Blijvend gewicht verliezen? Zó maak je de switch van ‘dieet denken’ naar intuïtief eten

Body
gewicht verliezen intuïtief eten
Anita Mulderij

Anita Mulderij
21.05.2020

De zomer is in aantocht en dat betekent in de hoofden van veel mensen: afvallen. Zeker nu de meesten van ons als gevolg van de lockdown een paar kilo zwaarder zijn geworden. De snelste manier om gewicht te verliezen is op dieet gaan. Het is een quick fix die tijdelijk helpt. Grote kans dat je volgende zomer voor hetzelfde (of een nog groter) probleem staat. En de zomer erna… Zou het geen verlossing zijn om overgewicht deze zomer bij de kern aan te pakken? Volgens holistisch voedingscoach Anita Mulderij vraagt dat om een switch van ‘dieet denken’ naar intuïtief eten. 

Blijvend gewicht verliezen? Zó maak je de switch van dieet denken naar intuïtief eten

Anita: Op dieet gaan kan heel verleidelijk zijn om snel wat kilo’s te verliezen. Het volgen van een crashdieet, het slikken van dieetpillen, sapvasten… Het zijn allemaal manier om snel af te vallen. Helaas is het geluk vaak van korte duur. Als je voor de quick fix van een dieet kiest, los je het onderliggende “probleem” namelijk niet op. Je kiest  niet alleen voor een tijdelijke oplossing, maar ook voor een oppervlakkige. De échte sleutel tot blijvend gewichtverlies ligt in het stapje voor stapje aanleren van een levensstijl waarbij je op een liefdevolle manier met je lichaam omgaat en (weer) leert luisteren naar haar signalen. Je zult met andere woorden een switch moeten maken van ‘dieet denken’ naar intuïtief eten. En dat zou zo maar eens ver buiten je comfort zone kunnen liggen. Maar wees gerust, verderop in dit artikel vind je 7 stappen die houvast geven bij intuïtief leren eten. Maar laten we eerst kijken naar waarom we telkens weer in de dieet val trappen…

Diëten

Velen van ons zijn opgegroeid met diëten. Misschien herinner je nog wel dat je moeder aan de lijn was. Het kan zelfs zijn dat diëten je ‘normale staat van zijn’ is. Dat je altijd met eten bezig bent en vaker op dieet bent dan dat je “normaal” eet. Misschien tel je calorieën, leg je jezelf restricties op, sluit je het eten van bepaalde voedingsmiddelen uit, label je voedsel met ‘goed’ en ‘slecht’ of sport je overmatig om op gewicht te blijven. En dat is niet gek, het zit er bij de meesten van ons ingebakken dat we er op een bepaalde manier uit “moeten” zien. Bewust of onbewust worden we bijna allemaal door deze ideaalbeelden beïnvloedt.

Eten als struggle

Het is ontzettend jammer dat eten voor zoveel mensen elke dag weer een struggle is. Want eten is zoiets moois. Het voorziet je lichaam niet alleen van allerlei belangrijke voedingsstoffen, het speelt ook een verbindende rol in ons leven. Eten met familie of vrienden kan een heel mooi moment zijn om samen te delen. Als je op dieet bent is het erg lastig om daar van te genieten. Bijvoorbeeld omdat je kampt met schuldgevoelens als je bepaalde dingen eet die je hebt gelabeld als ‘ongezond’ of als je eet op een tijdstip dat niet binnen je dieet past. Waarom kies je er dan toch iedere keer voor om op dieet te gaan? Omdat het is wat je gewend bent om te doen. Het lijkt de enige logische manier om gewicht te verliezen. Al die regeltjes en structuren vormen een soort van schijnveiligheid. Maar we vergeten dat je daarmee het probleem niet bij de wortel aanpakt en dat het slechts een tijdelijke oplossing is. Je lost het probleem niet op de juiste laag op, je verdoezelt alleen even de symptomen. Struggels met eten komen bijna altijd voort uit mentale, emotionele of spirituele blokkades. We gebruiken eten met andere woorden om bepaalde delen van onszelf niet te hoeven laten zien of zelf niet aan te hoeven kijken.

Waarom lijkt diëten de oplossing?

Dat op dieet gaan zo verleidelijk is heeft verschillende redenen:

1) De ‘magic pills’ van de dieetindustrie

De dieet industrie weet heel goed in te spelen op onze angst om dik of ongezond te worden. We worden lekker gemaakt via reclames met de mooiste modellen die ons het figuur beloven waar we al ons hele leven van dromen. Als je verlangen naar een gezond en slank lichaam erg groot is, is het heel moeilijk om dat te weerstaan.

2) Schijnveiligheid: het volgen van een dieet geeft houvast

We willen maar al te graag ons eetgedrag controleren. Misschien herken je het wel, heerlijk om te eten volgens een eetschema of je dagelijkse voedings-intake te tracken. Je voelt je goed als je precies hebt gedaan wat op het schema stond of wat mocht volgens de app en je hoeft zelf niet na te denken over wat je eet. Hoewel het waardevol kan zijn om je eten een tijdje te tracken om inzicht te krijgen in wat je binnenkrijgt of een paar weken volgens een eetschema te eten om je patronen te doorbreken, blijf je op deze manier “eten vanuit je hoofd”. Je blijft wat iemand anders zegt dat je moet eten, of wat je app je vertelt belangrijker maken dan wat jouw eigen lichaam je vertelt. Wellicht negeer je hongersignalen hierdoor structureel of eet je helemaal niet waar je zin in hebt. Een dieet creëert schijnveiligheid en dat houdt je weg bij de signalen die je lichaam je geeft.

3) Verslaafd aan diëten

Diëten geeft een kick. Misschien heb je het wel eens meegemaakt, je valt binnen een paar weken een aantal kilo af en dat voelt geweldig! Je krijgt complimenten, kijkt ineens met veel plezier in de spiegel, je voelt je energiek. Zo wil je je altijd wel voelen. Tot langzaam de oude eetgewoonten er weer bij insluipen, omdat het dieet dat je volgt onmogelijk vol te houden is. Tegen de tijd dat alle kilo’s er weer aan zitten, denk je “ toen werkte het zo goed, dat wil ik weer!” En daar ga je weer…

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Van dieet denken naar intuïtief eten

Je lichaam is het mooiste instrument dat je hebt en het kan je ongelofelijk veel vertellen. Het enige dat je hoeft te doen is er (weer) naar leren luisteren. Als je al jaren op dieet bent kan dat oncomfortabel voelen omdat het indruist tegen alles wat je jezelf aangeleerd hebt. Alle regeltjes, de eetschema’s, alles wat je bedacht hebt over wat goed en fout is… Het vraagt van je om weer te gaan voelen, om je intuïtie weer te volgen en je lichaam weer de aandacht te geven die het verdient. Als je weer in contact komt met je lichaam, leert luisteren naar de signalen die het geeft en die belangrijk maakt zal je zien dat je vanzelf gaat afvallen als je overgewicht hebt. Precies in het tempo dat past bij de veranderingen die jij doormaakt. Het is geen magic pill, geen quick fix en het kost tijd en moeite. Maar het is een bevrijding voor het leven. Het brengt dat waar iedereen die altijd op dieet is naar op zoek is: een moeiteloze relatie met eten. En niet alleen dat, het maakt je ook liefdevoller naar jezelf en zorgt ervoor dat je meer rust en geluk ervaart.

Deze 7 stappen helpen je intuïtief eten eigen te maken

1) Stop met diëten

Stop de dieetboeken die je hebt in een doos samen met de dieetpoedertjes en de weegschaal en zet ze op een plek in je huis waar je voorlopig niet bij kunt. Als je hoop blijft houden dat die diëten werken kan dit het echt leren luisteren naar je lichaam en je intuïtie enorm in de weg zitten. Besef dat ze je nooit geholpen hebben en dat ze dat nu ook niet gaan doen. De weerstand en het ongemak die je hierbij wellicht voelt is heel normaal, daar moet je doorheen. Het kan interessant zijn om de weerstand te onderzoeken. Vraag wat het je wil vertellen.

2) Geef je honger een cijfer

We zijn geboren met een geweldig mechanisme in ons lichaam. Een mechanisme dat aangeeft wanneer het tijd is om te eten en wanneer je verzadigd bent. Als je kijkt naar een kind dan zie je dat het alleen eet als het honger heeft. Als het verzadigd is, geeft het dat duidelijk aan en stopt het met eten. Leer je honger en verzadigingsmechanisme weer herkennen door je honger een tijdje een cijfer te geven tussen de 1 en de 10. 1 is extreem veel honger, zoveel honger dat je je er niet goed door voelt en 10 is extreem vol. Je wilt graag eten als je rond de 3 of 4 zit en stoppen met eten als je tussen de 6 en 7 zit. Geef je honger een cijfer voordat je gaat eten en vraag jezelf tijdens het eten af hoe het met je honger gaat en in hoeverre je verzadigd bent. Het helpt om met mes en vork te eten, goed te kauwen en regelmatig te stoppen met eten om bij jezelf in te checken. Het kost even moeite voordat je dit onder de knie hebt maar het is ontzettend fijn als je dit natuurlijke mechanisme gaat herkennen en weer leert volgen. Een tip die helpt bij het herkennen van honger: mentale, emotionele en spirituele honger komt meestal in de vorm van drang, is snel en het neemt je over. Hier zit dus iets anders onder bijvoorbeeld emoties of een gevoel van leegte. Fysieke honger komt rustig op en veroorzaakt een rommelig gevoel in je buik. Je voelt vanuit rust dat het tijd is om wat te eten.

3) Geef jezelf toestemming

Het kan zijn dat je jezelf aangeleerd hebt dat bepaald voedsel slecht is en ander voedsel goed. Je labelt het en bepaalt aan de hand daarvan hoe je je gaat voelen als je het eet. Als je veel drang hebt naar eten kan dat komen doordat je jezelf dingen verbiedt. Geef jezelf toestemming om alles te mogen eten wat je wilt. Dit kan confronterend en ongemakkelijk zijn. Maar het kan enorm helpen om los te breken van het dieet denken. Misschien betekent dit dat je een tijdje wat vaker ongezonde suiker- of vetrijke voeding wilt eten. Accepteer dat dan en ga goed voelen wat het eten van dit soort voeding in je lichaam doen. In principe eet je om energie te krijgen en je lichaam te voeden. Als jij merkt dat je elke keer energiedips krijgt na het eten van bepaald voedsel en je goed voelt na het eten van ander voedsel, zal je van nature veel sneller gaan kiezen voor het voedsel waar je energie van krijgt en dat goed voelt voor je lichaam. Het gaat erom dat je gaat ervaren dat je vrij bent om alles te eten wat je wilt. Je leert zo dat je bewust kunt kiezen voor eten dat fijn voelt in jouw lijf in plaats van wat je bedacht had dat je moest eten. Als jij elke keer lekker eet en verzadigd bent na de maaltijd wordt de drang naar ongezond of teveel eten snel kleiner.

4) Respecteer je gevoelens

Het is soms moeilijk om met bepaalde gevoelens te zijn. Ze weg eten om ze niet te hoeven voelen kan een verleidelijke oplossing lijken. Maak contact met je gevoelens. Neem ze serieus en geef ze de aandacht die ze nodig hebben. Heet ze welkom en bedank ze dat ze er zijn. Ze willen je iets vertellen en gewoon ervaren worden, that’s it. Maak een fijn plekje in je huis waar je kunt gaan zitten op momenten dat je voelt dat er drang is naar eten. Ga zitten en scan je lichaam en voel of er ergens spanning zit of iets gevoeld wilt worden. Misschien helpt het om op die momenten wat op te schrijven in een notitieboekje. Geef je gevoelens aandacht, dan zal je zien dat ze ook weer voorbij gaan en dat er vanzelf weer ruimte ontstaat voor iets anders.

5) Eer je lichaam

Je lichaam is zo bijzonder, zo prachtig. Bedank je lichaam elke dag voor wat het voor je doet en behandel het met veel respect. Praat er liefdevol tegen en verzorg het zo goed je kan!

6) Neem de tijd

Nieuw gedrag aanleren kost tijd. Een quick fix bestaat niet als je de wortel van het probleem aan wilt pakken, dus neem de tijd. Ga in stapjes en focus je op het proces in plaats van op het resultaat.

7) Volg je energie

We plannen ons suf en zetten onszelf soms zo vast in allerlei zelf bedachte regeltjes over dingen die we moeten doen. Vaak is dit vanuit een drang naar controle en is het ook een manier om niet te hoeven voelen. Geef jezelf toestemming om regelmatig een dag of een paar uur niks te doen en leer je energie weer volgen. Waar gaat het van nature heen? Waar word je blij van? Waar krijg je energie van? Welk eten maak je klaar in die momenten van rust? Welke manier van bewegen gaat je natuurlijk af en zorgt voor een fijn gevoel? Kies daarvoor! Maak dat belangrijk en bevrijd jezelf!

Meer lezen van holistisch voedingscoach Anita

Spiritueel afvallen: in 5 stappen naar het gewicht dat past bij je ziel
Déze 3 emoties veroorzaken emotioneel overgewicht 
Hoogsensitief? Dan zijn deze ayurvedische (voedings-)adviezen voor jou
Zo blijf je fit, vrolijk en gezond na je 40e
Zo accepteer je het lichaam dat je van nature hebt gekregen
Overgewicht hebben en toch gelukkig zijn, gaat dat samen? 

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link