Wil je afvallen maar lukt het niet? Deze rol spelen ontstekingen

Body
afvallen ontstekingen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
23.08.2022

Het is inmiddels duidelijk dat afvallen om meer gaat dan calorieën tellen. Onderzoek wijst uit dat chronische ontstekingen ervoor kunnen zorgen dat je aankomt en/of dat je weinig of niet kunt afvallen, zelfs als je veel sport en je aan een dieet houdt. Deze sluimerende ontstekingen aanpakken is dan ook een belangrijke stap als je een gezond gewicht wilt bereiken. Maar hoe kan het dat ontstekingen ervoor zorgen dat je niet afvalt? Dat leggen de dames van Labsolute je hieronder uit. Ook delen ze 5 manieren tips om uit de ontstekingsstand te komen.

Wil je afvallen maar lukt het niet? Deze rol spelen ontstekingen

Als je aankomt in gewicht, neemt vaak ook het aantal ontstekingen in je lichaam toe. Die ontstekingen lijken getriggerd te worden door hormonale veranderingen en veranderingen in je stofwisseling. Nu is het zo dat ontstekingen kunnen leiden tot insulineresistentie. Als je cellen insulineresistent worden kunnen ze minder goed glucose opnemen, waardoor suiker blijft circuleren in je bloed. Dit verhoogt je bloedsuikerspiegel flink en kan ook leiden tot de ophoping van vet in je lever. En, hou je vast, opgehoopt vet in je lever kan ervoor zorgen dat je insulinegevoeligheid nóg verder afneemt. Met andere woorden: je zit al gauw vast in een vicieuze cirkel. Aanzienlijke gewichtstoename leidt vaak tot meer ontstekingen en insulineresistentie, en insulineresistentie leidt weer tot aankomen en meer ontstekingen…

De connectie tussen ontstekingen en hongergevoel

Uit onderzoek blijkt ook dat het functioneren van het hormoon leptine verandert als je aankomt en je lichaam meer gaat ontsteken. Leptine laat je hersenen laat weten wanneer er gegeten moet worden én wanneer je genoeg hebt. Bovendien regelt leptine het versnellen of juist afremmen van je metabolisme. Als de werking van leptine verandert, bijvoorbeeld door gewichtstoename, krijgen je hersenen geen juiste feedback meer. Daardoor blijven je leptinewaarden laag en blijft je hongergevoel hangen, ben je minder snel verzadigd, en wordt je metabolisme trager. Nog zo’n vicieuze cirkel, dus.

De vicieuze cirkel van ontsteking

De ontstekingsbevorderende combinatie van gewichtstoename, insulineresistentie en leptineresistentie beïnvloeden elkaar over en weer en versterken zichzelf. Tel daar externe factoren als stress, te weinig slaap, ongezond eten en te weinig bewegen bij op en je snapt waarom calorieën tellen je niet gaat helpen.

Afvallen en ontstekingen dempen

Of je nu 5 of 30 kilo overgewicht hebt, je kunt er vanuit gaan dat je in meer of mindere mate last hebt van chronische ontstekingen. Dat zorgt ervoor dat je zowel fysiek als psychisch stress en irritatie ervaart. Je lichaam is gericht op overleven en genezen, en niet op afvallen. Om daar verandering in te brengen is het belangrijk om allereerst uit de ontstekingsstand te komen. Dat doe je zo.

5 tips om ontstekingen te verminderen

1. Eet voeding die ontstekingsremmend werkt

Anti-inflammatoire stoffen als fytonutriënten, antioxidanten en omega 3-vetzuren zorgen ervoor dat onder meer bessen, kurkuma, gember, wilde zalm, kruisbloemigen (broccoli, bloemkool, spruitjes), groene thee, groene bladgroenten en koudgeperste olijfolie onmisbare powerhouses zijn die je uit de ontstekingsstand kunnen halen. 

2. Verminder voeding die ontsteking bevordert

Deze ligt voor de hand: suiker, alcohol, fastfood, snacks en veel kant-en-klaarproducten zijn op allerlei manieren pro-inflammatoir. Dat wil zeggen dat ze je lichaam irriteren, overbelasten en uitputten. Skip ze zoveel mogelijk. Als je dat al doet kan het zijn dat voeding die over het algemeen als gezond wordt gezien in jouw unieke geval voor ontstekingen zorgt. We zien dit dagelijks bij onze klanten omdat één van de labtests die onderdeel uitmaakt van de Essential Test deze overgevoeligheidsreacties op voeding aantoont. Dus zeker als je al best gezond eet is het de moeite waard te kijken of je reageert op bijvoorbeeld lijnzaad, broccoli of kiwi’s. 

3. Doorbreek de stresscyclus

Chronisch gestrest zijn zorgt er ook voor dat je in de ontstekingsstand blijft staan, ook al doe je zo je best met eten en bewegen. Minder stressen is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. In het boek Burnout: The Secret to Unlocking the Stress Cycle van de tweelingzussen dr. Emilia en dr. Amelia Nagoski zeggen ze dat stress zélf niet het probleem is: we zijn gebouwd op het regelmatig ervaren van stress en daarmee te dealen. Het probleem is als je erin blijft hangen en chronische stress gaat ervaren. Daarom is het belangrijk om de cyclus van biologische processen die in gang zijn gezet door je hersenen die gevaar opgemerkt hebben heel bewust te beëindigen. 

De Nagoski’s geven een aantal manieren waarop je je lichaam kunt helpen uit de vecht-, vlucht- of bevriesstand te komen door je stresscyclus rond te maken:

  • Je lichaam bewegen. Dat kan een stuk rennen zijn, of je op een andere manier flink in het zweet werken om de ‘vechtmodus’ waarin je staat op te lossen. Maar ook wild dansen, hard schreeuwen als je alleen in de auto zit of letterlijk stampvoeten van woede. Stress is een fysiek iets, en door iets met je fysiek te doen laat je je lichaam weten dat je er iets mee doet.
  • Creativiteit. Iets maken – hoe dan ook. Koken, breien, timmeren, schrijven, zingen, whatever floats your boat. Zo kanaliseer je stress in iets tastbaars en geef je je lichaam de kans weer de ruststand te komen.
  • Lachen. Zeker als je het samen met iemand doet helpt lachen je om emoties die je nog niet geuit hebt een weg naar buiten te laten vinden. Lachen werkt bevrijdend en kan je naar het licht aan het einde van de tunnel van je emoties leiden.
  • Huilen. Het is niet voor niks dat een paar dagen nadat je een kind gekregen hebt de kraamtranen komen. Je ervaart enorme hormonale verschuivingen en een van de manieren waarop je lichaam meebeweegt met die schommelingen is door te huilen. Sowieso is het zeker voor vrouwen belangrijk om regelmatig je tranen te laten stromen. Het helpt je letterlijk om stresshormonen af te voeren. Als huilen niet vanzelf gaat werkt een zielige film ook om dit lichamelijke proces in gang te zetten.
  • Een knuffel. Ook als je geen liefdespartner hebt is een lange, stevige omhelzing (volgens onderzoek is 20 seconden genoeg) van iemand die je vertrouwt heel heilzaam om je stresscyclus te vervolgmaken. Knuffelen met een huisdier telt ook. Fysieke nabijheid ‘vertelt’ je lichaam dat het veilig is en zorgt voor een stijging van het hormoon oxytocine, dat zorgt voor een gevoel van verbinding.
  • Ademhalingsoefeningen. Een paar minuten rustig en diep ademhalen brengt de nervus vagus – de hersenzenuw die fungeert als ‘snelweg’ tussen je hersenen en je darmen – tot rust. Zo geef je je lichaam een krachtige impuls om uit de fight or flightmodus te komen. Zo maak je de stresscirkel rond, worden de stresshormonen die je aangemaakt hebt ook daadwerkelijk gebruikt en kan je je vervolgens écht ontspannen.

4. Ga op tijd naar bed

Goed slapen is naast voeding, ontspanning en beweging essentieel om een gezond gewicht te krijgen en te houden. Het lastige is dat het extra moeilijk is om gezond te eten als je slaaptekort hebt. Structureel 6 uur of minder slapen hindert je functioneren enorm en jaagt ontstekingen verder aan. Deze slaaptips van een yogi kunnen je helpen je nachten te verbeteren. 

5. Vertroetel je darmen

Je darmwand gezond en sterk maken is essentieel om uit de ontstekingsstand te komen en te blijven. Een ‘leaky gut’ zorgt er namelijk voor dat er stoffen uit je darmen in je bloedbaan terecht kunnen komen en overal in je lichaam voor irritatie zorgen. Gefermenteerde voeding zoals yoghurt, kimchi, zuurkool en miso voeden je darmflora en helpen je darmwand te verstevigen. Niet iedereen kan echter tegen deze producten. We zien veel mensen die op zuivel reageren waardoor zij juist van de regen in de drup zouden kunnen raken door dit advies. Datzelfde geldt voor soja (tempeh, miso) en kool (kimchi, zuurkool). Onderdeel van de Essential Test is een volledig gepersonaliseerde lijst van superfoods die jouw specifieke darmbacteriën goed zouden doen én welke voeding je beter kunt laten staan omdat die bij jou voor ontstekingen zorgen. Cause there is no such thing as one-fits-all-diet.

Over Labsolute

Noortje Berger en Liedewij Theisens hebben Labsolute opgericht om het grijze gebied tussen alternatieve geneeswijzen en de reguliere gezondheidszorg te overbruggen. Er zit een groot gat tussen het fantastische werk wat artsen doen en vage kwaaltjes waar ze vaak niks mee kunnen, maar die je levenskwaliteit wel flink kunnen beïnvloeden. Met de science based Essential Test analyseren ze je unieke darmflora en bloedwaarden. Op basis van je lab-uitslagen krijg je een gepersonaliseerd voedings- en supplementadvies voor een optimale gezondheid.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.