BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Bibberen in een ijsbad voor je immuunsysteem: dit is waarom kou zo krachtig is

Body
ijsbad immuunsysteem
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
26.08.2020

Uit onderzoek van het AMC blijkt dat dagelijks 30 seconden koud douchen kan leiden tot 29% minder ziekteverzuim. Wow! Daarnaast werkt de kou ook nog eens verjongend én boost je gelukshormonen. Eva Spigt van Backtonaturehikes had een hekel aan kou (logisch). Maar toen ze ontdekte wat de voordelen van kou training voor je immuunsysteem zijn, sprong ze in maart dapper de zee in. Inmiddels neemt Eva dagelijks een koude douche en springt regelmatig in een ijsbad. Ze dook voor Holistik in de materie en vertelt je waarom je die vrees voor kou zo snel mogelijk aan de kant wilt zetten.

Bibberen in een ijsbad voor je immuunsysteem: dit is waarom kou zo krachtig is

Eva: ‘Hét gezicht van de ijsbaden is toch wel Wim Hof a.k.a. The Iceman. Wim Hof heeft een bekende methode ontwikkeld die gebruik maakt van koudetherapie en ademhalingstechnieken. In een aflevering van The Goob Lab op Netflix, zie je hoe Wim Hof in 2011 tijdens een endotoxine experiment wordt geïnjecteerd met de E-colie bacterie. Deze zorgt normaliter voor een overreactie van het immuunsysteem. Maar wat gebeurde er met Wim? Hij had slechts milde hoofdpijn op het moment dat de griepsymptomen meestal het hevigst zijn. In dit experiment is vastgesteld dat Wim Hof zijn autonome zenuwstelsel kan beïnvloeden. De resultaten laten namelijk zien dat hij slechts de helft van het aantal ontstekingseiwitten produceerde dan de gemiddelde proefpersoon die ook deze bacterie toegediend kreeg.

Kou en ontstekingbacktonaturehikes ijsbad

Hoe kan dat? Kou onderdrukt ontstekingseiwitten, waardoor ontstekingsreacties worden verminderd. Ook kan het ervaren van extreem lage temperaturen je immuunsysteem versterken. Dit komt doordat je lichaam meer witte bloedlichaampjes aanmaakt, wat de weerstand verhoogt. Dit kan je al bereiken door dagelijks koud af te douchen. Uit onderzoek van het AMC blijkt dat dit leidt tot 29% minder ziekteverzuim. Hiervoor hoef je dagelijks slechts 30 seconden onder de koude douche te staan. Dat is het proberen waard, toch?

Kou maakt gelukkig en jong

Voor koukleumen klinkt dit misschien ongeloofwaardig, maar kou maakt toch echt gelukkig. Dit ervaarde ik toen ik in maart zelf de zee in sprong. Door uit mijn comfortzone te treden en me over te geven aan de kou, kregen mijn gelukshormonen een flinke boost en werd mijn lichaam gek genoeg zelfs warm. Kou stimuleert de afgifte van endorfine, wat weer de afgifte van stresshormonen remt. Daarnaast reguleert endorfine de afgifte van dopamine en serotonine, ook wel gelukshormonen genoemd. Ook krijgt noradrenaline een boost, wat ervoor zorgt dat we ons lekker opgewekt, geconcentreerder en gemotiveerder voelen. Nog niet overtuigd? Koudetherapie verhoogt het glutathion in je lichaam. Dit is een van de meest krachtige anti-aging stofjes. Daarnaast helpt dit stofje bij het versterken van je immuunsysteem en het afvoeren van afvalstoffen.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

Do it yourself ijsbad

Koudetherapie heeft dus geweldige benefits. Het goede nieuws is dat je geen ijsbad in je tuin hoeft te hebben om hiervan te profiteren. Een koude douche werkt net zo goed. Het is in het begin even wennen, maar zeker het proberen waard. Begin de eerste week rustig met 15 seconden koud afdouchen. Dit kan je steeds verder opbouwen naar 30 seconden en 45 seconden. Beginnelingen kunnen in het begin de nek en schouderplekken besparen; deze zijn namelijk extra gevoelig voor kou. Probeer daarna niet weer de warme kraan aan te zetten, het is juist lekker verfrissend als je met kippenvel de douche uitstapt. De truc? Laat het over je heen komen, letterlijk. Probeer positief naar kou te kijken en te ontspannen. Hoe eerder je kunt loslaten, hoe fijner de ervaring wordt. Let ook op je ademhaling. Adem krachtig in en probeer zo lang mogelijk uit te ademen zodra je de koude straal voelt.

Toch een écht ijsbad ervaren?

Voor de diehards organiseert Backtonaturehikes regelmatig wandelingen en ijsbaden. De ‘ijsbad dag’ begint met specifieke ademhalingsoefeningen en een relaxte wandeling. Dit alles ter voorbereiding op ijsbad onder begeleiding van een professionele instructeur. Het eerstvolgende event vindt plaats op zaterdag 12 september in een prachtig natuurgebied. 

Meer lezen over kou training?

1. Wim Hof Iceman training: koukleum Karlijn dook het ijsbad in
2. Zó vind jij spirituele transformatie in de (vries)kou
3. Arts vertelt: dit zijn 7 voordelen van kou voor je gezondheid
4. Ayurveda therapeut vertelt: zó optimaliseer jij je weerstand in deze onrustige tijden
5. Wetenschappelijk bewezen: dit zijn de waanzinnige gezondheidsvoordelen van koud (af)douchen

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.