Waarom Japanse vrouwen niet dik worden (én het langst leven)

Food
japanse vrouwen

Japanse vrouwen worden gemiddeld 86,1 jaar oud én blijven een leven lang slank. Want slechts 2,9% van alle Japanse vrouwen kampt met obesitas. Benieuwd naar hun geheim? Het staat beschreven in het boek ‘Japanese Women Don’t Get Old or Fat’.

Waarom Japanse vrouwen niet dik worden en het langst leven

Het boek Japanese Women Don’t Get Old or Fat is geschreven door William Doyle en Naomi Moriyama. Als studente woonde japanese women don't get old or fatNaomi een tijdje in Amerika en kwam binnen no time 13 kilo aan. Eenmaal terug in Japan vlogen de kilo’s er zonder enige moeite weer af. Dit bracht Naomi op het idee om een boek te schrijven over het eetpatroon van de gemiddelde Japanse vrouw. Want Japanse vrouwen blijven niet alleen heel slank, ze worden ook nog eens heel oud. Bijna nergens ter wereld is de levensverwachting voor vrouwen zo hoog als in Japan. Alleen in Monaco worden vrouwen ouder (gemiddeld 89 jaar). In Nederland worden vrouwen gemiddeld 81,9 jaar oud. Daarmee staan we op de 18e plek van de wereldranglijst. Op zich is het verschil tussen Nederlandse en Japanse vrouwen – die gemiddeld 86,1 jaar oud worden – niet zo heel groot. Maar waar je wél een enorm verschil ziet, is op het gebied van overgewicht. Want volgens recente cijfers van het Ministerie van Volksgezondheid kampt 46,5% (!) van alle Nederlandse vrouwen van 20 jaar of ouder met overgewicht (een BMI boven de 25). Dat terwijl obesitas onder Japanse vrouwen weinig voorkomt. Hoogste tijd om eens wat dieper in het Japanse dieet te duiken.

Het Japanse dieet: 10 eetgewoontes

In de Japanse keuken staan eenvoud, de natuur en traditionele waarden centraal. De volgende 10 gebruiken en gewoontes liggen ten grondslag aan het Japanse dieet:

1) Het ontbijt is in Japan de belangrijkste maaltijd en vaak ook de grootste maaltijd van de dag. Een typisch Japans  ‘power breakfast’ bestaat uit miso-soep, rijst, eieren, vis, groenten (waaronder zeewier), fruit en groene thee.
2) Japanners eten voornamelijk kleine porties.
3) Japanners geven de voorkeur aan voedsel dat groeit in de natuur en vers verkrijgbaar is tijdens het desbetreffende seizoen.
4) Japanners prefereren kwaliteit boven kwantiteit. En áls ze al bij de McDonalds eten, dan bestellen ze liever één hamburger dan een heel menu.
5) Ze eten traag en met kleine hapjes (mede dankzij eetstokjes).
6) Japanners eten totdat ze 80% vol zitten. Deze eetregel staat bekend als hara hatchi bu. Vrij vertaald betekent het ‘eet tot je 8 van de 10 delen vol bent’. Met andere woorden: laat wat ruimte over aan het einde van elke maaltijd. Dat gaat misschien regelrecht in tegen wat je gewend bent (je bord netjes leeg eten) maar is eigenlijk veel logischer dan eten tot je vol zit. Het duurt namelijk zo’n minuut of 20 voordat de receptoren in je maagwand aan je hersenen doorgeven dat je voldaan bent.
7) Japanners beschouwen de schoonheid van het serveren als heel belangrijk. Daardoor kunnen relatief kleine porties een heel bord of een mooie kom vullen. Eten met de ogen noemen ze dat.
8) Japanners eten liever rijst dan brood en nuttigen relatief weinig zuivel, suiker en vet.
9) Japanners eten veel vis (zalm en makreel zijn favoriet). Vlees (kip en rund) wordt zo nu en dan gegeten en dan niet als hoofdgerecht, maar als bijgerecht.
10) Als toetje eten Japanners graag fruit, denk aan fuji appels, kaki appels en mandarijnen.

Keerzijde

Hoewel Japanse vrouwen tot op hoge leeftijd slank en fit blijven, is er ook een keerzijde. De drang om slank te zijn zit diep geworteld in de Japanse cultuur. Japanse kinderen worden van jongs af aan aangespoord om aan de lijn te denken. Ook op scholen ligt de nadruk sterk op een gezond en slank lichaam en is het niet ongebruikelijk dat bedrijven hun werknemers controleren op gewicht en kledingmaat. Werknemers worden gezien als het visitekaartje van een bedrijf en moeten daarom representatief over komen. In de ogen van sommige Japanners hebben mensen met overgewicht geen zelfdiscipline en kunnen ze onmogelijk goede burgers of werknemers zijn. En dat is natuurlijk een slechte zaak.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: thesushitimes.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link