BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Deze 3 Qigong oefeningen houden jou goed gegrond in de wintertijd

Heart + Soul
Qigong winter
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
11.12.2020

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde regeert in de winter het element water. De meridianen die bij de wintertijd horen zijn Nier en Blaas. De negatieve emotie die hieraan is gekoppeld, is angst. Als de stroom van je levensenergie (Qi) in de winter verstoord raakt, kun je dus last krijgen van een overheersend gevoel van onveiligheid. In dit seizoen is het daarom extra belangrijk om goed geaard te zijn. Qigong en Taijiquan docent Nell van Hartevelt deelt 3 heilzame oefeningen, waarmee jij je Qi in beweging houdt en stevig blijft staan. 

Deze 3 oefeningen uit de Qigong houden jou goed gegrond in de wintertijd

Nell: ‘In de winter keert onze levensenergie, Qi, naar binnen. Voldoende rusten is dan belangrijk. Maar om in balans te blijven moeten we onze levensenergie óók in beweging houden. Je wilt immers voorkomen dat de angst – die gekoppeld is aan het heersende waterelement – omslaat in aanhoudende onrust. Bovendien hebben we straks in het voorjaar weer flink wat energie nodig om op te bloeien en naar buiten te keren. Je uitdaging is dus om deze winter goed geaard te blijven en je innerlijke vuurtje flink te laten branden. Kun jij je ruimte innemen en toch innemend blijven? In het middelpunt van je eigen leven blijven staan en ook ruimte maken voor anderen? De onderstaande oefeningen uit de Qigong helpen je op weg. Heb je een Qigong docent in de buurt? Dan raad ik je aan om een les te volgen om deze en andere oefeningen écht goed onder de knie te krijgen.’

1. Aarden via de 9 punten in je voeten

borrelende bron qigong

Nell: ‘Als je wilt werken aan je standvastigheid in de winter, dan zijn je voeten van groot belang. Sterke voeten en pezen maken je stabieler, omdat ze contact maken met de aardse kracht. Het is in de eerste plaats belangrijk dat je goed gaat staan. Dan kan de aardse kracht soepel door je voeten en benen stromen, dit is essentieel bij Taiji en Qigong. Wanneer je geaard staat en je voeten in de aarde ontspant, kun je gaan voelen dat de ‘Borrelende Bron’, tussen de twee voorvoetkussens, energiesensaties geeft. Dit is tevens een belangrijk meridiaanpunt, Nier 1, het begin van de Niermeridiaan. Breng al je aandacht eens in je voeten als je staat. Wat neem je waar? Waar is de druk naar de grond het grootst? Is de druk goed verdeeld? Zet je enkels ontspannen maar actief boven je voeten zodat je je gewicht, recht naar beneden, door je voet de grond in kunt laten zakken.

De 9 punten in de voetzolen

Eerst een basisoefening: Breng al je aandacht eens in je voeten als je op heupbreedte staat. Wat neem je waar? Waar is de druk op de grond het grootst? Is de druk goed verdeeld? Zet je enkels ontspannen maar actief boven je voeten zodat je je gewicht, recht naar beneden, door je voet de grond in kunt laten zakken. Wieg een beetje voor-achter, links-rechts. Rem dan rustig af en voel je lengteas.

In de branding staan

Nu sta je ontspannen en geaard in de basisstand, je gewicht precies verdeeld over beide voeten. Voel de voorkant van je hielen (punt 1). Voel de buitenrand van je voeten aan de grond (punt 2). Leun je nu iets naar voor, dan voel je de beide ballen van de voet, kant van de kleine teen (punt 3), en ernaast de bal van de grote teen (punt 4). Ook komt er dan druk op alle 5 de tenen. Zo zijn er samen 9 punten in elke voet. Stel je nu eens voor dat je op het strand staat in de branding en je voeten worden vastgezogen in het zand. Probeer dat gevoel in het Nu te realiseren. Een stap verder is deze kwaliteit van de voet vol te houden in je dagelijkse bewegingen. Goed gegrond zijn betekent kunnen profiteren van de kracht van de aarde en dat geeft een meer ontspannen geest.’

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

2. Voetmassage

Nell: ‘Een voetmassage kan je ook helpen om de Qi beter te laten circuleren in je voeten en de rest van je lichaam.

  • Trek je schoenen en sokken uit en masseer de hele onder- en bovenkant van de voeten met je duimen en vingers. Geef extra aandacht aan dat Borrelende Bron punt, net achter de bal van de voet.
  • Wrijf dan stevig je voetzool over de bovenkant van je andere voet en wissel.
  • Spreid je tenen uit elkaar, met name de kleine teen vrijmaken van de andere tenen, en weer loslaten. Dit is goed voor de pezen.
  • Wrijf je grote teen en je tweede teen snel tegen elkaar heen en weer, herhalen met de volgende teen…
  • Wrijf als laatste de voeten nog eens stevig over elkaar.
  • Heb je van die mooie meridianenkogels in huis? Leg ze dan op een matje of handdoek op de grond. Ga zitten op een stoel en laat je voeten ermee spelen.
  • Of neem een ronde stok met een diameter van ongeveer 5 cm waarop je de voetzolen laat rollen van de topjes van je tenen naar de randjes van je hielen.’

3. De grote O

Qigong winter, chinese geneeskunde

Nell: ‘Deze Qigong oefening stimuleert de nier- en blaasmeridiaan. De niermeridiaan loopt van de Borrelende Bron, in het midden van de voetzool, langs de binnen-enkel over de binnenkant van je been omhoog tot in de borst, tot net onder je sleutelbeen. De blaasmeridiaan start bij de binnenkanten van je ogen, loopt over het hoofd, langs de nek en wervelkolom naar de achterkant van je benen, onder de buitenenkel door naar de buitenkant van de kleine teen. Deze oefening is best zwaar, bouw je kracht dus vooral langzaam op en ga in het begin niet te breed staan. Als je duizelig wordt, stop dan.

De oefening

  • Sta zo breed als voor jou op dit moment mogelijk is, in de ruiterstand: een onderarm dwars op je nier-streek. Doe alsof je het heel warm hebt en je water opschept. Spoel je gezicht ermee en wis je hoofd…
  • Wis het voorhoofd met de handrug, de andere onderarm blijft dwars op je onderrug. Maak een grote naar beneden draaiende beweging met het hele bovenlichaam. Druk de Borrelende Bron goed aan de grond wanneer je het gewicht zoveel mogelijk mee neemt.
  • Schep water op van voor de knieën of vanaf de grond. Terwijl je het gewicht verplaatst naar de andere kant druk je deze voet goed aan de grond.
  • Doe dit 9x rechts en 9x links, ga steeds een beetje breder staan en dieper scheppen.
  • Teken nu met je armen een grote cirkel omhoog als je inademt. Breng de aardse energie mee omhoog als je inademt en de hemelse energie in je lichaam mee naar beneden als je uitademt. Wanneer je handen dan weer voor je buik zijn, span je even zacht je bekkenbodemspieren aan.
  • Voel een poosje na met de handen op de onderbuik.
  • Het bijpassende geluid dat je kunt gaan maken als je je de oefening goed eigen hebt gemaakt, is ‘whoeoeoe’. Hierbij tuit je de lippen en blaas je zacht, alsof je een kaars uitblaast. Bij de uitademing maak je het ‘whoeoeoe’ geluid. Adem de slechte emotie uit en adem de goede emotie weer in bij de volgende omhoog-beweging.’

Meer leren van Nell over Qigong en Taiji? Kijk op haar website altijdjong.com

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.