Slaap als ultieme overgave: 5 tips om gemakkelijker in een diepe ruststand te komen

Heart + Soul
slaaptips
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
13.03.2020

Vandaag is het de Internationale Dag van de Slaap. We hoeven je denk ik niet meer te vertellen hoe cruciaal slaap is voor je mentale en fysieke gezondheid. Maar waar we je wél graag aan herinneren, is dat de meeste slaapproblemen op te lossen zijn zonder pillen of drankjes. Of nou ja, chemische drankjes dan… Want een beker warme amandelmelk met nootmuskaat voor het slapengaan kan wonderen doen. Maar ook eerder op de dag kun jij al maatregelen treffen zodat je ‘s avonds binnen no time in dromenland bent. In dit artikel deelt Hanneke Peeters van Rock Your World 5 simpele tips je die helpen standje UIT te bereiken en vanavond vredig in slaap te vallen. 

Slaap als ultieme overgave: 5 tips om gemakkelijker in een diepe ruststand te komen

Bestaan jouw dagen uit een aaneenschakeling van to do’s? Probeer jij duizend ballen in de lucht te houden en je tijd zo efficient mogelijk in te delen? Ben je vaak moe, maar kun je, als je eenmaal in bed ligt, de slaap juist niet vatten? Dikke kans dat je zo in de overdrive zit dat je lichaam en geest denken dat ze altijd op standje AAN moeten blijven staan. Slaapcoach Anouk Puister van Happy Sleeper verwoordt het als volgt: de nacht is een spiegel van je dag. Hoe drukker je dag is, hoe meer prikkels je zenuwstelsel te verwerken heeft. Met deze 5 simpele tips stoom jij jezelf geleidelijk klaar voor een voedende nachtrust.

1) Zorg voor lummeltijd in je agenda

Plan afspraken niet te dicht op elkaar, maar houd ruimte over waarop je heel even je rust kunt pakken en op adem kunt komen. Probeer handelingen niet tegelijkertijd uit te voeren, maar één ding tegelijk te doen. Dus als je van afspraak naar afspraak fietst, dwaal niet af naar de boodschappen die je nog moet doen, maar blijf met je gedachten bij het fietsen. Zo heb je direct een mindfulness moment te pakken en ga je frisser de volgende afspraak in.

2) Eet of drink ‘s avonds geen stimulerende voeding/dranken meer

Cacao, koffie en groene thee hebben alledrie een activerende werking en maken een druk hoofd nog drukker. Verruil je stukje pure choco na de maaltijd voor een dadel. Dadels zitten boordevol mineralen die je helpen te relaxen. In plaats van groene thee drink je kamille of een beker warme (amandel)melk met een snufje nootmuskaat. Deze laatste heeft een slaapverwekkende werking.

Holistik Autumn Energy Box

3) Ga voor romantiek

Verruil die superspannende Netflixserie voor een komedie. Zeker als je iemand bent die ‘s nachts droomt over bloederige taferelen of achterna gezeten worden. Ook boeken in het thriller genre zijn te heftig als je moeilijk in slaap komt. Niet alleen omdat je door het lezen teveel nieuwe impulsen krijgt, ook lees je vaak langer door omdat je benieuwd bent naar de afloop. Help jezelf rustig te worden door sowieso de romantiek in huis te brengen: steek kaarsen aan (hoe minder licht, hoe slaperiger je wordt) of ga in bad met een badolie die je lekker vindt ruiken. Voeg een paar druppels etherische lavendelolie toe voor een extra dosis ontspanning.

4) Relax met een kristal

Je hersenen houden van regelmaat. Door iedere (doordeweekse) dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en steeds dezelfde handelingen te doen voor je het licht uit doet, geef je je hersenen een signaal dat het veilig is om je ogen te sluiten. Slapen is de ultieme vorm van overgave en daarom is het belangrijk dat je jezelf het vertrouwen geeft dat je mag rusten. Een van de handelingen die je dagelijks zou kunnen uitvoeren is het vasthouden van een kristal voordat je gaat slapen. Een kristal met een rustgevende werking (zoals amethist of seleniet) helpt je met het afsluiten van de dag. Sluit je ogen erbij en je hebt een mini meditatiemoment te pakken: perfect om prikkels van de dag alvast te verwerken waardoor je met een leger hoofd de nacht in gaat. Mocht je meer hulp nodig hebben dan raad ik je aan naar een begeleide meditatie te luisteren. Eliane Bernhard van House of Deeprelax heeft een hele prettige stem.

5) Zorg voor een opgeruimde slaapkamer

Laat het opruimen van je slaapkamer geen to do meer zijn op je lijst. Vlak voordat je gaat slapen wil je namelijk niet herinnerd worden aan alles wat je nog moet doen, want daarmee activeer je je hersenen weer. Volgens de Feng Shui geven zelfs boeken op je nachtkastje teveel impulsen als je hoofd al vol zit. Door ernaar te kijken zou je immers kunnen denken: ohhh die boeken MOET ik ook nog lezen. Kies dus zorgvuldig welke items je in je slaapkamer wilt hebben. Verban alles wat je geen rustig gevoel geeft, uit de slaapkamer. Gooi regelmatig een raam open voor frisse lucht en zorg dat je slaapkamer lekker ruikt. Met een lekkere, herkenbare geur geef je je hersenen weer dat seintje dat alles oké en veilig is.

Sweet dreams!

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link