De zomertijd is ingegaan: dit is het effect op je gezondheid

Body
zomertijd gezondheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
28.03.2022

Afgelopen zondag om 2:00 is de klok een uur vooruit gegaan. Deze verandering heeft invloed op onze biologische klok, en daarmee op alle andere processen in ons lichaam. Dit is wat er precies gebeurt in je lijf. 

De zomertijd is ingegaan: dit doet het met je gezondheid

Tegenwoordig hanteren we in Nederland twee tijden: de zomer- en wintertijd. De wintertijd is echter onze échte tijd. De zomertijd is in 1977 ingevoerd. De reden hiervoor was economisch van aard. Door de klok op de laatste zondag van de maand maart vooruit te zetten, is het ’s avonds een uur langer licht. Zo kan er meer gebruik gemaakt worden van het daglicht en wordt er minder energie verbruikt.

Biologische klok in de war

Voor ons lichaam is de zomertijd echter een minder slim alternatief. ‘Bij de omschakeling naar de zomertijd verzetten we onze sociale klok,’ legt chronobioloog Marijke Gordijn uit. En daarbij moet onze biologische klok zich aanpassen. Deze ‘loopt’ op daglicht; hij zorgt er ’s ochtends voor dat we langzaam wakker worden en ’s avonds dat we weten dat het bedtijd is.  Als de zomertijd ingaat, wordt het ’s avonds later donker. Dat kan de biologische klok behoorlijk verwarren; ons lijf begrijpt niet dat het al bedtijd is.

Korter lontje

Ook ’s ochtends kan de zomertijd voor problemen zorgen. Marijke Gordijn legt uit dat je lijf nog niet klaar is met zich voorbereiden voor de dag als de wekker een uur eerder gaat. ‘De bloeddruk is nog laag en de ademhaling en hartslag zijn nog traag. Het gevolg: je voelt je moe of zelfs ‘gebroken’, je hebt een korter lontje en je bent sneller geïrriteerd. Ook ben je minder alert.’

Permanente zomertijd

Sommige mensen pleiten voor een permanente zomertijd. In Rusland is daarmee geëxperimenteerd, met een flinke stijging in het aantal winterdepressies tot gevolg. Voor ons zou de wintertijd – of zelfs de Greenwich Mean Time, een uur eerder dan onze wintertijd – het gezondst zijn. Deze tijd sluit aan op ons natuurlijke dag- en nachtritme.

Wat kun je nu doen?

Om je lijf deze zomer te helpen zo goed mogelijk met de zomertijd om te gaan, is het belangrijk om jezelf ’s avonds minder bloot te stellen aan licht. Dat geldt voor daglicht, kunstlicht, en ook het blauwe licht dat van je schermen afkomt. Het is daarnaast heel belangrijk om op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.