Een gespannen geest? Zó krachtig is het herstellend vermogen van de natuur

Body
natuur

Als gevolg van de Coronacrisis ervaren veel mensen gevoelens van angst en onzekerheid. De beste plek om een gespannen geest te kalmeren is de natuur. Zolang je alle maatregelen in acht neemt en minimaal anderhalve meter afstand bewaart tot anderen, is het geen gek idee om zo nu en dan het huis te verlaten voor een (solitaire) wandeling in de frisse buitenlucht. Een groene omgeving heeft namelijk de allerhoogste restoratieve waarde. Wat dat precies is en waarom dit een belangrijk gegeven is voor alle angstige zielen onder ons lees je hier.

Een gespannen geest? Zó krachtig is het herstellend vermogen van de natuur

Nu de Coronacrisis om zich heen grijpt, voelt ons sociale leven als een denderende trein die plots tot stilstand is gekomen. Nederland blijft zoveel mogelijk thuis om contact met anderen tot een minimum te beperken. Wat gelukkig nog wel is toegestaan, is wandelen in de natuur (mits je voldoende afstand bewaart tot andere mensen).  Als je merkt dat gevoelens van angst en spanning overheersen, is het geen gek idee om een (solitaire) wandeling te maken in een bos of park. Een gespannen geest heeft namelijk baat bij tijd doorbrengen in de natuur, dat blijkt uit een internationaal onderzoek naar de ‘restoratieve waarde’ van leefomgevingen. Het onderzoek vond plaats aan Universiteit Leiden onder leiding van sociaal en omgevingspsycholoog Henk Staats.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Restoratieve waarde

De restoratieve waarde is de mate waarin een omgeving bijdraagt aan het psychisch herstel na stress of geestelijke vermoeidheid. Staats en zijn Zweedse en Amerikaanse collega’s voerden het onderzoek uit onder enkele honderden studenten in Nederland, Zweden en de Verenigde Staten. De onderzoekers vergeleken de restoratieve waarde van alledaagse bezigheden zoals een cafébezoek, zitten in het park en recreatief winkelen. Wat bleek? Parken werden het hoogst gewaardeerd voor herstel na een stressvolle periode. De waardering van winkelstraten en cafés daalt juist naarmate mensen vermoeider zijn. Urenlang door een park struinen is overigens niet nodig om voor een mentale oppepper. Sterker nog: volgens een onderzoek van Goossen, Van Winsum-Westra en Van der Wulp (2007) blijkt dat de grootste verbetering in de gevoelsstemming optreedt tijdens de eerste vijf minuten van een bezoek aan de natuur.

 Heilzame werking van groen

Ook omgevingspsychologe en hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg is overtuigd van de heilzame werking van de natuur. Uit haar publicatie Waarom wij natuur nodig hebben komt een aantal interessante feiten naar voren. Zo blijkt dat alleen al door de aanblik van natuur het stresshormoon cortisol in je lichaam afneemt. Valt bij jou de stress toch niet zo gemakkelijk van je schouders wanneer je een boswandeling maakt? En vind je het – bij alles wat er nu speelt – moeilijk om écht te genieten van de natuur? Dan kunnen onderstaande mindfulness tips je helpen te verbinden met de natuur. Ga naar een bos of een park bij jou in de buurt en focus je elke 10 minuten op een ander zintuig.

1. Kijken (10 min): Ga even van het pad af en neem de tijd om je omgeving in alle richtingen te verkennen. Kijk naar de schaduwen, kleurschakeringen, de dynamiek en beweging in het bos. Trekt iets je aandacht? Ga dichterbij kijken, tot in de details. Geef het allemaal je onverdeelde aandacht.

2. Ruiken (10 min): Focus je vervolgens op je reukvermogen. Draagt de lucht die je inademt geuren met zich mee? Ruik je de bladeren, de bloemen, de bomen en de aarde? Laat de geuren op je inwerken, en de gevoelens die ze opwekken.

3. Horen (10 min): Verken geluiden. Zoek ergens een plekje, bijvoorbeeld op een parkbankje, doe je ogen dicht en luister. Probeer met je hele lichaam te luisteren en je zoveel mogelijk te ontspannen. Je hoeft niet te oordelen over wat je hoort, het ervaren is voldoende. Laat je erdoor overspoelen, rustend in de stilte tussen de geluiden.

4. Aanraken (10 min): Zoek een uitrustplekje en verken de dingen om je heen door ze aan te raken en te voelen. Sluit, als je dat prettig vindt, af en toe je ogen. Op die manier kun jij je nog beter concentreren op wat je aanraakt. Dwalen je gedachten af? No worries, breng ze op een vriendelijke wijze terug.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Barton & Pretty (2010), Universiteit van Leiden.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link