Gynaecoloog legt uit: zo werkt Healthy Aging in de praktijk

Heart + Soul
healthy aging
karlijn visser

Karlijn Visser
20.11.2019

De levensverwachting van vrouwen is in de afgelopen 150 jaar met meer dan veertig jaar gestegen. Na de overgang is er voor de meeste dus nog een hele weg te gaan. Gynaecoloog en lifestyle deskundige Ginny Chamorro helpt vrouwen uit te vinden hoe zij die jaren net zo gezond, gelukkig en stralend door kunnen brengen als de jaren daarvoor. Hieronder lees je een aantal van Ginny’s beste tips om aan healthy aging te doen.

Gynaecoloog legt uit: zo werkt Healthy Aging in de praktijk

Ginny Chamorro

Steeds meer vrouwen delen tegenwoordig openlijk hun ervaringen met de overgang. Maar nog weinig van hen beseffen dat er voor veel van deze hormoongerelateerde klachten een oplossing voor handen ligt. En als je dat eenmaal doorhebt, kan de informatie die erover beschikbaar is verwarrend en overweldigend zijn. Dan schiet Ginny – werkzaam in de internationale kliniek Acibadem in Amsterdam – te hulp. Ginny: ‘Als regulier gynaecoloog had ik niet veel meer behandelmogelijkheden. Dus ik ben gestart met de kPNI: een orthomoleculaire lifestyle opleiding waarbij je de ziekmakende (en ook de genezende) effecten leert van slaap, ontspanning, beweging en voeding’.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Om meer ruimte te maken voor haar integrale kijk op de vrouw en haar gezondheid, werkt Ginny daarnaast als lifestyle gynaecoloog. In haar eigen praktijk trekt ze gerust 1 uur uit voor elke patiënt. Ginny: ‘Ik bekijk de vrouw in haar geheel. Dit betekent dat een anamnese soms wel 1 uur duurt in plaats van 15 minuten. Je geboorte wordt daarin meegenomen. Was dit een keizersnede? Heb je borstvoeding gehad? Hoe was de liefde van je ouders? En wat waren stressmomenten in je leven? Ook wil ik precies weten hoe jouw voeding gedurende de dag eruit ziet. Ik merk dat ik vrouwen daardoor heel goed kan helpen. Soms voelen ze zich eindelijk gehoord en snappen ze waar hun klachten vandaan komen waardoor ze soms met kleine veranderingen al meer uit hun leven kunnen halen’.

Wat zie jij als gynaecoloog tegenwoordig voor klachten in je praktijk?

Ginny: ‘Dat zijn volgens mij grote verschillen ten opzichte van de gynaecologische klachten van vroeger. Ten eerste gaat steeds meer het taboe er vanaf gelukkig en durven vrouwen – meer dan vroeger – te komen met hun menstruatieproblemen, stemmingsstoornissen of problemen met urineverlies. Ook is onze levensverwachting langer geworden. De levensverwachting van de vrouw in 1880 was 46 jaar. Ondertussen is dat 81 jaar, wat betekent dat we na de menopauze nog lang niet klaar zijn. Vrouwen vragen daarnaast steeds meer van zichzelf. Tegenwoordig is het normaal om te werken, gezellige dingen met vriendinnen te doen, een lieve moeder te zijn die er ook nog goed uitziet, etc. Een hoge lat dus met de nodige problemen van dien’.

Het gezondste sap van Nederland

Bestellen

Wat doet die hoge lat met onze gezondheid?

Ginny: ‘Opvallend vind ik de leeftijd van 45 jaar.  Ik zie dat steeds meer vrouwen vooral dan kampen met vermoeidheid, angst, depressie, geïrriteerd zijn, continu ‘aan’ staan, achteruitgang van het lichaam, concentratiestoornissen etc. Dit is vaak ‘cyclus’ gerelateerd en eigenlijk altijd hormoon afhankelijk. Dat er wat aan te doen is (en je hier zelf ook aan kunt werken) kan soms een hele eyeopener zijn voor vrouwen. En ja, stress heeft een vreselijk effect op lichaam en geest. Cortisol wordt niet voor niets ‘het sloophormoon’ genoemd: variërend van buikvet vasthouden, tot brozere huid en haar en vermoeidheid heeft het vele schadelijke effecten’.

Hoe breng jij als gynaecoloog en lifestyle deskundige verandering?

Ginny: ‘Ik breng geen verandering in mijn specialisme, ik vul het eigenlijk alleen maar waardevol aan. En het is geweldig te zien hoeveel effecten dit heeft, en hoe dit door kan werken’.

Speelt de manier waarop je voor jezelf zorgt een rol bij veroudering?

Ginny: ‘Het verouderingsproces heeft zeker te maken met hoe je met je lichaam omgaat. Je kan het versnellen of juist afremmen. In Amerika spreken professionals zelfs al over het ‘terugdraaien van de klok’. Vertragen van het verouderingsproces kan onder andere door korte metten maken met alcohol, roken, slechte voeding, stress, slecht slapen en weinig bewegen. Het ontbreken van een doel in je leven, geen sociale contacten hebben, weinig buiten komen en geen dankbaarheid voelen versnellen de veroudering’.

Hoe ziet ‘healthy aging’ er volgens jou uit?

healthy agingGinny: ‘Deze mevrouw staat in mijn beleving voor healthy aging. Schrik niet van haar rimpels, maar zie het stralen van deze actieve vrouw zonder kwalen, geen kanker, geen Alzheimer maar wel een flinke dosis humor. Bij healthy aging denk ik altijd aan de Blue Zones. Daar hebben ze weinig stress, dus probeer ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk omgaat met stress, en waar kan deze te vermijden. Verschillende body and mind technieken zijn heel effectief gebleken. Maar ook lekker gezond te eten brengt je veel gezondheid: verse groentes, vette vis, zeewier, schaaldieren etc.
Beperk het eten van vlees. En als je het doet maak er dan een gezellig feest van. Eten met vrienden en familie en lekker veel lachen doet zoveel goeds.

Het gezondste sap van Nederland

Bestellen

Kom zoveel mogelijk buiten, ga wandelen, sporten, daag je hart uit. Maar ook je spieren op het gebied van kracht. Beperk het gebruik van mobiele telefoon en beeldschermen (lees hier meer over de schadelijke gezondheidseffecten van straling), en met name ‘s avonds na 20 uur. Doe mee met het natuurlijke dagritme. Onder healthy aging versta ik vooral gezond en vitaal ouder worden. Er stralend uitzien, veel energie hebben, het leuk vinden dingen te ondernemen, automatisch liefde geven aan de mensen om je heen, nog helder kunnen nadenken tot op hoge leeftijd en vooral graag je bed uitstappen omdat je zin hebt in de dag.

Hoe spelen je hormonen een rol bij healthy aging?

Ginny: ‘Er zijn heel veel hormonen betrokken bij healthy aging. Dit zijn 3 belangrijke:’

1. Oestrogeen – vrouwelijke hormoon
Oestrogeen wordt voornamelijk gemaakt door onze eierstokken. Dit is het hormoon van celdeling, van een stralende huid en mooi haar. Van borsten en andere mooie rondingen van je lichaam. Maar ook van de goede doorbloeding van de hersenen alsook de glucosevoorziening waardoor wij vrouwen zo goed kunnen multitasken. Het zorgt ervoor dat we graag anderen verzorgen. Oestrogeen beschermt ons ook tegen hart en vaatziektes en osteoporose. Een ramp dus voor veel vrouwen als dit hormoon na de overgang wegvalt. Vooral deze gezondheidsvoordelen hebben ervoor gezorgd dat gynaecologen steeds liberaler worden in het voorschrijven van hormonen. Ik doe dat dan het liefste bioidentiek.

2. Cortisol – stress hormoon
Dit hormoon zorgt voor spierafbraak, vetopslag rondom je taille, broze huid met striae, haaruitval, vermoeidheid en depressiviteit. Een belangrijke speler dus in het verouderingsproces. Een hormoon heeft echter altijd positieve en negatieve kanten. Het gaat vooral om de balans en het samenspel die de hormonen met elkaar hebben.
Cortisol heb je namelijk ook nodig om lekker vrolijk fit en fris uit je bed te stappen ’s ochtends. Of om even te kunnen knallen voor een sportprestatie.

3. Serotonine – gelukshormoon
Dit wordt voornamelijk gemaakt in de darmen door de bacteriën aldaar, oftewel je microbioom. Serotonine kan cortisol verlagend werken en je wordt er blij van. Je kunt je voorstellen dat voeding een effect heeft op de bacteriën in je darmen en dus op je stemming. Je darmen worden ook wel je tweede brein genoemd en het samenwerken van brein en hersenen is een heel interessant fenomeen’. Tip: Professor Liesbeth van Rossum, een studiegenootje van Ginny, heeft een boek geschreven: Vet belangrijk. Ze beschrijft hierin o.a. heel duidelijk hoe darmen en hersenen met elkaar kunnen communiceren en dat ‘gut feeling’ dus echt bestaat. Aanrader!

Waar kun je op letten als het gaat om je hormonen en veroudering?

Ginny: ‘Kijk waar er bij jou nog winst te behalen valt. Minderen met koffie, alcohol, suikers, stress, beeldscherm, junkfood, contacten die energie kosten is altijd een goed idee. En voeg waar kan meer liefde, lichaamscontact, positieve energie, beweging, buiten zijn, lachen, powernapjes, groente, yoga en dankbaarheid toe. Uiteraard met soms een geweldige uitspatting ;-)’.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link