Trend: de opmars van gekiemde voeding

Food
Sprouts Rude Health trend
karlijn visser

Karlijn Visser
02.05.2016

Is het jullie ook opgevallen dat kiemen de laatste tijd all over the place zijn? Super voedzaam, licht verteerbaar en ze geven een frisse smaak aan menig gerecht. In Engeland vliegen de pakken gekiemd meel de schappen uit. En wij voorspellen: dat is in Nederland binnenkort ook het geval.

sprouted tarwebloem Rude HealthTrend: de opmars van gekiemde voeding

Na het bestuderen van het kookboek Eat Right van Nick Barnard, de Britse oprichter van het merk Rude Health, is mijn fascinatie voor gekiemde voeding gegroeid. Nick eet het liefst alleen nog maar gekiemd. Voor minder doet hij het niet. En dat heeft ertoe geleidt dat Marqt tegenwoordig gekiemd tarwemeel, speltmeel en gesproute rauwe havervlokken verkoopt. Om erachter te komen waarom gekiemd meel, maar ook noten, bonen en zaden, nu zo’n belangrijke rol spelen in o.a. de gerechten van Nick en andere health goeroes, ben ik te rade gegaan bij Karlijn Audenaerde. Zij is binnen Nederland verantwoordelijk voor Rude Health en kent de kracht van sprouting als geen ander.

Wat betekent sprouten of op z’n Nederlands ‘kiemen’ precies?

Karlijn Audenaerde Rude Health sprouting‘Het betekent letterlijk dat een slapende zaad, noot of boon tot leven komt. Het zaadje wordt een kiem. Het zetmeel wordt omgezet in enkelvoudige suikers die veel makkelijker te verteren zijn voor je lichaam. Zaden zijn een slapende vorm van leven. Eigenlijk willen de zaden namelijk helemaal niet gegeten worden. Vogels poepen ze niet voor niets in z’n geheel uit. Ze beschermen ze zich met anti-nutriënten en een beschermlaag zodat ze het verteringsproces overleven. De anti-nutriënten in zaden en peulvruchten zijn enzymremmers en fytinezuur. Enzymen zijn in staat allerlei biochemische reacties efficiënt uit te voeren; ze spelen een cruciale rol in vrijwel alle biologische processen. Door specifieke enzymen te remmen kan de stofwisseling beïnvloed worden. Granen bevatten fytinezuur dat een onoplosbare binding vormt met ijzer, zink, magnesium, koper en calcium waardoor deze mineralen nauwelijks worden opgenomen.

Waarom is kiemen zo gezond?

‘Kiemen zorgt ervoor dat er minder anti-nutriënten (fytinezuur en enzymremmers) in het graan of de haver zitten. Niet alleen is de smaak hierdoor veel beter. Ook is de voeding rijker aan nutriënten. Alle mineralen die aanwezig zijn in bijvoorbeeld de granen of haver zijn beschikbaar geworden. Met het kiemen wordt tevens de afbraak van gluten gestart. Dat betekent niet dat gekiemde tarwe veilig is voor mensen met coeliaki. Maar wel dat de granen die voor onze bloem gebruikt worden makkelijker verteren voor mensen die gevoelig zijn voor gluten. sprouted tarwebloem Rude Health

Hebben jullie de trend zien aankomen?

Rude Health sprouted speltflour‘Wij geloven in onbewerkte voeding en hebben deze trend al jaren geleden in Amerika gezien. Het is onderdeel van een beweging richting de voeding van onze voorouders. Ook de Chinezen kiemen al duizenden jaren. Gelukkig zien we het steeds meer in Europa. Vorig jaar hebben we een range aan gekiemde voeding geïntroduceerd in Engeland. De producten vliegen de schappen uit. De bakliefhebbers kopen graag gekiemd bloem en veel bewuste consumenten kopen dolgraag onze glutenvrije gekiemde havermout die eruit springt qua smaak.

Hoe kun je thuis kiemen?

‘Kiemen is heel makkelijk en iedereen kan het. Wat je nodig hebt is een kiemschaaltje of pot en water. Je laat eerst het zaad ongeveer 12 uur weken. Dan spoel je het af en laat je de zaadjes uitlekken. Drie keer per dag laat je de zaden afspoelen en weer uitlekken. Na een paar dagen kan je de meeste kiemen gebruiken. Kikkererwten zelfs al na 3 dagen’.

Kunnen we het koken van bonen het best helemaal gaan afschaffen?

‘Voor bonen is het aan te raden om ze altijd goed te weken en daarna langzaam te koken. Als je ze kiemt, komen er nog meer voedingsstoffen vrij. Verse boonsoorten, zoals jonge tuinerwtjes die hebben nog geen fytinezuur en kan je prima stomen en met boter eten’.

Gekiemd bloem, kun je dat ook zelf maken?

‘Het is moeilijk om zelf te maken. De moeilijkheid zit ‘m in de consistentie van het kiemen. Je moet de granen precies de juiste tijd laten kiemen. Dan moeten ze volledig gedroogd worden en vervolgens gemalen. Ik zou het lekker kant en klaar kopen. Onze tarwe- en speltbloem is verkrijgbaar bij De Tuinen en Marqt. Bij Marqt vind je daarnaast de Rude Health gekiemde havermout.’

Zaterdag vind je op Holistik een recept voor bananen pannenkoeken van gekiemd speltmeel.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link