Wist je dat in de beauty industrie jaarlijks voor 650 miljoen euro aan producten wordt vernietigd? Wij vielen van onze stoel! Toen we hoorden van Arkive maakte ons hart daarom meteen een sprong. Hier shop je beautyproducten die nog hartstikke goed zijn, maar om wat voor reden dan ook niet meer verkocht kunnen worden via de standaard verkoopkanalen. Wij spraken Arkive’s co-founder Claire Granlund over dit toffe initiatief. Lees je mee?
Arkive: hier red je beautyproducten van hun vernietiging voor een zacht prijsje
Claire: ‘Arkive is een beauty tech bedrijf dat ontstaan is vanuit de missie de beauty industrie circulair te willen maken. Jaarlijks wordt er in de beauty industrie 650 miljoen euro aan retailwaarde per land vernietigd, net als we in de mode- en voedingssector zien gebeuren. Bij Arkive.nl verkopen we geen gebruikte producten, maar onverkochte producten tegen een gereduceerde prijs die anders vernietigd worden. Dit omdat ze bijvoorbeeld in de winkel hebben gelegen, de verpakking beschadigd is. Voor de producten die niet via Arkive worden verkocht en de houdbaarheidsdatum bereiken, zoeken wij de juiste recyclepartners zodat alle stukjes van het product kunnen worden gerecycled. Samen met wetenschapper Gijs Wilders van de VU onderzoeken we hoe de inhoud van de producten volledig kan worden gerecycled, om zo het enorme afvalprobleem te helpen oplossen.’
Waarom heb je dit initiatief in het leven geroepen?
‘Oprichter Sinem Tuncer is Arkive 2 jaar geleden begonnen, toen ze van mensen die in de beauty industrie werkten hoorde over het grote afvalprobleem. Het vernietigen van producten werd in de sector nog altijd als ‘normaal’ gezien. Vanuit frustratie en grote verbazing dat niemand hier nog iets aan leek te doen, begon Sinem Arkive.’
Wat zijn de 3 meest opzienbarende eye openers in de beauty industrie volgens jou?
‘Ten eerste, net als in andere segmenten is er ook hier vaak sprake van greenwashing. Ik begrijp absoluut dat een merk vaak nog niet alles ‘goed en groen’ kan doen. Arkive wil dan ook graag advies aanbieden om merken hierbij te helpen. Ten tweede, de beauty industrie is een enorm groeiende markt; recentelijk is door trend agency WSGN voorspeld dat er een wereldwijde groei van 34% zal zijn in 2024. Tenslotte bestaan er gelukkig ook al diverse circulaire merken die wij ook via onze webshop verkopen. Deze merken maken gebruik van restafval van de voedingsindustrie, zoals Unwaste, Food for Skin en Seeds of Colour.’
Hoe maakt Arkive daar verschil in?
‘Arkive laat transparant op de website alle ingrediënten zien, maar vertelt ook waarom het product ‘arkived‘ is. Door een fout in de verpakking, de formule van een parfum die net verkeerd is uitgevallen (à la Emily in Paris) of een product dat alleen in de winkel heeft gelegen. Daarnaast biedt Arkive ook LCA assessments aan, waarmee wij de voetafdruk van een merk kunnen berekenen. We bieden data-gedreven inzichten, maar zorgen ook voor actie-gedreven adviezen die écht verandering kunnen brengen. In 2024 komt er een nieuwe wetgeving waardoor in Europa vernietiging van onverkochte (non-food) producten straks wordt verboden. Merken die ons nu inschakelen voor advies of onderdeel zijn van de Arkive winkel zijn de voorlopers van echte duurzaamheid voordat het geen keuze meer is.’
Van welke merken op Arkive ben jij groot fan?
‘Van onze prestigemerken AER, Scandinavian Biolabs en IKA beauty. Maar ik ben ook gek op onze echte groene merken, zoals Fat Forest, een merk dat ontbossing in Indonesië tegengaat. Dit merk biedt de mogelijkheid om echt een groene keuze te maken. Ze laten concreet zien hoe veel CO2 uitstoot je kunt redden door een product van hen te kopen.’ (scroll snel verder naar beneden voor een toffe giveaway in samenwerking met Fat Forest)
Hoe ziet je dagelijkse beautyroutine eruit?
‘Als CMO van Arkive is het belangrijk dat ik de merken allemaal test waardoor mijn beautyroutine nogal kan veranderen. Momenteel begin ik onder de douche met een multi-purpose wash van SMPL en een shampoo en conditioner van Scandinavian Biolabs. Daarna gebruik ik de deo van Blokzeep, body cream van Fat Forest en voor mijn gezicht de serum en crème van Food Forest. Ik houd van een combinatie van parfum en producten die geen parfum hebben. In de avond voor het slapen gaan kom ik tot rust door middel van de ‘nidra’ sleep oil door ons nieuwste ayurvedische merk Asmi.’
Wil je nog een laatste wijze raad meegeven?
‘We are in danger of destroying ourselves by our greed and stupidity. We cannot remain looking inwards at ourselves on a small and increasingly polluted and overcrowded planet, sprak Stephen Hawking wijs.’