Oude pijn en trauma: 5 tips om je lichaam te helpen met loslaten

Heart + Soul
lichaam oude pijn

Nathalie Meertens
20.05.2021

Je lichaam onthoudt alles wat je hebt meegemaakt. Misschien wel beter dan je brein doet. Zelfs als je mentale herinneringen beginnen te vervagen, leven ze in je lichaam door als fysieke sensaties of gedragspatronen. Vooral als een ervaring stressvol of traumatisch was. Als de pijnlijke herinneringen ervan worden aangeraakt, grijpen we vaak naar snelle bronnen van verzachting zoals eten, overwerken of drugs. Zolang je lijf de opgeslagen spanning niet kan ontladen, is het lastig om vanuit bewustzijn een passende respons kiezen in uitdagende situaties. Gelukkig zijn er manieren om je lichaam te helpen met loslaten. De 5 tips in dit artikel helpen je op weg.

Zó help je je lichaam bij het loslaten van oude pijn en trauma

Dieren schudden de spanning na een stressvolle of traumatische ervaring uit hun lijf, maar wij mensen hebben de neiging deze ergens diep weg te stoppen en met ons mee te blijven dragen. De spierspanning die je voelt als je iemand om hulp moet vragen, of de buikpijn die opzet wanneer je geliefde niet reageert zoals je had gehoopt… Je lichaam herinnert zich een eerder ervaring waarin je je naakt, in de steek gelaten of onbegrepen voelde. Misschien gaf iemand je als kind een enorm gevoel van schaamte als je om hulp vroeg, omdat je het allemaal ‘zelf zou moeten kunnen’. Juist als je je zo getriggerd voelt, wilt je lichaam je veilig houden. En dus grijp je naar het bekende: copingmechanismen waar je eerder op terugviel, maar die je misschien helemaal niet dienen. Zoals emotie-eten, troostshoppen of uithalen naar je partner die niks met de situatie te maken heeft.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

5 tips die loslaten makkelijker maken

Het lichaam heeft dus zijn eigen herinneringen. Het kan zich niet uitdrukken met woorden, dus vertelt het je zijn ervaringen met sensaties. Mentale herinneringen kun je makkelijker analyseren, rationaliseren en vergeten. Maar hoe help je je lijf pijnlijke herinneringen los te laten? De volgende 5 tips kunnen je helpen.

1. Veroordeel jezelf niet

Probeer jezelf niet te veroordelen als je getriggerd bent, ook niet als je een impuls voelt te vluchten in ongezonde copingmechanismen. Je lichaam is geprogrammeerd om plezier en verzachting op te zoeken en ongemak uit de weg te gaan. En nieuwe gezonde helingspatronen creëren kan behoorlijk ongemakkelijk voelen. Helemaal niet gek dus dat je wat weerstand voelt. Gelukkig kun je je best doen om mentaal ‘online’ te blijven en met liefdevol geduld betere keuzes te maken voor jou en je lichaam.

2. Geef jezelf toestemming om te voelen

The cure for the pain is in the pain,’ zei de soefimeester en dichter Rumi. You have to feel it to heal it. Onderzoek eens of jij jezelf toestemming geeft intense gevoelens te ervaren. Mag je soms van jezelf diep verdrietig of woedend zijn? Je bent misschien bang dat je dan de controle verliest, maar als je je emoties onderdrukt blijven ze pas écht de baas over jou. Probeer opnieuw zo veel mogelijk ‘online’ te blijven terwijl je je emoties door je lichaam laat gieren. Probeer te zien dat ze van nature komen en gaan, dat je ze kunt dragen, en dat je er niet per se op hoeft te reageren. Hoe vaker je dit doet, hoe sterker en autonomer je je zult voelen.

3. Experimenteer met ontlading

Nu je jezelf toestemming gegeven hebt om je emoties te voelen, is het tijd om te experimenteren met verschillende manieren van ontlading. Probeer eens shaking therapie, zing, dans, schreeuw in een kussen, boek een boksles, ga buiten sprintjes trekken. Kijk wat goed voelt. Kom je liever nog niet meteen fysiek in beweging? Schrijven is ook een goede release tol. Laat alle filters los en zet je gevoelens vrijuit op paier. Je kunt hier ook een mooi afscheidsritueel van maken door aan het einde van je schrijfsessie de pagina’s te verscheuren of veilig te verbranden.

4. Vergeef jezelf

Het is belangrijk dat je jezelf volledig vergeeft voor alle emoties die je met je meedroeg én de manieren waarop je daarmee om bent gegaan. Hoe pijnlijk ze ook zijn en hoe anders je het nu ook allemaal had gedaan. Je hebt je best gedaan en simpelweg manieren gezocht om te ‘overleven’ (misschien wel letterlijk). Accepteer dat dat is hoe alles moest zijn op dat moment van je ontwikkelingsreis, en dat je dingen nu anders ziet. En focus je dan vooral snel weer op het hier en nu, en hoe je je groei in de praktijk kunt laten zien.

5. Geef jezelf tijd

Het klinkt als een open deur, maar geef jezelf de tijd om stukje bij beetje alle spanning die je hebt opgeslagen los te laten. Als je je eenmaal bewust wordt van bepaalde wonden en patronen, kan het verleidelijk zijn om overhaast alles te willen ‘fixen’. Met mentale herinneringen werkt het niet zo, maar met spanning opgeslagen in je lichaam al helemaal niet. Je bent nieuwe verbindingen aan het creëren in je hersenen en oude knopen langzaam los aan het halen. Het is geen kwestie van loslaten en doorgaan, maar van herprogrammeren. One step at a time. 

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bron: Tiny Buddha

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.