Leven volgens het ritme van je cyclus: zó beweeg je mee op de tijd van de maand

Body
ritme cyclus

Melanie Peters
20.02.2021

Op welke dagen je een korter lontje hebt en op welke dagen je menstrueert: die onderdelen van de cyclus kennen de meeste vrouwen wel. Maar weet je dat er ook momenten zijn dat je je juist op je allermooist voelt, de meeste energie hebt en meer zin hebt om met vriendinnen af te spreken? Je leven afstemmen op je menstruatiecyclus betekent rekening houden met lastige én positieve momenten. Op die manier ervaar je je menstruatie niet langer als een last, maar juist als iets dat vóór je werkt. Als je begrijpt wat er iedere maand in je lichaam gebeurt, kun je je leven gemakkelijker en leuker maken door hier op in te spelen. Acupuncturist Melanie Peters praat je bij.

Leven volgens het rimte van je cyclus

Melanie: Misschien denk je: “Ja dááág, hoe kan ik nu mijn leven aanpassen op mijn cyclus?”. Onze maatschappij is yang-gericht en structuren zijn mannelijk: op vaste momenten werken. Als vrouw passen we ons hier op aan, maar het doet geen recht aan ons ritme. Je kunt namelijk meer uit jezelf halen door je familie en werk vaker af te stemmen op jouw pieken en dalen. Er is vaak veel meer mogelijk dan je in eerste instantie zou denken. De eerste stap is inzicht krijgen in jouw cyclus. De vervolgstap is een planning daarop te maken en te delen met je omgeving. Hoe onmogelijk klinkt de zin: “Ik begrijp dat deze deadline er is, maar volgende week is mijn beste tijd om deze opdracht te doen. Kunnen we een paar dagen schuiven?”. Volgens mij is dat best haalbaar!

Zo werkt je cyclus

Onze menstruatiecyclus kent twee grote keerpunten: de menstruatie en de ovulatie. De start van je cyclus, dag 1, is de menstruatie. Oestrogeen en progesteron zijn dan heel laag. Daarna beginnen je follikels (eiblaasjes) te groeien. En je oestrogeenniveau ook! Oestrogeen geeft je power en laat je mooi voelen. Als een van de eiblaasjes voldoende groot is, dan krijg je een eisprong. Dat eerste deel van de cyclus heet de folliculaire fase. Na de eisprong start de tweede fase: de luteale fase. Nu daalt je ‘powerhormoon’ oestrogeen en begint progesteron te stijgen. Progesteron is je ‘relaxhormoon’, het maakt je rustig en kalm en helpt je naar binnen te keren. Het helpt je baarmoeder met het voorbereiden op een innesteling. Ben je zwanger, dan word je niet ongesteld. Ben je niet zwanger, dan ga je menstrueren en begint je cyclus weer met dag 1.

De seizoenen van je cyclus

De cyclus kun je ook onderverdelen in vier seizoenen. Elke fase heeft plussen en minnen op fysiek, mentaal en emotioneel gebied. Je cyclus is uniek en kan per maand iets verschillen, dat is niet in beton gegoten. Net zoals de weersveranderingen soms wisselen en seizoenen eerder of later beginnen, zijn de fasen in je cyclus ook veranderlijk. Het bijhouden van je cyclus, ook wel cyclus tracken genoemd, helpt je om je cyclus en je lichaam te leren kennen en te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft. De vier seizoenen van je cyclus kennen hetzelfde ritme als de seizoenen in de natuur. We vergeten soms dat we als mens onderdeel zijn van de natuur, van Moeder Aarde, en in de Chinese geneeskunde is dat een essentieel uitgangspunt om gezond te blijven.

Winter>> menstruatie
Lente>> voor de ovulatie
Zomer>> ovulatie
Herfst>> voor de menstruatie

Winter: zo binnen, zo buiten

Je menstruatie kun je vergelijken met de winter, het seizoen waar we nog steeds in zitten. In de winter zakken je geslachtshormonen tot het laagste niveau, waardoor je minder energie hebt. Alles ligt stil, net als in de natuur. Het is tijd om pas op de plaats te maken, voor een winterslaap waarbij de focus naar binnen gaat en de wereld buiten even mag doorgaan in zijn eigen tempo. Dit is 100% yin, de verstilling, de rust. Het lastige is dat in onze samenleving rust niet echt gewaardeerd wordt. Denk aan uitspraken als ‘rust roest’. Maar de winter is, net als de menstruatie, een periode om je terug te trekken, te herstellen en op te laden. Echter, onder de bevroren aarde begint de natuur alweer langzaam te kiemen en heb jij ruimte om te kijken naar wat jij nodig hebt en hoe je dat in de komende periode vol ontspruitende plannen en acties gaat invullen.

Cocoonen

De eerste stap is om je over te geven aan de situatie en jezelf rust te gunnen. Dat vraagt vaak om ook grenzen te stellen, zodat je de rust kunt nemen. Als je de ruimte hebt om je op jezelf te richten, dan krijg je inzicht in wat je nodig hebt. Als je geen rust neemt in de winter, is de kans groot dat je energie in de lente en zomer ook laag blijft. Je gedrag in de winter zet namelijk de toon voor de volgende seizoenen. Dat geldt voor je menstruatie als voor de periode van het jaar. Dus gun het jezelf om te cocoonen, langer te slapen en warme, goed voedende gerechten te eten. Daar heb je in de winter ook veel meer zin in, dus geef daar aan toe. Hiermee leg je een voorraad energie aan, waardoor je fris van start kunt gaan in de lente.

Tips voor de winter van je menstruatie

• Rust is het toverwoord. Plan dagelijks minimaal 30 minuten tijd in voor jezelf en  in je joggingbroek routineklussen oppakken.
• Sport niet te intensief, kies voor rustige bewegingen als yoga of qigong. Je hebt je energie nodig om te herstellen en te menstrueren.
• Schakel prikkels van buiten uit, dus check hooguit één keer per dag je telefoon en mail en laat social media een paar dagen links liggen.

Benieuwd naar meer inzichten over je cyclus? Bestel dan het magazine CYCLUS&ZO. Tot en met 31-03-2021 krijg je met de code Holistik 20% korting. www.cyclusenzo.nl

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.