Vallen er soms ongemakkelijke stiltes als jij wat zegt? En heb je moeite om in te schatten hoe je mensen het beste kunt benaderen? Dan is er werk aan de winkel als het gaat om jouw Nunchi vaardigheden. Volgens Euny Hong, Koreaans-Amerikaanse journalist en auteur van De kracht van Nunchi, is deze Koreaanse vaardigheid essentieel in alle sociale situaties. In dit interview vertelt ze over de belangrijkste componenten van Nunchi, zoals in één oogopslag een mentale snapshot maken van jouw omgeving en vliegensvlug contact maken met al je zintuigen.
Nunchi: zó werkt het Koreaanse geheim van geluk en succes voor jou
Grote kans dat jij nog nooit van het begrip Nunchi hebt gehoord. Vooral als je, zoals de meeste Nederlanders, graag lekker direct communiceert. Er is natuurlijk niets mis met duidelijk zijn, maar in een hele hoop situaties kan het geen kwaad om je sociale voelsprieten wat te verscherpen. Zo wordt het een stuk makkelijker om het juiste te zeggen op het goede moment en verbinding te maken met anderen. Want precies dát is de essentie van Nunchi. Nunchi leren beheersen betekent niet dat je een people pleaser moet worden. Je kunt er juist sterker mee in je eigen schoenen komen te staan. Hieronder legt Euny Hong uit hoe.
Wat betekent Nunchi voor jou?
Euny Hong: ‘Nunchi is de Koreaanse kunst van het aanvoelen wat mensen denken en voelen. Op basis daarvan creëer je vervolgens vertrouwen en harmonie. Nunchi is verweven met alle aspecten van de Koreaanse maatschappij. Koreaanse ouders leren hun kinderen al vanaf jonge leeftijd over het belang van Nunchi. Het staat op gelijke voet met lessen zoals ‘Kijk naar beide richtingen voordat je de straat over steekt’ en ‘Sla je zusje niet’. ‘Waarom heb je geen Nunchi?!’ is een veelvoorkomende berisping van ouders naar hun kinderen. Als je Nunchi beheerst, zullen deuren zich voor je openen. Als je de vaardigheid compleet mist, vinden mensen het vaak niet fijn om in je buurt te zijn, zonder dat jij echt snapt waarom. Koreanen zeggen ‘de helft van het sociale leven is Nunchi’, en hier ben ik het mee eens. Zonder Nunchi mis je in wezen 50 procent van alle persoonlijke, spirituele of materiële voordelen die mensen je kunnen geven. Anderen hebben dan ook minder aan jou. Persoonlijk heb ik Nunchi ervaren als de meest belangrijke vaardigheid in het leven, die ook nog makkelijk aangeleerd kan worden.’
Hoe beïnvloedt Nunchi jouw leven?
Euny Hong: ‘Een van de geweldige dingen aan Nunchi is dat iedereen ervan kan profiteren – arm of rijk, bevoorrecht of niet, gelukkig of depressief. Sterker nog, hoe moeilijker je situatie is, hoe meer Nunchi je kan helpen. Koreanen noemen Nunchi ‘het geheime wapen van de achtergestelden’ om deze precieze reden. Zelf heb ik veel last gehad van sociale angst. Ik moest er zelf medisch voor behandeld worden. Uiteindelijk bleek Nunchi mijn echte ‘geneesmiddel’. Wanneer ik in een sociale situatie terecht kom, krijg ik vaak direct een knoop in mijn maag. Ik begin daarom met het maken van een mentale snapshot van de hele kamer, alsof ik naar een levensgroot schilderij kijk. Dan zet ik een mentale ‘schakelaar’ om die alle vijf mijn zintuigen aansluit op mijn omgeving. In die eerste paar momenten ben ik als het ware data aan het verzamelen. Zijn de mensen al dronken? Ziet de gastvrouw er gestresst uit? Dit proces dient twee doelen. Ten eerste, het is onmiddellijk ontspannend om te focussen op doodgewone details. Verder geeft het me een algemeen idee over hoe ik me moet gedragen in die specifieke situatie. Op deze manier maak je minder blunders.’
Kunnen we concluderen dat iedereen in Korea die Nunchi beheerst, als het ware hoogsensitief is?
Euny Hong: ‘Ik houd van deze vraag. Ja, als iemand vaardig is in Nunchi, zijn ze veel gevoeliger voor externe stimuli. Maar ik denk dat je je voorstelt dat zulke mensen alles horen als een kakofonie van luid lawaai, wat ondraaglijk zou zijn! Gelukkig is dit niet het geval. Sterker nog, het tegenovergestelde is waar: betere Nunchi (om precies te zijn: ‘snellere’ Nunchi) betekent dat je de mogelijkheid hebt om objectieve data te vergaren – om de data echt te overwegen, zonder dat je je hierdoor laat overweldigen.’
Wat is het verschil tussen iemand die Nunchi beheerst en iemand die een pleaser is en zich te veel aanpast aan de groep?
Euny Hong: ‘Je refereert naar ‘kameleons’ – mensen die de verontrustende neiging hebben om hun meningen en gedrag aan te passen aan wie er om hen heen is. Zulke mensen zijn over het algemeen hun gevoel voor eigenwaarde kwijt, ze staan niet in contact met hun kern. Ze hebben geen sterk idee van hun plaats in de ruimte. Nunchi betreft wel vaak people pleasing gedrag, maar het kan je helpen om juist geen kameleon te worden. De reden dat het belangrijk is om een snapshot van de ruimte te nemen vanuit een nunchi-perspectief, is dat het je in staat stelt je eigen plaats te vinden in die ruimte. De hele wereld is een podium, schreef Shakespeare, en alle mannen en vrouwen slechts spelers. Nunchi betekent uitvinden welke rol je speelt. Je zult vaste grond vinden door dit te doen.’
Heb je 3 praktische tips en duidelijke voorbeelden die wij, Westerlingen, kunnen gebruiken om Nunchi te leren beheersen?
Euny Hong:
‘1. Onthoud het Nunchi-waarnemerseffect. Wanneer je een ruimte binnenloopt, verander je die. Wees je bewust van je invloed. Je aanwezigheid verandert de sfeer al zonder dat je iets zegt. Het is niet nodig om een grote show op te voeren om jezelf te laten zien.
2. Passeer nooit een goede kans om je mond te houden. Als je lang genoeg wacht, zullen de meeste van je vragen beantwoord worden zonder dat je een woord hoeft te zeggen. Dit advies zal je ten goede komen bij onderhandelingen, waar het doel is om zoveel mogelijk te leren terwijl je je niet in de kaarten laat kijken.
3. Manieren zijn er voor een reden. Wuif ze niet weg, ze zijn er om mensen zich op hun gemak te laten voelen. Om een voorbeeld te geven: Hoewel Korea het westen ver voor is op het gebied van technologie en sociale media, gebruiken Koreaanse zakenmensen nog steeds papieren visitekaartjes. Deze zijn een soort verlenging van hun identiteit. Een baan zonder kaartje is geen baan; iemand zonder kaartje is geen volledig waardevol lid van de samenwerking. In Korea zullen mensen je hun kaartje met twee handen aangeven terwijl ze buigen, en je neemt het ook met twee handen en een buiging aan. Je kijkt naar het kaartje en leest het met veel aandacht voor een paar seconden. Je stopt het niet in je achterzak en propt het niet in je portemonnee maar stopt het zorgvuldig in een houder die specifiek voor visitekaartjes gemaakt is. Niets van dit alles is handig, maar dat is het hele punt. Door van iets ogenschijnlijks onbenulligs als een visitekaartje echt een ding te maken, laat je de ander zien dat je hen waardeert boven je eigen gemak. Relaties en harmonie boven gemak waarderen is typisch voor Nunchi.’ De kracht van Nunchi, verkrijgbaar via o.a. Bol.com, €12,50.