Een selenium tekort? Hieraan herken je de symptomen

Body
selenium
karlijn visser, holistik

Karlijn Visser
20.08.2022

Selenium – ook seleen genoemd – is een spoorelement. Dat betekent dat je er maar weinig van nodig hebt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in Nederland is voor vrouwen 50 mcg en voor mannen 60 mcg. Toch lopen er veel mensen rond met een selenium tekort. Waarom je dat wilt voorkomen en hoe je de symptomen van een tekort herkent weet Juglen Zwaan.

Een selenium tekort: hieraan merk je de symptomen

Juglen: Selenium is een bijzonder krachtige antioxidant. Het wordt in ons lichaam ingebouwd in enzymen zodat het schadelijke vrije radicalen kan wegvangen. Hierdoor kan DNA-schade worden voorkomen. Selenium kan ook ontstekingen in het lichaam helpen verlagen. Dit helpt ons cardiovasculaire stelsel weer gezond te houden waardoor hart- en vaatziekten op afstand kunnen blijven. Astma gaat vaak gepaard met ontstekingen aan de luchtwegen, waardoor selenium in sommige gevallen verlichtend kan werken. De antioxidantwerking lijkt volgens vele verkennende studies de klachten bij Alzheimer te kunnen verminderen.

Een selenium tekort

Veel mensen lopen rond met een tekort aan selenium. Een seleniumtekort leidt vaak tot schildklierproblemen. Selenium is zeer belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Een onderzoek meldde dat het slikken van selenium ervoor zorgde dat vele schildklierpatiënten minder antilichamen tegen de schildklier aanmaakten. Veel mensen slikken vitamine C om hun immuunsysteem een boost te geven. Diverse studies melden echter dat de immuun-oppeppende werking van vitamine C niet zo sterk is als gedacht. Dit is anders voor selenium. Dit element blijkt ons immuunsysteem te kunnen versterken. Zo kan selenium de hoeveelheid witte bloedcellen van het type CD4, die zeer belangrijk zijn voor de afweer in ons lichaam, bij hiv-patiënten dusdanig verhogen, dat het aantal ziekenhuisopnames drastisch daalt. Selenium draagt bovendien bij aan het ontgiften van toxines. Het kan zelfs de schade door zware metalen verminderen (zoals arseen, cadmium, lood en kwik). Onderzoekers hebben ook meermaals vastgesteld dat selenium de mannelijke vruchtbaarheid krachtig kan ondersteunen.

Selenium en paranoten

Je kunt selenium slikken als supplement, maar je kunt het ook uit voeding halen. De rijkste bron van selenium in de natuur zijn paranoten. Dit zijn echte selenium bommetjes. Eén paranoot levert namelijk al zoveel selenium op, dat je meteen op de ADH zit. Eet dus nooit meer dan 5 paranoten per dag, want de veilige bovengrens voor selenium is gesteld op 300 mcg per dag. Daarbij maak ik wel de kanttekening dat sommige paranoten 288% van de ADH selenium bevatten, terwijl anderen slechts op 11% zitten. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid selenium in de bodem waar de paranotenboom groeit. De reden dat paranoten zo rijk zijn aan selenium, is dat ze het zelf niet in grote mate nodig hebben. Andere goede bronnen van selenium zijn vis (sardines, makreel en haring bijvoorbeeld), chiazaad, zonnebloempitten, cashewnoten, kip, ei en shiitake paddestoelen.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts. Download gratis mini-guide Holistik Energy Pakket Karlijn en Evelyn
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.