5 x natuurlijke tips om er minstens 5 jaar jonger uit te zien

Body
5 jaar jonger tips

Ik ben al een tijdje 40, maar word vaak een jaar of 5 jonger geschat. Natuurlijk spelen genen een rol, maar ik ben er van overtuigd dat je met de juiste levensstijl aardig wat jaartjes kunt verdoezelen. En dan heb ik het niet over make-up tips en het verven van grijs haar. De kunst is om alles wat leeft onder het huidoppervlak vitaal te houden. Hoe fitter jouw binnenwereld, hoe groter jouw natuurlijke glow.

5 natuurlijke manieren om er minstens 5 jaar jonger uit te zien

1) Word vrienden met De Vijf Tibetanen

De Vijf Tibetanen is een serie van 5 eenvoudige yoga oefeningen afkomstig van Tibetaanse monniken uit het Himalaya gebergte. De Vijf Tibetanen bleven een goed bewaard geheim tot een Britse legerofficier ze aan het begin van de vorige eeuw in het Westen introduceerde. De oefeningen blinken uit in eenvoud, maar onderschat ze niet! Het verhaal gaat dat ze je eeuwig jong houden… Het enige wat je nodig hebt is een yogamat en 10 minuten van je tijd. Hoe je de oefeningen uitvoert, lees je hier.

2) Ga een levenslange liefdesrelatie aan met water

Als je ouder wordt, verandert de samenstelling van je lichaam. Op jonge leeftijd bestaat je lichaam voor ongeveer 70% uit water. Rond je 40e is dit 65% en als je 70 bent bestaat je lijf voor nog maar 50% uit water. Reden genoeg om dus voldoende water te drinken. De Iraanse arts Batmanghelidj deed 20 (!) jaar klinisch onderzoek naar de impact van water drinken op onze gezondheid. In de baanbrekende bestseller Water, het goedkoopste medicijn zet hij uiteen hoe je door het drinken van water gezonder én mooier wordt. Nu geloof ik niet in wonderen, maar onderstaand lijstje is voor mij een enorme trigger om elke dag een flinke karaf met crystal infused water op mijn bureau te zetten.

– Water voorkomt schade aan het DNA
– Water voegt extra energie toe aan voedsel, het verhoogt de doelmatigheid van de bloedcellen
– Water zorgt voor regulering van de lichaamstemperatuur en herstelt je normale slaap /waakpatroon
– Water vermindert aandrang bij verslavingen zoals roken en alcohol drinken
– Water helpt je om stress en depressie te verminderen
– Water verlengt de tijd dat je je goed kunt concentreren
– Het drinken van water houdt je honger-, en dorstgevoel gescheiden
– Watertekort vermindert je libido

3) Zorg voor je spieren

Als vrouw verlies je tussen je 30e en 60e zo’n 7,5 kilo aan spiermassa. Een gunstig effect op de weegschaal heeft dit echter niet. Je krijgt er namelijk ongeveer 15 kilo vet voor terug. Ai. Het verliezen van spiermassa is niet iets om lichtzinnig over te denken. Je spieren hebben namelijk allerlei functies waar je – net als ik – vast nog nooit bij stil hebt gestaan. Spieren dienen als schokbrekers die je gewrichten beschermen, vormen een verstevigend korset rondom je rug, fungeren als opslagplaats voor belangrijke eiwitten én zijn een verbrandingsoven voor vet en glucose. Deze worden omgezet in de energierijke verbinding ATP. Dit is de interne universele ‘brandstof’ voor al je lichaamscellen. Kortom, wil je na je 40e mooi rechtop blijven lopen en goed in je vel zitten dan ontkom je bijna niet aan krachttraining. Zelf train ik soms een paar maanden niet, maar probeer ik altijd de draad weer op te pakken en 2 à 3 keer per week 45 minuten krachttraining te doen. Als je langer traint dan een uur raakt je lichaam namelijk overbelast en krijgt het stresshormoon cortisol de overhand. Wat cortisol doet? De afbraak van spieren stimuleren. En dat is nou juist níet de bedoeling.

4) Beloon je bindweefsel

De bindweefselmassage is in de jaren ’50 van de vorige eeuw ontwikkeld door de Duitse heilgymnast Elisabeth Dicke (heilgymnasten waren de voorlopers van de fysiotherapeuten). Bij een bindweefselmassage ligt de focus op de bindweefsellaag die zich tussen je huid en je spieren bevindt. Hoe ouder je wordt, hoe meer ontstekingen en verklevingen kunnen ontstaan. Om je huid na je 40e mooi te houden is een bindweefselmassage dus geen overbodige luxe. Technieken die worden toegepast variëren van lichte strijkingen tot het rollen en oppakken van de huid. Hierdoor wordt niet je huid, maar ook het onderliggende bindweefsel gestimuleerd. Kijk alleen niet gek op als een bindweefselmassage pijnlijk aanvoelt. De echte ontspanning ervaar meestal je niet tíjdens de massage, maar achteraf. Meer weten over bindweefsel? Check dan dit artikel.

5) Maak van slapen je prioriteit

Als mijn spiegelbeeld érgens van opknapt is het een goede nachtrust. Het tegenovergestelde is ook het geval: als ik slecht slaap ziet mijn huid er grauwer uit en mis ik de sparkle in mijn ogen. In het Oosten wordt slaap gezien als ‘yin’. Dit is de vrouwelijke tegenpool van yang. Slapen is een passief proces waarbij het draait om loslaten. Dit is het tegenovergestelde van ‘yang’ dat staat voor ‘doen’. In onze westerse maatschappij voert mannelijke yang energie de boventoon. Zeker overdag als we allemaal ‘aan’ staan en een prestatie moeten leveren. In de zomermaanden bereikt yang energie bovendien een piek. Om lekker te kunnen slapen is het is deze tijd van het jaar extra belangrijk om ‘s avonds bewust over te schakelen van een actieve yang modus naar passieve yin energie. Wat mij daar enorm bij helpt is yoga nidra (slaap yoga). Soms ga ik naar een yoga les, maar thuis aan yoga nidra doen kan ook. Deze gratis yoga nidra video van The House of Yoga duurt 30 minuten is een mooie kennismaking met deze vorm van yoga. Probeer het eens!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link