: van aardbei- tot chocoladesmaak en van raw tot skinny. De basis is meestal whey. Maar sinds het veganisme in opkomst is, poppen er ook steeds meer vegan varianten op. Of het gebruik van proteïnepoeder niet altijd hand in hand hoeft te gaan met sporten vroegen we aan orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe. 

Proteine poeder: do of don’t volgens de orthomoleculair therapeut?

Is het noodzakelijk om proteine poeder te gebruiken?

Karlijn HoebeKarlijn: Nee hoor. Het kan wel handig zijn wanneer je het lastig vindt om uit je dagelijkse voeding voldoende eiwitten binnen te krijgen. Volwassen personen hebben gemiddeld ongeveer 0,8 gram tot 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Het kan echter zijn dat je behoefte wat hoger is. Dat geldt bijvoorbeeld voor vegans, vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook mensen met bepaalde aandoeningen en kracht- en duursporters hebben vaak wat meer eiwitten nodig. Wanneer je als doel hebt om gewicht te verliezen, kan het eten van extra eiwitten daar ook aan bijdragen, omdat eiwitten ervoor zorgen dat je langer verzadigd blijft. Dit kan er indirect dus voor zorgen dat je totale calorische inname per dag lager is. Na intensieve inspanning, met name krachttraining, kan het zinvol zijn om binnen 2 uur na je training eiwitten te eten. Eiwitpoeder is dan een uitkomst en makkelijk om mee te nemen.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken, je in te schrijven voor onze Newsletter.

Wat is het verschil tussen dierlijk proteine poeder en op plantaardige basis?

Karlijn: Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in graanproducten, peulvruchten, noten en paddestoelen. Het is goed om te weten dat alle eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Sommige aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken en andere dien je uit je voeding te halen. Deze laatste groep aminozuren worden essentiële aminozuren genoemd. Hoe hoogwaardig een eiwitrijk voedingsmiddel is, is afhankelijk van de hoeveelheid en samenstelling van de essentiële aminozuren. Dit wordt aangeduid met de term Biologische Waarde. Dierlijke eiwitten hebben over het algemeen een hogere Biologische Waarde dan plantaardige eiwitten. Daarom is het voor vegetariërs belangrijk om voldoende eiwitten te eten, door middel van bijvoorbeeld een plantaardige eiwitpoeder.

Wat is whey eigenlijk precies?

De meeste dierlijke eiwitpoeders zijn gemaakt op basis van whey. Whey proteïne ontstaat als een bijproduct bij het maken van kaas. Zuivere whey – die niet bewerkt is – heeft een zeer hoge voedingswaarde en is rijk aan eiwitten, B vitamines, mineralen en bèta-glucanen. Het nadeel is dat whey proteine ook melksuiker, oftewel lactose bevat. Veel mensen ondervinden problemen met het afbreken van melksuiker, o.a. te herkennen aan een opgeblazen gevoel en andere spijsverteringsklachten.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van vegan proteine poeder?

Karlijn: Het voordeel van plantaardige eiwitpoeders ten opzichte van whey eiwitpoeder is dat ze geen melksuiker en caseïne (koemelkeiwit) bevatten. Iets waar veel mensen (met name vrouwen) moeite mee hebben om te verteren. Omdat zo’n 95% van alle whey eiwitten veel ongezonde toevoegingen bevat, dien je de productinformatie op de verpakking goed te lezen. Goede whey proteïnes bevatten geen kunstmatige toevoegingen en vulmiddelen. Daarnaast zijn ze gemaakt van whey dat van  -op lage temperatuur verwerkte – biologische melk afkomstig is, van met gras gevoerde koeien. Echter, kunnen naast dierlijke eiwitpoeders ook plantaardige eiwitpoeders van slechte kwaliteit zijn. Soja proteïne zou ik afraden. Het grootste nadeel van soja is dat het fytinezuur bevat: een zogenaamd anti-nutriënt dat mineralen (waaronder calcium, magnesium, koper, ijzer, zink en jodium), eiwitten en zetmeel bindt waardoor deze minder goed kunnen worden geabsorbeerd door je lichaam. Bovendien is de meeste soja ook genetisch gemodificeerd.

Welke soorten vegan proteine poeders kun je aanraden?

Plantaardige eiwitpoeders van goede kwaliteit (denk aan hennep, bruine rijst eiwitpoeder) zijn rijk aan mineralen, vitaminen, spoorelementen en eiwitten welke ons immuunsysteem versterken, en helpen om oud en beschadigd weefsel te herstellen en nieuw weefsel aan te maken. Mijn conclusie is dat zowel plantaardige als dierlijke eiwitpoeders voor- en nadelen hebben. karlijnhoebe.nl

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken, je in te schrijven voor onze Newsletter.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link