PRE-ORDER NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Recept: healthy springrolls met romige Thaise amandelsaus

Food
eet jezelf stralend gezond, boek, kookboek, Mafalda Pinto Leite, recept
karlijn visser

Karlijn Visser
22.07.2020

Toen we het kookboek Eet jezelf stralend gezond van de Portugese Mafalda Pinto Leite in handen kregen wisten we meteen: dit is een kookboek naar ons hart. Van de vormgeving werden we direct vrolijk en de inhoud verraste ons ook. In al haar 90 plantaardige recepten draait het om voeding die je van buiten en van binnen laat stralen. Daarnaast is het een voedingsbijbel waar je een hoop van opsteekt als het gaat om vitamines, mineralen en welke combinaties goed werken voor je spijsvertering. Deze Aziatische springrolls met romige Thaise amandelsaus maken jouw zomeravond compleet. Zet ze op tafel om lekker weg te snacken en de show mee te stelen. 

Recept: healthy springrolls met romige Thaise amandelsaus

Eet jezelf stralend gezond begint met uitleg over heilzame en geneeskrachtige voedingsmiddelen; denk aan boekweit, matcha en zoete aardappel. Daarna volgen 90 plantaardige recepten; stuk voor stuk lekker, voedzaam en kleurrijk. Het fijne is dat deze gerechten er niet alleen bloedmooi uitzien, maar ook een stralende huid, hormonale balans, minder stemmingswisselingen, een betere spijsvertering en meer energie beloven. Beauty from inside out dus in een prachtig vormgegeven boek waar je sowieso meteen een opkikker van krijgt.

eet jezelf stralend gezond, boek, kookboek, Mafalda Pinto Leite, receptRecept: Regenboog springrolls

Mafalida: “Ik heb deze delicate spring rolls leren maken toen ik bij Mana Foods werkte, een biologische buurtwinkel op Maui, Hawaï. Daar waren de rolletjes gevuld met noedels, tofu en een flinke schep hoisinsaus. In mijn versie wordt een romige Thaise amandelsaus gebruikt en een serie gespiraliseerde groenten, voor een kleurige vulling. Een prima manier om alle kleuren van de regenboog te eten”.

Spring rolls voor 4 personen

Nodig: spiraalsnijder

Ingrediënten amandelsaus

– handje fijngesneden verse koriander
– 4 el water
– tot 125 g amandelpasta
– 3 el tamari
– 2 el versgeperst limoensap
– 1 el appelciderazijn
– 1 el rauwe honing of ahornsiroop
– 2 medjouldadels, pitten verwijderd
– 1 teen knoflook
– 1 el geraspte verse gemberwortel
– 1 tl chilivlokken
– 30 g grof gehakte macadamianoten, geweekt (zie onderaan het artikel advies over hoe dat te doen)

Ingrediënten rolletjes

– 4 vellen rijstpapier
– 1 komkommer, gespiraliseerd of geraspt (probeer de pitjes te vermijden)
– 1 avocado, in plakjes
– 120 g gespiraliseerde of geraspte bietjes
– 120 g gespiraliseerde of geraspte wortels
– 200 g kiemen
– handje verse korianderblaadjes
– handje verse muntblaadjes
– handje verse basilicumblaadjes

Zo maak je de amandelsaus

Doe de koriander, het water, de amandelpasta, tamari, het limoensap, de appelciderazijn, honing, dadels, knoflook, gember en chilivlokken in een blender en pureer tot een gladde saus. Voeg eventueel extra water toe om er een vloeibare (maar nog wel dikke) saus van te maken. Verdeel de saus over twee kommetjes. Bewaar een kommetje om straks de spring rolls in te dopen. Roer de grof gehakte macadamianoten door de saus in het andere kommetje en gebruik dit straks bij het vullen van de rolletjes.

Zo maak je de spring rolls

Vul een brede, ondiepe kom met warm water en leg een schone, droge theedoek op het aanrecht. Dompel een vel rijstpapier in het water tot het net zacht wordt (laat niet te lang weken, dan scheurt het.) Leg het velletje op de theedoek. Leg een kwart van de groenten en kruiden horizontaal op het onderste derde deel van het vel; laat hierbij de zijkanten en bovenste twee derde deel vrij. Schep er 1 eetlepel van de amandelsaus over. Vouw de onderkant van het vel over de groenten en kruiden en stop het uiteinde eronder. Vouw de zijkanten van het vel naar binnen (als een burrito) en rol zo strak mogelijk op zonder dat het vel scheurt. Dek het rolletje af met een vochtige theedoek zodat het niet uitdroogt. Herhaal met de rest van de vulling en rijstvellen. Serveer met de rest van de amandeldipsaus. Enjoy!

Extra tip: noten & zaden weken

Voor het weken van 250 gram rauwe noten en zaden heb je warm (gefilterd) water nodig om ze onder water te zetten, en een eetlepel roze zout. Het warme water neutraliseert een groot deel van de enzymenremmers en verhoogt de biobeschikbaarheid van de mooimakers, vooral vitaminen B. Bij het weken van granen of bonen wordt vaak een zuurdere vloeistof gebruikt, maar omdat noten en zaden minder fytinezuur bevatten dan granen en peulvruchten maar meer enzymenremmers, is hier wel zout nodig.

Schenk het warme water in een middelgrote kom met een inhoud van minimaal 2 liter. Roer het zout erdoor tot het oplost. Voeg de noten of zaden toe en zorg dat ze helemaal onder water staan. Laat de kom minstens 6 tot 24 uur onafgedekt op het aanrecht staan. Als het warm is, kun je de kom beter in de koelkast zetten zodat de noten of zaden niet zuur worden. Zaden hebben meestal minder tijd nodig, ongeveer 6 uur, en harde noten en hazelnoten een hele dag. Spoel de noten of zaden na het weken goed af. Je kunt de geweekte noten in de vriezer bewaren, ze drogen of meteen gebruiken.

Eet jezelf stralend gezond, Mafalda Pinto Leite, €22,99, uitgeverij Becht. Verkrijgbaar via Bol.om en bij de lokale boekenwinkel (die in deze tijden alle steun kan gebruiken).

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.