BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Mental health day: waarom je geest regelmatig een rustdag nodig heeft

Heart + Soul
mental health day
nathalie meertens

Nathalie Meertens
18.11.2020

In onze westerse samenleving zijn we er aan gewend geraakt om pas te rusten als we écht niet meer kunnen. Pas als we uitgeput zijn trekken we aan de rem. Maar dan ben je eigenlijk al te laat… Ervaar je mentale klachten zoals chronische stress, sombere gedachten of extreme vermoeidheid? Plan dan een mental health day voor jezelf in. Wat dat precies is en hoe je zo’n dag vormgeeft lees je hier.

Mental health day: waarom je geest regelmatig een rustdag nodig heeft

Onze samenleving transformeert in een razend tempo. De afgelopen maanden werd onze veerkracht tot het uiterste op de proef gesteld. En dan leven we ook nog eens op één van de drukste plekken van de planeet. Je telkens aanpassen aan alle veranderingen kost bakken met mentale energie. En daardoor bestaat de kans dat je geest overprikkeld en oververmoeid is geraakt.

Mentale klachten

Als je mentale klachten zoals chronische stress, sombere gedachten of extreme vermoeidheid ervaart, neem ze dan serieus. Net als bij fysieke klachten, is rust nemen vaak het beste medicijn. Maar waar we ons lichaam bij een blessure wel downtime gunnen, lijkt het alsof we bij mentale klachten minder goed aanvoelen wat we nodig hebben om te herstellen. Dat terwijl je jouw vermoeide geest een enorm plezier kunt doen door regelmatig een mental health day in te plannen. Zie het als een kans om in te checken bij jezelf en zo te voorkomen dat je nog meer uitgeput raakt. In feite zou zo’n dag een onderdeel moeten zijn van elke selfcare gereedschapskist. Maar hoe geef je zo’n dag dan vorm? De 5 tips in dit artikel helpen je op weg.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

1) Plan vooruit

Wees proactief en plan je mental health day van te voren in. Misschien wil je eens in de week of twee weken een standaard dag uitkiezen. Of je let gewoon goed op de eerste aanwijzingen van uitputting en pakt er dan meteen je agenda bij. Zo heb je ook de kans om even na te denken over wat je eigenlijk wilt doen op deze dag. Het is verleidelijk om gewoon onder een dekentje op de bank te liggen, maar het kan ook zijn dat je eigenlijk iets anders nodig hebt zoals een wandeling in de natuur. Waak ervoor dat je jouw dag vol plant met allerlei drukke activiteiten. Daar wil je nou juist even aan ontsnappen! Op de bank een boek lezen is ook een plan. Zolang je er maar met intentie bij stil staat, en bewust probeert te voelen waar je lichaam en geest om vragen.

2) Maak verbinding met anderen

Soms is het makkelijk om te vergeten dat verbinding op een mental health day ook belangrijk is. Hoe erg je er ook naar snakt je te verstoppen van de wereld (hi fellow introverts :)), probeer op z’n minst een moment van connectie te vinden. Dat betekent niet dat je een half uur met iemand aan de telefoon hoeft te hangen of samen moet gaan wandelen. Iemand een lief bericht sturen brengt ook verbinding. Of ga gewoon lekker mensen kijken in het park, glimlach, zeg goedemorgen. Het maken van een sociale connectie helpt je te aarden en haalt je even uit je (drukke) hoofd.

3) Ga de natuur in

De helende kracht van Moeder Aarde is voor veel gemeenschappen nooit een geheim geweest. Ook de westerse wetenschap krijgt steeds meer inzicht in de heilzame werking van de natuur. Daarom is een moment van verbinding met de natuur een essentieel onderdeel van elke mental health day. Een kleine wandeling door een park of bos kan al wonderen doen. En wat dacht je van een bezoekje aan een botanische tuin? Houd het liefst de hele dag je laptop en telefoon zo veel mogelijk uit, helemaal als je de natuur in gaat. Zo mis je niets en kunnen de helende vibraties van bomen, aarde en water je écht opladen.

4) Tackle je to-do lijst

Deze tip verbaast je misschien een beetje. Is de bedoeling van een mental health day niet juist om minder te doen? Niet per se: het gaat erom dat jij opgeladen en ontspannen achterblijft. En als zich in je achterhoofd allerlei klusjes en boodschappen opstapelen, kan het een hele opluchting zijn om die lijst eens aan te pakken. Bovendien kan het een slimme zet zijn voor de langere termijn. Wil je bijvoorbeeld graag wisselen van baan maar stel je het steeds uit om in het weekend rustig je cv op te poetsen en vacatures te zoeken? Neem daar dan een uurtje of twee voor op je mental health day, en de volgende zondag ziet er ook meteen weer wat rooskleuriger uit.

5) Haal de Crea Bea in jezelf naar boven

Het kan heerlijk zijn om na al dat harde werken gewoon eens iets te maken om iets te maken. Schrijf een gedicht of pak je dagboek erbij, dans, maak een schilderij, kleur een mandala in of ga breien. Probeer het liefst iets wat je niet eerder hebt gedaan, vooral als je het gevoel hebt dat je vastloopt in je werk of persoonlijke leven. Dit is een goede oefening om geduldig met je zijn en verbinding te maken met de kinderlijke creativiteit en nieuwsgierigheid in jezelf.

Bonustip: Alle beetjes helpen

Heb jij je eerstvolgende mental health day meteen in je agenda gezet? Pas dan wel op dat je er niet te veel van verwacht. De kans is klein dat je de dag erna als een verlichte Boeddha opstaat. Het doel is geen volledige reset, maar gewoon wat extra rust en reflectie. Maakt het idee van een hele mental health day je alleen maar meer gestresst? Zie je niet hoe je op de korte termijn een hele dag kunt reserveren voor jezelf? Geen zorgen, alle kleine beetjes helpen. Als je niets anders kunt doen, let dan een hele dag op de manier waarop je tegen jezelf praat. Monitor je gedachten en verzacht ze. Moedig jezelf aan zoals je bij een goede vriendin of een dochter zou doen. Leg je innerlijke criticus het zwijgen op. Give yourself a break. 

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: Self

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.